Minä olen huomannut, että "huomenna" on ihmisille hyvin juokseva käsite. Esim. yövuorolainen, joka maanantaina klo. 23:48 pyytää tapaamista "huomiseksi" saattaa tarkoittaa, että hän haluaa tavata minut keskiviikkona. Yöeläjä, joka maanantaina klo. 03:20 pyytää tapaamista "huomiseksi", saattaa tarkoittaa haluavansa tavata minut maanantaina. Olen oppinut, että jos viesti on lähetetty kello iltakymmenen ja aamuviiden välillä, niin sanaan "huomenna" täytyy suhtautua suurella varovaisuudella.
Tapahtuu sitäkin, että jompi kumpi osapuoli elää henkisesti väärässä päivässä, katsoo kalenterista väärää kohtaa tai muuten toheltaa, ja yksi tapaaminen meinaa sen vuoksi tulla sovituksi kahdelle eri ajankohdalle. Tarkkojen ajan määreiden käyttäminen on ollut pelastavaa, kun kyllähän tällaiset väärinkäsitykset harmittavat jokaista
Ja kun kysyit, että onko joku muukin saanut aiheetta blokkia, niin viritähän korvasi tälle vastapuolen tarinalle. Kävin erään entuudestaan tutun miehen kanssa seuraavantyyppisen keskustelun:
Mies:
Voimmeko tavata tänään?Minä:
Pahoittelen, en ehtinyt vastaamaan viestiisi aiemmin, mutta miten olisi huomenna klo. 12?Mies:
Ok. Mikä on uusi osoitteesi?Luulin, että tapaaminen oli tällä sovittu, joten kerroin hänelle osoitteen ja jäin odottamaan. Miestä ei kuitenkaan kuulunut paikalle. Ajattelin, että onpa outoa, että jo kertaalleen tavattu asiakas tekee oharin, vaikka aikaisempi tapaaminen oli molempien mielestä mennyt hyvin.
Kahta kuukautta myöhemmin mies kysyi sähköpostitse uutta tapaamista, ja minä pyysin häntä selittämään oharin. Vastaukseksi sain radiohiljaisuutta. Tästä taas kahta kuukautta myöhemmin hän pyysi uutta tapaamista, tällä kertaa puhelimitse. Ja nyt kun pyysin, sain viimein kuulla, mitä tuon oharin kanssa oli tapahtunut.
No en kyllä ihan varsinaisesti ollut tulossa siihen ehdottamaasi aikaan, sanoin vaan "ok" siihen, ettet ehtinyt vastaamaan viestiini aiemmin ja että sinulla olisi ollut toisia aikoja tarjolla. Jos olisin ollut tulossa, niin olisin vielä kuitannut sen, kun kerroit osoitteesi ja sanoit odottavasi minua siellä siihen aikaan. Oma on ongelmasi, jos et osaa lukea eikä raha kiinnosta.Tämäkin oli tekstiviestien sävystä päätellen "aiheeton blokkaus". Ja onkin ihan hyvä kysymys, että miksi laitan ei-listalleni tutun ja varmasti maksavan asiakkaan vain siksi, koska luin hänen kahdella tavalla ymmärrettävää viestittelyään juuri sillä väärällä tavalla ja itse erehdyin kuvittelemaan, että hän oli tehnyt oharin?
Jos mies olisi heti väärinkäsityksen huomattuaan selittänyt sen minulle, niin kaikki olisi ollut hyvin. Hän olisi voinut seuraavan kerran sähköpostiinsa kirjauduttuaan lähettää minulle yhden viestin.
Voi ei, en siis tarkoittanut että tuo ehdottamasi aika olisi sopinut minulle. Harmi että odotit minua turhaan. En olisi tarvinnut anteeksipyyntöjä, en pitkiä runoja enkä aneluita siitä, että suostuisin vielä tapaamaan hänet. Yksinkertainen päivitys siitä, mitä on tapahtunut, olisi tehnyt minut tyytyväiseksi. Mutta sain haluamani informaation vasta neljää kuukautta myöhemmin, ja sekin luultavasti vain siksi, koska mies ymmärsi, että hän ei saa minuun mitään kautta yhteyttä niin, ettei joutuisi selittämään toteutumatonta tapaamista. Väärinkäsityksiä tapahtuu ja niiden kanssa pystyy kyllä elämään, mutta jos asiakkaan kommunikaatio takkuaa näin pahasti, niin mistään ei tule mitään. Minulla ei ole resursseja roikottaa asiakaskunnassani ihmistä, jonka viestejä tulkittuani joudun varaamaan hänelle päivästäni tyhjää aikaa, ja sitten jos joskus saan kuulla, mikä meni pieleen, niin saan kuulla sen haukkujen kera.