Niin kauanhan ei ole mitään ongelmaa, kun olkoon nyt amatööri tai ammattilainen voi vielä vuosienkin jälkeen todeta olleensa tyytyväinen ja että duuni on ollut kivaa.
Mutta harmillisen usein alkuajoista on ne negatiivisimmat/raskaimmat kokemukset tästä duunista, ja se liittyy pääosin siihen ettei olla osattu miettiä etukäteen tarpeeksi tarkasti omia rajoja/pidetty kiinni omista rajoista.
Mä edelleenkin veikkaan että tuo on myös pääsyy siihen miksi monen ura jää hyvin lyhyeksi. Tekeminen käy itselleen liian kuormittavaksi ja pahimmassa tapauksessa aletaan jopa tuntemaan inhoa entisiä asikkaita kohtaan.
Muistan omat alkuaikanakin kuitenkin vielä, ja siellä oli paljon epämiellyttävää rajojen venyttämisyritystä, vaikka itselläni oli jälkikäteen miettien kohtuullisesti rajat mietittynä ja olin aika hyvä pitämään niistä kiinni alusta asti. Moni aloittelija on tuskaillut karmeampien rajojen rikkomisen kanssa mitä mä olen ikinä kokenut, ja en yhtään ihmettele että hommat tyssää sitten siihen.
Kun aloittelijoiden kanssa juttelee, niin on välillä hämmästyttävää kuinka iso ero asiakaskunnalla onkaan nimetön tuntematon aloittelija vs. tunnetta alalla pitkään ollut ammattilainen.
Aloittelijat, koittakaa jaksaa, ja jos joskus mietitte oletteko liian tiukkoja tai onko teillä liikaa sääntöjä - niin tuskin. Te saatte vain paremman ja miellyttävämmän asiakaskunnan olemmalla jämptejä.
Näin on. Oon ollu ”tylsä” ja ”liian jämäkkä”, koska en ole tinkinyt rajoistani. Hyvä, mä en kaipaa asiakkaita jotka eivät kunnioita muiden asettamia rajoja.