Normaalissa kaupanteossa totta kai voi kysellä mihin hinta perustuu, ja voi tinkiäkin. Jos kysyy mihin 500/h perustuu, niin se ei ole tinkimistä jos oikeasti harkitset myös sen 500/h maksamista. Jos vain keräät aseita johonkin samaa saa satasellakin argumenttiin niin…
Mutta oli se tinkimistä tai muuta neuvottelua, niin lapiomyyjälläkin on oikeus sanoa ettei kiinnosta neuvottelut, mene vaikka Puuiloon jos haluat halpaa. Seksimyyjät ainakin mainostavat käyttävänsä tätä oikeuttaan, toisin kuin lapiomyyjät.
Ja toisin kuin fyysistä tuotetta ostaessa, ostetun palvelun taso saattaa muuttua palveluntuottajan fiilisten mukaan. Vaikkei se tietenkään ole ammattimaista, niin maailma on täynnä esimerkkejä ihan ruokaan sylkevistä tarjoilijoista stadionkeikailla diivaileviin muusikkomiljonääreihin.
Itse olen kerran vastaanottanut 500/h pyynnin, josta kieltäydyin vedoten omaan budjettiini ja toivotin hyvät jatkot. Pt pyysi sitten itse vastatarjousta, ja lopulta tavattiin vielä samana iltana. Asia järjestyi näinkin eikä kenenkään tarvinnut kokea itseään basaarimyyjäksi tai hönötetyksi urpoksi.