Ohari itsessään on oharin tekijän vika, ja ainoastaan hänen vikansa.
Mutta jos hutsu yllättyy siitä, että hänelle tehdään ohari, niin se on hänen oma vikansa. Jos hän on laskenut koko kuun taloutensa tuon yhden tapaamisen varaan ja joutuu oharin vuoksi pulaan, niin siitä hän voi syyttää vain itseään.
Minuakin pommittaa tällä hetkellä joku murheellinen ihminen, jolla ei ole vielä ollut etuoikeutta oppia käsittelemään tunteitaan rakentavilla tavoilla, vaan hän kokee olevansa pakotettu tehtailemaan minulle ohareita. (Ja kyllä, ne on yhdistettävissä saman henkilön tekemiksi.) Luultavasti siellä on joku, joka ei tykkää siitä, etten halunnut harrastaa hänen kanssaan seksiä. Tai sitten joku huoranvihaaja, tai yleishäirikkö. Tai juorukerhon puheenjohtaja.
Minusta kuulostaa inhottavalta, että ihmiselle tehdään tällaista tahallista kiusaa kostona mistä lie. Saati että kostetaan kaverin puolesta tilanne, jossa ei luultavasti olla itse edes oltu läsnä. Siis voin minäkin välillä ärsyyntyä ja sanoa jollekulle kipakasti, mutta en kuitenkaan jää vatvomaan asioita tai kehittelemään mitään kostosuunnitelmia siksi, koska minulla meni kerran sukset ristiin jonkun kanssa. Jos ongelmat haluaa saada hoidetuksi, niin niistä voi puhua suoraan sen sijaan, että jää kyräilemään ja anonyyminä kiusaamaan toista. Ja jos ongelma tuntuu liian pieneltä ottaa suoraan puheeksi, niin sitten se on liian pieni myös hiljaiseen vihanpitoon.
Toisaalta olen iloinen siitä, että viha ilmennetään ohareina, joista aiheutuu vain turhaa vaivannäköä ja taloudellista haittaa, mutta ei vaaraa kenellekään.