En nyt tiedä oliko tämä varsinainen "haaveammatti" mutta myönnän että armeijassa yritin melkolailla tosissani sotilassoittokuntaan viulistiksi. - Meitä oli ainoastaan kaksi viulun soittajaa mutta olihan se selvää että kun toinen on virtuoosi ja itse korkeintaan mekaanista keskitasoa niin valinta oli raadin edessä täysin selkeä; Kaveri pääsi ja meikäläinen sai pakata viulun koteloon ja palata takaisin kasarmille. - Puhallinsoittimissa olisi saattanut olla joitain mahdollisuuksia ja paikkoja enemmän mutta eipä se paljon siinä tilanteessa lohduta kun niiden päälle ei mitään ymmärrä. - Soitto oli kuulemma virheetöntä mutta mekaanista siinä missä Kaveri oli verrattavissa suorastaan Konsta Jylhään, myönsinkin tämän sille jälkeenpäin ihan suoraan ja se oli suurpiirteisenä Kaverina valmis "kehumaan" meikäläistä mutta kielsin sitä heti alkuunsa.
Olin laskeskellut että vaikka palkka ei olisi ollut kummoinen niin siitä olisi ehkä voinut ponnistaa johonkin maakuntien kaupungin orkesteriin, siellä sillä liksalla olisi tullut ehkä jotensakin toimeen (Helsingissä ei), ainakin poikamiehenä pysyttäessä. Jos olisi jonkun emännänpuolikkaan ottanut niin siinä(kin) tapauksessa sen olisi ollut parasta olla esimerkiksi jonkin sortin virkanainen; sairaanhoitaja, kirjaston hoitaja tai kanslisti niin oltaisi tultu ihan fiksusti toimeen. Olisi ollutkin ihan luonnollinen jatke jollekin... - Mutta eihän elämä ja laskelmointi koskaan kulje käsi kädessä.
Heh, on naurattanut kun olen kolme kertaa jälkikäteen tavannut tämän Kaverin jolle soittokuntaan pääseminen oli pelkkä "astinlauta" ja "hobby" niin en ole malttanut olla kertaakaan kuittailematta jotain tyyliin;" Montakos vuotta Sää siellä soittokunnassa olitkaan..? Nääs että kyllä Sää sen verta hyvin soitat että kun mä kuulen sitä soittoa radiossa tai konsertoitte muuten niin mun on päivä sitte siltä osin pilalla ja pakko ruveta viimestään alkuillasta juomaan..."
Ja tämä on siis vitzi vitzi huumoria, lähinnä huvittaa ja se Kaveri osaa olla aina hienotunteinen (ja mikäs on ollessa kun kaikki on näyttänyt onnistuvan
, perhanan Taiteilija...)
"Mutta... mitäs niistä" 😅🍻