Hieno kirjoitus Pekka Vasalasta. Pekka Vasala ansaitsee hienon kirjoituksen. Onhan hän olympiavoittaja. Vasala oli tietysti aikanaan arvostettu juoksija mutta arvostusta hieman söi se että Suomella oli tuolloin muitakin hyviä yleisurheilijoita, etenkin kestävyysjuoksijoita, Vasalan matkat olivat hieman lyhempiä ja niitä kaiketi kutsutaan keskipitkiksi matkoiksi tms.
Vasalan aikana ei ollut yleisurheilussa MM-kisoja, oli olympiakisat ja EM-kisat. Juoksijoista olympiavoittoon ylsi Vasalan ohella vain Lasse Viren mutta arvokisamitalisteja olikin sitten 1970-luvulla useampiakin. En minä mitään tarkkoja yksityiskohtia Vasalan urasta muista mutta noihin aikoihin kun Vasala ja Viren olivat kovia, ei ollut mitenkään itsestäänselvää että voittivat kansallisissa kisoissa kaikki muut suomalaiset. Meillä oli juoksuissa tasoa, eipä silti, koko maajoukkueemme oli muutenkin aika tasokas.
1970-luvulla olin pikkuinen poika mutta koska isäni seuraili urheilua niin seurailin siinä mukana. Tuolloin ei ollut mitään Timanttiliigaa tms mutta sen sijaan eri maajoukkueet kohtailivat toisiaan maaotteluissa. Nykyisinhän on enää Suomi-Ruotsi vuosittain, ei mitään muuta. Mutta tuolloin, 1970-luvulla Suomi oli muissakin maaotteluissa, vastassa oli sen ajan eurooppalaisia maita kuten Neuvostoliitto, DDR, Länsi-Saksa, Puola, Italia, Iso Britannia. Pitäisi etsiä jostakin tilastoja noista maaotteluista mutta mulla on sellainen muistikuva että voitimme Neuvostoliiton ainakin kerran. Ja aika tasaisia matseja oli noiden muidenkin kanssa.
Norja menestyy yleisurheilussa hienosti ja tämä tuo mieleen mahdollisuuden että noin periaatteessa Suomikin voisi. Ehkäpä paras mahdollisuutemme olisi saada maajoukkueeseen joku Armand Duplantisin kaltainen tyyppi joka edustaa Ruotsia vaikka ruotsalaisuutta hänessä on hyvin vähän ja ainakaan ei ole mikään ruotsalaisen yleisurheilukoulukunnan tuote.