Joku ei nyt täsmää tuossa artikkelissa.
Artikkelin seksinostaja:
Hannu maksaa Lauralle korvauksen Palkka.fi-palvelun kautta, jotta tälle kertyy sivutyöstään myös eläkettä. Itselleen hän hakee maksuista kotitalousvähennystä sillä perusteella, että kyse on verottajan tarkoittamasta ”muusta huolenpidosta”.
Verohallinnon ohjeet:
Kun palkkaat yrityksen tekemään työtä kotonasi, yrityksen täytyy kuulua ennakkoperintärekisteriin. Jos yritys ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, et voi saada sen työstä kotitalousvähennystä.
Ja
Mikäli työn suorittava yritys ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, tulee maksajan käsitellä korvausta palkkana ja täten huolehtia ennakkopidätyksestä suorittajan toimittaman verokortin mukaisesti.
Käsittääkseni siis jos Hannu maksaa Lauralle palkan, hän ei voi saada Lauran tekemästä työstä kotitalousvähennystä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Kotitalousvähennyksen voi saada, jos 1) kotitalous on palkannut työntekijän tekemään vähennykseen oikeuttavaa työtä ja maksanut ennakonpidätykset ja sivukulut tai 2) jos palvelu ostetaan yritykseltä, joka kuuluu ennakkoperintärekisteriin. Eli työtä varten voidaan palkata työntekijä tai se voidaan ostaa yritykseltä. Vaatimus ennakkoperintärekisteriin kuulumisesta koskee jälkimmäistä tilannetta eli ostamista yritykseltä. Silloin ei auta, vaikka ennakonpidätys olisi toimitettu, jos yritys ei kuulue epr:iin.
Seuran artikkelissa oli on kyse 1-kohdan tilanteesta eli on palkattu työntekijä. Vähennyksen voi kuitenkin saada vain siihen oikeuttavista TVL 127 a§:n tarkoittamista töistä. Kuten Bunnyrose totesi, seksipalvelut eivät ole mainitun säädöksen tarkoittamia töitä eikä niistä siksi voi saada vähennystä, vaikka olisi maksanut ennakonpidätykset ja eläkkeet. Käytännössä papereihin on merkittävä jotain muuta, mikä taas täyttää petoksen tunnusmerkistön.
Ihmettelen aina, miksi jotkut ovat niin tyhmiä, että menevät huutelemaan julkisesti omalla nimellään tuollaisia juttuja
. Olen varma, että tuon tempauksen jälkeen kyseinen Hannu ei vähennyksiä enää saa ja sen lisäksi menettää vanhatkin vähennyksensä ja saa vielä veronkorotukset päälle. Luultavasti kyseinen PT myös. Kyllä verottajakin lukee Seuraa ja muitakin lehtiä ja sen on suorastaan pakko reagoida tuollaiseen.
Mä olen laittanut kotitalousvähennyksiin mm. viemärin avaukset, LVIS-suunnitelmat jne. jotka ei varsinaisesti kuuluu kotitalusvähennyksen piiriin ja ovat menneet läpi. Koko järjestelmää olen ihmetellyt, sillä mitään kuitteja ei vaadita eikä tietoa tekijästä, summa riittää.
Joten uskon että ostoseksi menee läpi, kun ei noita kukaan osaa mitenkään toisiinsa yhdistää eikä sillä pienipalkkaisella verotoimiston vittunaamalla ole aikaa kaikkiin hakemuksiin pyytää maksutodistuksiakaan.
Se, että jokin menee veroilmoituksen automaattikäsittelyssä läpi, ei vielä tarkoita, että se on hyväksytty. Voihan Voihan sinne ilmoittaa ihan olemattomiakin ostoja. Veroilmoituksen liitteeksi ei tosiaan laiteta kuitteja, mutta verottajalla on oikeus kysellä tietoja jälkikäteen ja verotuksen oikaisuaika on viisi vuotta. Ja kyllä verottaja valvontaa tekee, vaikka se ei keinoista ja kohdentumisesta paljon kerro. Automaattivalvonta on kuitenkin viime aikoina kehittynyt harppauksin ja verottajalla on hyvät reaali-aikaiset tiedonsaantioikeudet monista tietolähteistä. Viimeisimpänä lisänä uusi Laki digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla. Tekoäly yhdistelee tietoja ja sen pohjalta lähtee sitten selvityspyyntöjä. Hyvänä tätä alaa koskevana viimeaikaisena esimerkkinä verottaja käräytti viime vuonna ilmoittamattomia OF -tuloja 5 miljoonalla. Se on sitten jokaisen asia, millaiseksi arvioi kiinnijäämisriskin arvioi, mutta silloin ainakin kärähtää, jos huutelee lehdessä omalla nimellään, että on tehnyt vähennyksiä siihen oikeuttamattomasta työstä.