Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sähköposti ei ole pikaviestisovellus  (Luettu 1470 kertaa)

Poissa JJ69

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
Sähköposti ei ole pikaviestisovellus
« : Marraskuu 01, 2024, 09:00:44 »
Minulle tuli vastaan tilanne, jossa kommunikointi hoidettiin sähköpostitse ulko-ovelle asti. Laitoin sovitusti sähköpostin ulko-ovelta, mutta pt:lta ei tullutkaan ovikoodia vaan kysymys, missä viivyn. Laitoin lisää sähköpostia ja odottelin varmaankin 20 minuuttia kunnes luovutin. Kävi ilmi että pt:n puhelimen ilmoituksissa ei näkyneet minun viestit ennen kuin kymmeniä minuutteja lähetyksen jälkeen. Uskon että näin todella tapahtui. Skeptisemmät yhteisömme jäsenet voivat epäillä muitakin syitä, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä mitä tässä yksittäisessä tapauksessa tapahtui. Sillä on merkitystä että tämä on ihan mahdollista.

Sähköpostia ei ole tarkoitettu pikaviestintään kuten esim. WhatsApp on. Sähköpostissa viiveet ovat huomattavasti pidempiä ja sähköpostisovellusten automaattinen synkronointi epämääräisempää. Minulla tuli pieni epäilys jo siinä vaiheessa kun pt pyysi lähettämään sähköpostia ovelta. Eräässä toisessa osoitteessa en osannut käyttää modernia summeria, johon piti näpytellä huoneiston numero ja painaa kellopainiketta. Siinä tilanteessa jouduin viestittelemään vähän pt:n kanssa ennen kuin asia selvisi. Jos vastaavassa tilanteessa olisin joutunut käyttämään sähköpostia ja odottamaan esim. pari minuuttia jokaisen viestin jälkeen, olisi viestittely ollut todella tuskallista.

Minulla ei ole vielä paljoa kokemusta asiakkaana olemisesta, mutta rohkenen ehdottaa, että kannustaisimme sähköpostin nimeen vannovia palveluntarjoajia tarjoamaan vaihtoehtoisen tavan ottaa yhteyttä ainakin ulko-ovelta. Haluaisin kuitenkin kuulla, onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai onko muuten näkemystä asiaan.

Poissa Hupi

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
Vs: Sähköposti ei ole pikaviestisovellus
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2024, 09:31:41 »
Kerran minulle lähetti pt sähköpostia mutta viesti näkyi saapuneena vasta muutaman tunnin jälkeen, huomasin asian lähetys ajasta.
En onneksi ollut ovella ja tapaamiseen oli useita päiviä aikaa mutta mietin samaa että mitä jos tieto olisikin pitänyt saada nopeasti.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2024, 09:35:47 kirjoittanut Hupi »

Poissa Lumijuliia

• Jr. Member
  • Galleria (12)
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2024, 09:46:34 »
Mailissa voi tosiaan olla viivettä!
Olin itse duoilemassa tällä viikolla, ja asiakas ei ollut saanut viestiämme osoitteesta. Tilanne korjaantui laittamalla uusi maili.

Yksi ratkaisu olisi, että yhteydenotto aluksi mailitse ja ajan vahvistuksen jälkeen tarkemmat ohjeet puhelimitse. Juurikin esim. WhatsApp.

Lisään vielä senkin pulman, että viesti saattaa myös päätyä mailisssa joskus roskapostiin. Tai viestistä ei tule ilmoitusta, vaikka se sovelluksessa onkin saapunut.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2024, 09:48:14 kirjoittanut Juliakarkki »
Lumijuliia ~ Petite naapurintyttö Varsinais-Suomesta 😘 ❤️

Poissa guuguuman

• Full Member
  • ** Piristää muiden päivää
« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2024, 09:53:47 »
Sähköposteissa on sekin ongelma, että nykyisin ihan asiallisetkin viestit saattavat jäädä noihin spam-filttereihin.

Jos ihan varmasti toimivaa kommunikaatiota ennen h-hetkeä haluaa, niin kyllä ihan perinteinen äänipuhelu on varmin. Whatsapp tms. himmelitkin voivat kaatua ja/tai datayhteydet olla alhaalla, etenkin kun nykyisin on käynnissä jos jonkunlaista palvelunestohyökkäystä.  Tositurskahan tietysti varautuu plan-b:n, eli mukana on välineet myös savumerkkeihin ja kirjekyyhky.

Poissa JJ69

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #4 : Marraskuu 01, 2024, 11:02:57 »
Tätä minä vähän arvelinkin etten voi olla ainoa jolla on ollut ongelmia sähköpostin kanssa. Toki muidenkin tapojen kanssa on varmasti ollut ongelmia, mutta sähköpostissa hitaus on ominaisuus ei vika.

Siinä olen samaa mieltä, että ensimmäisiin yhteydenottoihin sähköposti soveltuu. Joskus siinäkin tosin turhautuu, kun huomaa että toinen vastaa välittömästi, mutta siitä huolimatta viestiä joutuu odottamaan vähän aikaa.

Poissa Palkokasvi

• Full Member
« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2024, 11:34:12 »
Juliakarkin ratkaisu on paras. Yhteydenpito, sopiminen, toiveet ja muu.. sähköpostilla. Siitä jää jälki ja on helppo molempien tarkastaa mitä se turska toivoikaan tapaamiselta, mitä yleensä sovittiin (koska minun pitikään tehdä mitä..). Sen jälkeen kun tapaaminen on In Progress..  (turska on jo matkalla), sitten tekstiviesti ja soitto -menetelmät. Ei mitään sovelluksia.  ;D
Jos missään vaiheessa käyttää jotain sovellusta, niitä pitää itse käskeä päivittämään sisältö - ja monta kertaa. Viime hetkellä nuo Guuguumanin mainitsemat kirjekyyhky ja savumerkit pelastavat tilanteen.

Poissa Gentleman Tampere

• Hero Member
« Vastaus #6 : Marraskuu 01, 2024, 12:19:50 »
Kirjekyyhky on kyllä pomminvarma apuväline. Juuri lähetin tämän viestin kyyhkyn kuljettamana ylös pilveen, ja nyt teksti on luettavissa ATK-laitteidenne monitoreista.

Poissa Jepjep78

• Newbie
  • * Tästä on tie vain ylöspäin
« Vastaus #7 : Marraskuu 01, 2024, 12:54:30 »
Näin palveluntarjoajan näkökulmasta tuo viestittely sähköpostilla alkuun on toimiva tai tekstiviestillä, niistä voi tarkistaa mitä on sovittu ja milloin. Mikäli numeroita ei ole vaihdettu niin lähempänä tapaamista se on kyllä syytä tehdä onpahan helpompi ja nopeampi tapa varmistaa ettei asiakas tee ohareita. Wa:n käyttö on myöskin tapaamisen varmistukseen ihan hyvä mutta jos siellä sopii jotain tapaamisen sisältöä niin vähintään kuvakaappaus keskustelusta niin toinen osapuoli ei pääse poistamaan ainakaan mitään mistä on sovittu keskustelussa. Itsellä ei toki ole ollut ongelmia mitä ja millä ehdoin jotain tehdään mutta varmempi tapa on sopia meilillä asioista

Poissa MikaM

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #8 : Marraskuu 01, 2024, 16:11:16 »
Minulle tuli vastaan tilanne, jossa kommunikointi hoidettiin sähköpostitse ulko-ovelle asti. Laitoin sovitusti sähköpostin ulko-ovelta, mutta pt:lta ei tullutkaan ovikoodia vaan kysymys, missä viivyn.

Tästä on keskusteltu myös aikaisemmin. Osa PT:stä vannoo sähköpostin nimeen, eikä näe siinä mitään ongelmia.
Osa ohareista voi hyvin johtua siitä, että PT olettaa asiakkaan löytävän helposti pelipaikalle, mikä voi olla aika kova oletus.

Eräälle Bimbolle totesin, en voi taata sitä, että pystyn lähettämään s-postin ulko-ovelta. Kannattaa kuitenkin tulla katsomaan sovittuna kelloaikana. Jos ovella on keltalippalakkinen mies, se olen minä.

Minulla ei ole puhelimessa WhatAppia, eikä tule. Jos WA on ainoa PT:n tarjoama viestintäväline, niin tapaaminen ei tule onnistumaan. En pidä sitä suurena vahinkona, varsinkin kun WA on usein parittajien komennossa.

Itse olen kyllä mielestäni saanut reilusti etukäteen osoitetiedot. Ovikoodipaikkoja ei kohdalleni ole juuri osunut, summereita on, jolloin on kerrottu asunnon numero, joka pitää painaa ulko-ovella. Tosiaan, noissa ulko-ovisysteemeissä ei ole aina selvää, mitä pitää painaa numeron jälkeen. Joskus se voi olla kirjain F.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2024, 16:12:53 kirjoittanut MikaM »

Poissa Penaattori

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Marraskuu 01, 2024, 16:25:34 »
Minulle tuli vastaan tilanne, jossa kommunikointi hoidettiin sähköpostitse ulko-ovelle asti. Laitoin sovitusti sähköpostin ulko-ovelta, mutta pt:lta ei tullutkaan ovikoodia vaan kysymys, missä viivyn.
Minulla ei ole puhelimessa WhatAppia, eikä tule.
Ihan mielenkiinnosta, mikä tähän on syynä?
Jotka osaa, ne tekee mitä vaan
Jotka ei, ne ryhtyy opettamaan
- Juice Leskinen

Poissa MikaM

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #10 : Marraskuu 01, 2024, 16:59:58 »
Minulla ei ole puhelimessa WhatAppia, eikä tule.
Ihan mielenkiinnosta, mikä tähän on syynä?

Ei ole mitään tarvetta WA:lle Suomessa. Virossa WA on puolestaan käytännössä ulkomaalaisten paritusrinkien käytössä.  Viron Sängyn ilmoiuksista huomaa heti, onko kyse virolaisesta vai ulkkarista. Virolaiset eivät käytä WA:ta. 

Poissa JJ69

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #11 : Marraskuu 01, 2024, 17:08:13 »
Sen jälkeen kun tapaaminen on In Progress..  (turska on jo matkalla), sitten tekstiviesti ja soitto -menetelmät. Ei mitään sovelluksia.  ;D
Jos missään vaiheessa käyttää jotain sovellusta, niitä pitää itse käskeä päivittämään sisältö - ja monta kertaa. Viime hetkellä nuo Guuguumanin mainitsemat kirjekyyhky ja savumerkit pelastavat tilanteen.
Tuossa on kyllä asiaa ja sama näkemys toistunut muidenkin viesteissä. Soitto ja tekstiviestit on luotettavimpia menetelmiä (kirjekyyhkyjen ja savumerkkien jälkeen). Minullakin on turskaluurina vanha puhelin, jonka nettiyhteyteen ja vanhentuneisiin WhatsAppin sovellusversioihin en täysin luota.

Poissa Penaattori

• Sr. Member
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2024, 17:15:33 »
Sen jälkeen kun tapaaminen on In Progress..  (turska on jo matkalla), sitten tekstiviesti ja soitto -menetelmät. Ei mitään sovelluksia.  ;D
Tuossa on kyllä asiaa ja sama näkemys toistunut muidenkin viesteissä. Soitto ja tekstiviestit on luotettavimpia menetelmiä (kirjekyyhkyjen ja savumerkkien jälkeen).
Kannattaa huomata, että myös tekstiviesti voi mennä roskapostikansioon. Itsellä oli menny ainakin pari tärkeää tekstaria roskapostiksi, en kyllä yhtään tiedä millä perusteella kun aiemmat viestit samoilta lähettäjiltä tullu perille ok. Olisko jonkun päivityksen yhteydessä sitten tuollainen ominaisuus laitettu oletusarvoisesti päälle.
Jotka osaa, ne tekee mitä vaan
Jotka ei, ne ryhtyy opettamaan
- Juice Leskinen

Poissa Jmn

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2024, 17:47:32 »
Juurikin tämä. Itsekin jäin kerran oharin uhriksi. Viesti ovikoodista tuli 45 min sovitun ajan jälkeen. Oli sihiposti jumissa.
Tuo Kik-sovelluksen käyttö on ollut toimiva ja anonyymi vaihtoehto.

Poissa Venla

• Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (131)
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2024, 17:49:38 »
Minulla ei ole vielä paljoa kokemusta asiakkaana olemisesta, mutta rohkenen ehdottaa, että kannustaisimme sähköpostin nimeen vannovia palveluntarjoajia tarjoamaan vaihtoehtoisen tavan ottaa yhteyttä ainakin ulko-ovelta. Haluaisin kuitenkin kuulla, onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai onko muuten näkemystä asiaan.

Mä olen tavallaan sähköpostin nimeen vannova horo, mutta, sitten paikan päällä aina soitto.
Joskus asiakkaat koittaa ehdottaa, et eikö voitaisi hoitaa koko juttu säpolla, mutta ei voida.

Aina ei ole kaikkein helpointa löytää oikealle ulko-ovelle (tai oikealle talolle edes). Puhelimitse opastaminen on nopeaa ja helppoa. Sitten vielä nuo erilaiset ovipuhelimet. Sekä yleisestikin, aina kun mahdollista, suosin tapaa että avaan oven asunnosta käsin ilman summerin soittamista. Sitä ennen kuitenkin on hyvä varmistaa, että asiakas on löytänyt oikealle ovelle.

Sähköpostilla liian hidasta ja sit menee jo ihan sähläykseksi, jos sitä oikeaa paikkaa ei tahdokaan löytyä.

Tapaamisten sopimisessa taas suosin sähköpostia. Myös txt ok. Puhelinta en päivystä & se on käytännössä lähes aina äänettömällä.
Mä tykkään sopia tapaamiset niin, että siitä tosiaan on kirjoitettuna jotain. Toimin pitkälti ennakkovarauksilla, ja on kätevää sitten vielä tsekata mitkä ne toiveet oli juuri ennen tapaamista. :)
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Kallio to 14.11.!

Poissa TheLollipop

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #15 : Marraskuu 01, 2024, 19:42:14 »
Eipä ole paljoa tähän lisättävää. Hyvin on jo aihetta pureskeltu. Vielä, kun toimis vehkeet h-hetkenä oli kyse mistä tahansa metodista viestitellä. Itse tykkäisin enemmän spostista, mutta WA näyttää olevan se ehkä yleisin tapa.

Ihan just kävi tilanne, että mun puhelin päätti lakata yhteistyöstä ja mobiililaajakaista ei tahdonnut toimia vaikka kui yritin 'ovella' viestitellä. Olin just viskaamassa betoniseinään koko paskan, mutta uhkailua kait joku tekoäly kuunteli, ja alkoi pelittämään. Onneksi tämän takia vain 10min meni aikaa, ja horo jo oli kuumana langan toisessa päässä ohareista. Onneksi otti sentään vastaan, mutta vitutti kuin pientä oravaa ja tapaaminenhan oli tosi helppoa aloittaa rennoissa merkeissä.

Poissa Pataässä

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #16 : Marraskuu 01, 2024, 19:44:51 »
Itse olen suosinut sähköpostia enkä pelkästään tapaamisen sopimiseen, vaan ihan paikan päälle tulemiseen myös eikä ongelmia ole ollut. Pitää toki muistaa päivittää viestit, jos on jo ovella odottamassa. Sähköpostin lisäksi olen käyttänyt tekstareita sekä kik-sovellusta. Ylipäätään kirjallinen muoto on minusta parempi, kun itse ainakin saatan helposti "sählätä" puhelimessa annettujen perusteella. Toisin sanoen sitä rupeaa epäilemään itseään, että oliko se ovikoodi 3113 ja ovi 33 kolmannessa kerroksessa vai oliko se sittenkin 3313 ja ovi 31 kolmannessa kerroksessa. Lisäksi kadulta soittaessa on yleensä aika kova taustamelu eli silloin on vaikeaa saada selvää annetuista ohjeista.

Senkin olen huomannut, että yleensä he, jotka eivät anna täyttä osoitetta reilusti etukäteen, ovat yleensä ohariherkimpiä. Veikkaan, että osa heistä katsoo millainen asiakas on tulossa ja vasta nähtyään tekevät lopullisen päätöksen ottavatko vastaan vai ei ihan vain pärstäkertoimen perusteella. Ja se tarkoittaa tällaiselle lyhyelle perusrumalle miehelle yleensä ohareita.
Ässä hihassa. Vai oliko se housuissa?

Poissa Usva

• Newbie
  • Galleria (4)
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #17 : Marraskuu 05, 2024, 18:19:13 »
Sähköpostikaan ei vedä vertoja sen vaaleansinisen sivuston omalle viestintäkanavalle. Jostain syystä ilmoitus postilaatikkoon tulleesta viestistä tulee viiveellä sähköpostiin. Siitä sitten pitääkin vielä siirtyä kirjautumaan sivustolle nähdäkseen viestin.

Toinen viheliäinen on Kik. Sata kertaa olen vahingossa klikannut itseni seuraamaan jonkun kaunottaren liveä tai liian nopeiden sormenliikkeiden vuoksi päätynyt mainossivustoille. Puhumattakaan tunneista joita olen elämässäni kuluttanut siihen että katson ne "ihan lyhyet" mainosvideot.   

Työkäytössä tekstiviesteihin liittyy osin samoja ongelmia kuin Kikiin. Joidenkin puhelinten kohdalla tekstareiden oletussovellus lisää palvelunumeroiden eteen automaattisesti nollan. Tällöin mainosnäkyvyyden ostaminen vaatii toisen tekstarisovelluksen lataamista ja näissä joutuu vähän väliä katselemaan pakollisen mainosklipin ennen kuin viestiä pääsee lukemaan.

Oma suosikkini onkin whatsapp. Viestintä sujuu nopeasti ja tarpeen vaatiessa olisi helppo vaihtaa tekstareihin tai puheluun.

Telegramin käyttämisestä olen kuullut huonoja kokemuksia, mutta mites Signal? Onko kenelläkään käyttökokemuksia näissä kuvioissa tai olisiko tämä itsellesi mieluisa viestintäkanava?

Poissa palvelunostaja

• Full Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #18 : Marraskuu 05, 2024, 18:38:12 »
Tarvitsisin koulutusta aiheesta miten telegram tai signal toimivat tässä touhussa.

Tai jos kyse oli nyt vain viestien lähettelystä jo tiedossa oleviin yhteystietoihin niin aika sama kai. Sähköpostissa on se se hyvä että voi tarvitessa hoitaa asioita myös normaalilla puhelimella, kun taas nämä muut on pakko malttaa pitää eristyksissä toisessa puhelimessa. Mutta hirvittäisi toki odotella kadulla ovikoodia sähköpostiin.

Poissa thorath

• Full Member
  • ** Piristää muiden päivää
« Vastaus #19 : Marraskuu 05, 2024, 18:42:02 »
Työkäytössä tekstiviesteihin liittyy osin samoja ongelmia kuin Kikiin. Joidenkin puhelinten kohdalla tekstareiden oletussovellus lisää palvelunumeroiden eteen automaattisesti nollan. Tällöin mainosnäkyvyyden ostaminen vaatii toisen tekstarisovelluksen lataamista ja näissä joutuu vähän väliä katselemaan pakollisen mainosklipin ennen kuin viestiä pääsee lukemaan.

Eihän tuon pitäisi olla ongelma jos numeron on tallentanut?