^^^
Olen penaattori kanssasi täysin samaa mieltä (^^^) rattijuopumuksen, veropetosten ja huumausainerikosten osalta. Mutta ne kaikki ovat kuitenkin määritelmällisesti uhrittomia rikoksia, jota langassa on pidetty rikoksen vakavuuden vähättelyperusteena. Pointtina oli juurikin sanoa, että vaikka jokin rikos on uhriton rikos, ei tee siitä yhtään vähemmän moitittavaa, vakavaa tai haitallista. Että ei voi sanoa, että jokin niin vakava, sillä perusteella, että se kuuluu uhrittomien rikosten kategoriaan. Ihan niin kuin itse totesit noista muista samaan kategoriaan kuuluvista rikoksista. Kun tässä keskustelussa käsitettä uhriton rikos on käytetty siinä tarkoituksessa, että jos jokin on uhriton rikos, niin se ei oikeastaan haittaa mitään eikä ketään.
Wikipediassa todetaan, että "Uhrittomien rikosten rangaistavuutta on perusteltu myös sillä, että nollatoleranssi haitallisiin tekoihin vähentää paitsi niiden, myös niitä vahingollisempien rikosten harjoittamista. Esimerkiksi päihteiden käytön on väitetty lisäävän väkivaltarikollisuutta, uhkapelin lisäävän omaisuusrikollisuutta jne." Eli logiikka on juuri tuo, minkä itse totesit rattijuopumuksen, veropetoksen ja huumausainerikosten osalta. Tässä langassa sama logiikka vain on kiistetty parituksen osalta. Tai tarkemmin ottaen kielletään tai kieltäydytään näkemästä, että parituksesta voisi aiheutua ongelmia yksilöille tai yhteiskunnalle. Paino sanalla "voisi" - ei se tarkoita että niin aina on ja usein ei olekaan.
Nuo kysymykset "ketä [seksin ostaminen paritetulta] haittaa tai kenet sinä siinä vaarannat? Minkä vakavan vahingon riskin siinä aiheutat?"
-> paras vastaus näihin löytyy, kun lukee Eriksonin kirjan "kovat kadut". En minä sen paremmin siihen osaa vastata kuin mitä Eriksson siinä kirjassa elävän elämän kautta kertoo. Siitä käy ilmi se, että vaikka paritettu olisikin "vapaaehtoisesti" hommissa, niin se kohtuullisen usein on juuri lainausmerkeissä, "vapaaehtoisesti". Kun vapaaehtoisuuskaan ei ole mustavalkoinen asia, "vapaaehtoisuuden" tasoja ja muotoja on monenlaisia.
En aio kommentoida tähän ketjuun enempää.