Tuolla jo taidettiinkin mainita, että palveluntarjoajat tuntuvat ajattelevan ja toimivan aikalailla minäkeskeisesti. Olen huomannut saman vastaavissa muissakin keskusteluissa. Kaukana tuntuu olevan tässä busineksessa se asiakaskeskeisyys. Eikä siinä mitään jos kauppa käy. Tosin aina välillä joku täällä lipsauttelee että ei se oikein käy.
Minä ainakin olen ihan rehellisesti kertonut, että mun kioskilla on koulujen lomaviikoilla (lukuunottamatta kesää), joulunpyhinä sekä vesisadepäivinä hiljaista kuin huopatossutehtaalla. En usko, että mun minäkeskeisyydellä on vaikutusta juuri näihin ajankohtiin 🤔
Sen sijaan sillä minäkeskeisyydellä on mun kohdalla suuri vaikutus siihen, että koen tämän mielekkäänä. Vaikka nyt tulis saavillinen pskaa niskaan, niin sanon silti. Jos tätä pitäisi tehdä puhtaasti asiakkaiden ehdoilla, olisi tämä loppunut ennen kuin olisi kunnolla alkanutkaan. Parastahan tässä on, että voi itse määritellä milloin, minkä verran, mitä tekee ja ketä tapaa.
Tuota... nyt tässä vähän on sanoitus muuttunut. puhe oli kyllä omakohtaisuudesta, ei minäkeskeisyydestä. Ne ovat eri asioita. Vastasin tuolla aiemmin, että moni hahmottaa tätä aihetta nyt vain omakohtaisesti, siis oman henkilökohtaisen ilmoituksensa näkökulmasta. Tarkoitin sanoa sitä, että nyt ei ole kyse jonkun tietyn palveluntarjoajan ilmoituksesta eikä sen miettimisestä, miksi kaupunkia, kuntaa tms. joku tietty yksittäinen PT ei voi ilmoittaa. Tässä aihetta lähestyttiin laajemmin, ei jonkun tietyn PT:n ilmoituksen näkökulmasta.
Se, että ajatus ei sovellu jollekin tietylle yksittäiselle PT:lle (tietenkään se ei sovellu jokaiselle), ei tarkoita, ettei se soveltuisi aika moneen muuhun tapaukseen. Ja toisaalta se PT, joka ei katso voivansa ilmoittaa sijaintiaan edes kaupungin tai kunnan tarkkuudella tai aikojaan edes tasolla vaihtelevasti/päivisin/iltaisin/arkisin/viikonloppuisin, täytyy vain hyväksyä se, että paljon tulee turhia kyselyitä, kun asiakkaalla ei ole aavistustakaan, onko toivottu ajankohta ylipäätään mahdollinen tai onko sijainti järkevästi saavutettavissa.
Se, että jollakin yksittäisellä PT:llä esim. ajat vaihtelevat, ei tarkoita, että niin olisi kaikilla ja toisin päin. Se, että joku yksittäinen PT ei voi kertoa kaupunginosaa, ei tarkoita, että kukaan ei voisi niin tehdä.
Sitä täällä saitilla toivoisi, että eri aiheita ja aloituksia voitaisiin lähestyä laajemminkin kuin pelkästään omakohtaisesta näkökulmasta. Jos kaikki ajattelevat kaiken aina vain omakohtaisesti, nämä keskustelut menevät helposti väittelyksi.
Jos nyt ajattelee, että olisi vaikka työmatkalaisena huomisiltana Helsingin keskustassa hotellissa ja etsisi maksullista seuraa jostain keskustasta, ratikkamatkan päästä tai vaikka Espoon ja Vantaan puolellakin tai vaikka kehyskunnissa, jos sinne pääsisi metrolla tai paikallisjunalla. Katsokaapa tästä näkökulmasta naapurisivuston ilmoituksia pk-seudulla, niin harvassa ovat ne ilmoitukset, joihin lähettäisi viestiä oletuksella, että ainakaan sijaintiin homma ei kaadu. Se on ihan hakuammuntaa, monta yhteydenottoa ja sitten kun saa monta vastausta, että "tapaan vain aamupäivisin Tuusulassa" tai "ainoastaan viikonloppuisin Hakunilassa", niin on se aika turhauttavaa. Tästä on kyse. Ja todennäköisimminhän asiakkaan saa se espoolainen PT, jonka ilmoituksessa luki esim., että "Leppävaarassa, junalla pääsee, yleensä päivisin mutta myös ilta-ajat voivat joinain päivinä vaihtelevasti onnistua".