Tämä ala on lahjakulttuurin(kin) suhteen hieman poikkeuksellinen bisnes. Liike-elämässä lahjojen antamisen tapakulttuuri menee niin, että lähtökohtaisesti myyjä antaa lahjat. Tässä bisneksessä se menee yleensä toisinpäin. Eikä siinä mitään, olen aina mielelläni ostanut vuoden lopussa lahjat niille, joiden kanssa on vuoden aikana ollut useampia erityisen mukavia tapaamisia.
Mutta kyllä minä olen joka joulu joltakin vakkarilta aina jotakin myös saanut. Pitkäaikaisin ykkösvakkarini on joka joulu lähettänyt sähköisen joulukortin - sellaisen kuvan itsestään, josta hän erityisesti tietää minun tykkäävän
. Se on tuntunut hyvinkin henkilökohtaiselta lahjalta ja ollut oikeastaan joka joulu paras saamani lahja. Uskon, että tänäkin jouluna se sieltä aattona tulee. Toissa jouluna yksi silloinen vakkarini antoi jouluna lahjaksi happy socksit :-) Tuntui kivalta saada ne
, vaikka happy sockist eivät ehkä minun ykkösjuttuni olekaan
. Mutta ne ovatkin olleet tosi kivat: koska ne ovat hauskat ja niihin liittyy mukava hymyn huulille tuova muisto, vaihdan ne jalkaan joskus vapaailtana, kun täytyy saada vaihdettua mieli työ -mindsetistä rennompiin tunnelmiin. Terveellisempi vaihtoehto Ardbergille
Viime jouluna sain toiselta vakkarilta lahjaksi taskuliinan. Tosin kyse oli samalla läksiäistapaamisesta, kun hän oli lopettamassa hommat ja muuttamassa ulkomaille, joten se oli ehkä enemmän läksiäis- kuin joululahja, vaikkakin ihan joulun kynnyksellä. Kiva lahja kuitenkin, se taskuliina on ollut säännöllisessä käytössä. Se on oikein tyylikäs liina ja on nyt useammissa tämän kokkari-kauden tilaisuuksissa kerännyt kehuja sekä miehiltä että naisilta. Olen aina vastannut, että olen saanut sen lahjaksi. Sitten kysytään, että keneltä. "Liian ihmeellinen tarina kerrottavaksi", olen vastannut hymyillen ja samalla hykerrellyt mielessäni samalla viime vuoden seikkauluja muistellen
Loppuun haluan vielä sanoa, että itse en käytä myyjistä koskaan sanaa huora ja erityisesti juuri tämän kysymyksen yhteydessä se tuntuu minusta huonolta sanavalinnalta. Hyvät asiakassuhteet kun ovat aina perustuneet siihen, että tapaamiset ovat olleet molemminpuolin toista kunnioittavia ja arvostavia tasavertaisia kohtaamisia, vaikkakin maksullisesta palvelusta puhutaankin.