tulipa tästä ketjusta mieleen, että olen tasan kerran elämäni aikana päättänyt asiakastapaamisen kesken ja ohjannut asiakkaan ulos, ja se johtui siitä, että asiakas kutsui mua toistuvasti huoraksi.
itsestäänhän voi tietysti käyttää ihan mitä sanoja tahansa, ja ei niiden sanojen käyttämistä muistakaan oikein voi kieltää (jos nyt ei huomioida sitä että suomessakin on annettu tuomioita kunnianloukkauksesta huora-sanan johdosta), mutta mulle "oikeiden" ja "väärien" sanojen sijaan olennaisempaa on se millaisen kuvan itsestään muille antaa omilla sananvalinnoillaan.
mähän en toki tiedä mitkä annabellen syyt on, mutta mulle tää kalskahtaa ehkä ihan vähän siltä, että halutaan jotenkin ehkä erottua seksityöntekijöistä, ikään kuin se kokonaisvaltainen miesten hyvinvointipalvelu olisi enemmän kuin seksityötä.
nyt joku oikein näppärä voi tietenkin tässä saivarrella, että ehkä me seksityöläisiksi itseämme sanovat halutaan vain erottua huorista, ikään kuin meidän seksityö olisi enemmän kuin huoraamista.
mut ihan vakavasti puhuen, sanoilla on isommassa kuvassa väliä. seksityö on neutraali termi, se normalisoi sitä nimenomaan työksi, alleviivaa seksityöläisen omaa toimijuutta ja tuo sen päivänvaloon osaksi yhteiskuntaa. on helpompaa argumentoida oikeuksien puolesta kun voi kertoa yksiselitteisesti tekevänsä seksityötä sen sijaan että käyttäisi kielteisiä ja alatyylisiä sanoja kuten huoraa, alaa ilmiönä vääristäviä ja toimijuutta vähätteleviä termejä kuten prostituoitu, tai jotain söpöjä kiertoilmauksia tyyliin ilotyttö tai maksullinen nainen.
on sekin ehkä jonkinasteinen yhteiskunnallinen virstanpylväs että ensimmäiset alan yrittäjät lähtee brändäämään itseään uudelleen hyvinvointiyrittäjinä, kun seksityö on jo niin tylsää ja tavallista että kannattaa olla jotakin muuta.