Ei hetkauta jonkun jo kuopatun foorumin tapakulttuuri, varsinkin jos mitä FortySexN2 sanoo pitää paikkaansa ja siellä työtään tekeviä ihmisiä jopa kiristettiin rapsoilla. Vaikka se ei oo oma tapa ollut (tästä lisää kohta), en näe mitään väärää pyytää rapsaa, jos sen asiasisältöä ei peukaloida tai määrätä pt:n puolelta. Arvioita nykybisnekset pyytää melkein alalla kuin alalla. Asiakasta ei kuitenkaan pitäisi ikinä rangaista sen kirjoittamatta jättämisestä. Suostumuksen periaatteen mukaan itsenäiset aikuiset ihmiset saavat itse päättää mitä he haluavat toisilleen antaa eikä heitä kuulu painostaa, kummaltakaan suunnalta.
Sattumoisin kysyin elämäni ekaa kertaa rapsaa duoparini Annan kanssa kuluneella viikolla. Kuten hän tuossa yllä kirjoitti, hän on niitä pyytänyt aiemmin (mun kehotuksesta, mind you). Minä en tätä ennen koska oon halunnut antaa niiden tulla jos on tullakseen. Sitä ennen kaikki mua koskevat rapsat on luotu asiakkaan omasta aloitteesta, pidempien kohdalla on yleensä kysytty multa lupaa mutta sisältöön en oo puuttunut mitenkään.
En puhu Annan puolesta, mutta tällä kertaa oma motivaatio pyytää rapsaamaan (saatesanoilla "ei tarvi jos et halua") oli duosta muille tiedottamisen lisäksi aito uteliaisuus juuri tämän asiakkaan kokemusta kohtaan. Oon aina pitänyt hänen ajatuksia arvossa ja halusin kuulla ne tästä kyseisestä vierailusta. Sori, oliko tää nyt asiakasrapsa? 😏
En usko, että jatkan tätä suoraan pyytämisen tapaa ainakaan mun soolojuttuihin. Oon siihen liian nössö :-D
Tälläkin kertaa jännitin kuten aina että sieltä tulisi jotain rapaa niskaan. Tää kertoo vain ja ainoastaan mun peloista, ei missään nimessä tästä asiakkaasta.
Nautin rapsoista, mutta samalla mun sydän jättää edelleen aina lyönnin välistä ja kädet tärisee kun näen arvion itsestäni. En tiedä tajuaako ei-horot miten kuumottavaa on lukea julkiselta foorumilta omaa kehoaan, ulkonäköään, seksityyliään ja muita todella intiimejä asioita koskevia kirjoituksia, hitto soikoon ARVIOITA? Tämäkin psykologinen paine voi olla yksi syy jollekin kieltää ne itsestään. Taiteilijanimen käyttö onneksi henkisesti etäännyttää muiden arvioita itsestäni, mutta sama fyysinen tomumaja ja pääkoppa mulla on siviilissäkin. Onneksi nahka paksuuntuu kokemuksen myötä tälläkin saralla koko ajan.
Ja mua sentään on kohdeltu rapsoissa silkkihansikkain toisin kuin varsinkin monia ulkomaalaisia kollegoita, joista kirjoitetaan välillä tajuttoman rumasti ja esineellistävästi, kuin he ei olisi ihmisiä lainkaan. Heitäkin, jotka selkeästi tekevät työnsä hyvin. Musta rapsoissakin hyvä periaate olis, että kirjoita nettiin vain asioita joita kehtaisit sanoa henkilölle itselleen päin naamaa.
Tajuan silti, että rapsat on pelin henki, sallin ja jopa toisaalta pidän niistä. Ne kun on myös mielenkiintoisia ja voivat antaa paljon tietoa siitä mikä omassa toiminnassa toimii ja mitä kehittää. Ne ovat myös muistoja.
Mutta pointtini, että rapsaus voi täällä pt:n puolella olla monella tavalla sykettä nostattavaa eikä mikään automaattisesti 100% autuaaksi tekevä asia.