^ se on varmaan tapauskohtaista...
Jos asiakas käyttäytyisi tapaamisen aikana niin, että tapaaminen olisi pakko keskeyttää, tai jos riisuuduttua paljastuisi vaikkapa todellinen hygienia ongelma ja suihku ei kelpaisi.... tms, niin lähtökohtaisesti pitäisin vähintään osan maksetusta rahasta.
Jos taas mulle tulisi joku, vaikkapa yllättäen iskevä kipukohtaus tai oksennustauti tai joku muu (tosi vaikea keksiä mikä, mutta kai kaikki on mahdollista), ja joutuisin keskeyttämään tapaamisen, tietysti palauttaisin rahat.
Ja alkuperäiseen kysymykseen: tietysti asiakkaan pitää voida jo ilmoituksesta lukea, mitä häneltä odotetaan. Toki ihan kaikkea (esim maksukyky
) ei voi kirjoittaa kotimaisilla alustoilla oleviin ilmoihin, mutta ne pitää tehdä sitten selväksi heti yhteydenottoon vastatessa.
Mun kriteerit ovat: täysi-ikäisyys, hyvät käytöstavat, asiallisuus, hygienia, kortsun käyttö ja suomen kielen taito. Viimeinen pitää sisällään myös sisälukutaidon, vaikken olekaan sitä erikseen eritellyt.
Molemmilla osapuolilla on kuitenkin oikeus vetäytyä tapaamisesta, ihan vaikka vielä ovellakin, jos siltä tuntuu. Asiakashan voi todeta, että ei kiitos, jos mikä tahansa mun olemuksessa tai vaikka tapaamispaikassa ei miellytä, ja eipä sille mitään voi. Ja minä voin kieltäytyä, jos minulle tulee vaikkapa turvaton olo, tai huomaan, että asiakas onkin uudella sähköpostilla ja numerolla toimiva tyyppi, jolle edellisen kerran jälkeen sanoin, että uusintaa ei tule.
MUTTA tottakai tämäkin pitäisi hoitaa reilusti, vähintään ilmoittaa ja mielellään tarjota syykin, ei niin, että ikkunan raosta kurkkaa, että "tuo ei mua nappaakaan", ja sitten jättää toisen odottelemaan sateeseen. On se odottelija sitten palveluntarjoaja tai -ostaja.
*
Pakko vielä loppuun todeta, että mulle ei henk.koht vielä ole tullut vastaan asiakasta, jonka kanssa ei oltaisi päästy toteuttamaan sovittuja asioita, jos asiakas vain on tullut paikalle. ❤ Ja kaikki ovat myös löytäneet paikalle, jopa minä itse mennessäni asiakkaan luo, vaikka suunnistus ei todella ole mun vahvinta alaa...