Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sukupuolitautien testaus itse  (Luettu 1247 kertaa)

Poissa Hard-One

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
Sukupuolitautien testaus itse
« : Tammikuu 03, 2025, 21:01:11 »
Onko joku tällaisia kokeillut? Jopa hiv-point kehuu luotettaviksi. Katselin netistä tarjontaa ja monesta paikkaa tuntuu olevan loppu.

Poissa mielipimppaa

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
Vs: Sukupuolitautien testaus itse
« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2025, 21:21:52 »
Onko joku tällaisia kokeillut? Jopa hiv-point kehuu luotettaviksi. Katselin netistä tarjontaa ja monesta paikkaa tuntuu olevan loppu.

Voisitko laittaa tuotelinkkejä kauppanimineen, niin voisi helpottaa arviointeja, kuin myös tiedon hakua kyseisistä tuotteista.

Poissa STT

• Hero Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2025, 22:21:34 »
Sitten jotkut vielä keksii että voi pitää negatiivistä tulosta taskussaan ja siten sitten painaa menemään, koska eihän mulla mitään tauteja ole.

Poissa Hard-One

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2025, 22:51:36 »
Sitten jotkut vielä keksii että voi pitää negatiivistä tulosta taskussaan ja siten sitten painaa menemään, koska eihän mulla mitään tauteja ole.

Ääh... toi on ihan höpöhöpöä. Esim. Hivin voit testata 3kk kohdalla.

Poissa velihopea

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2025, 23:11:36 »
Eiköhän näitä kotitestejä täyspäiset käyttäjät käytä ns. seulontaan. Jos jotain löytyy, niin lekuriin varmistamaan. Kaikki lääkkeet on kuitenkin reseptilääkkeitä ja tarvii lääkärin määräyksen. Netistä ei kannata tilata intialaista leivinjauhetta, jos kullissa on tippuri.

Owon ystävälle noi kotitestit ois kyllä ihan näppärä juttu, jos ei joka toisen huoran välissä halua terkkarissa tai jossain muualla klinikoilla hypätä. Luulis noiden nykyään olevan jo suht luotettaviakin, kun jonkun koronaviruksenkin saa kotitesteillä kiinni.

Poissa STT

• Hero Member
« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2025, 00:53:56 »

Vastauksesi ei liittynyt tekstiini mitenkään, lainasit ilmeisesti väärää viestiä tai sitten ymmärsit mitä yritin sanoa väärin? Mutta valtaosa infektiosta voidaan testata muutaman viikon päästä mahdollisesta tartunnasta ja ennen oli että vasta 6kk päästä oli täysin luotttava, mutta nyt en löytänyt siihen viittaavaa eli testit ovat kehittyneet. Voit halutessasi tutkia lisää https://fi.wikipedia.org/wiki/HIV-testi

Poissa STT

• Hero Member
« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2025, 00:56:37 »
Eiköhän näitä kotitestejä täyspäiset käyttäjät käytä ns. seulontaan. Jos jotain löytyy, niin lekuriin varmistamaan. Kaikki lääkkeet on kuitenkin reseptilääkkeitä ja tarvii lääkärin määräyksen. Netistä ei kannata tilata intialaista leivinjauhetta, jos kullissa on tippuri.

Owon ystävälle noi kotitestit ois kyllä ihan näppärä juttu, jos ei joka toisen huoran välissä halua terkkarissa tai jossain muualla klinikoilla hypätä. Luulis noiden nykyään olevan jo suht luotettaviakin, kun jonkun koronaviruksenkin saa kotitesteillä kiinni.

Se on hyvä, että tälläisiä testejä tulee, jos ihmiset niitä käyttävät ja toimivat sitten asianmukaisesti. Eiköhän ne jotka oikeasti on terveydestään huolehtivia mene sitten oikean lääkärin paikkeille.

Poissa Kissamainen

• Full Member
  • Galleria (4)
  • ** Piristää muiden päivää
« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2025, 17:44:38 »
Muistanko lukeneeni, että pt:lle on tarjolla protukipisteellä ainakin noita testejä. Joku tarkentakoon jos muistan väärin.

Poissa Hupi

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2025, 18:01:44 »
Hupakoille taitaa olla ilmasta tukipisteellä joo, niin on toki testit Tampereella muutenkin maksuttomia mutta ne toimitetaan postitse kotiin ( tippuri, klamydia ) ja sitten lähetetään paluukuoressa takasin.

Tästä syystä maksan itse käynnit yksityisellä esim terveystalon testipaketti tippuri, klamydia, hiv hinta 140€ joten ei kovin usein tule kulutettua testipenkkiä.

Kysympähän vaan kuka idiootti on keksinyt että esimerkiksi minä haluaisin tilata maksutta testipaketin kotiin vaimon nähtäville?

Todennäköisesti sukupuolitauteja halutaan Tampereella kunnanpuolesta ja toiveesta levittää ympäriinsä, testauksen pitää olla kaikille ilmaista, helppoa ja yksityisyys pitää pystyä säilyttään.
Vain siten mahdollisimman moni käy testeissä ja tartunnat aisoissa.

Poissa Hupi

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2025, 18:09:02 »
Esimerkiksi yliopiston apteekista on saatavilla Medigoo merkkisiä sukupuolitautitestejä ja ovat käsitykseni mukaan laadukkaita, jossain lapuissa luki että "terveydenhuollon käyttämiä" mene ja tiedä kuitenkin mielestäni helppoja käyttää.

Myös listoilta löytyy hiv testi, eri merkkiä tosin mutta yksinkertanen käyttää ja selkeät ohjeet.

Poissa AnnaB

• Full Member
  • Galleria (14)
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2025, 22:36:03 »
Muistanko lukeneeni, että pt:lle on tarjolla protukipisteellä ainakin noita testejä. Joku tarkentakoon jos muistan väärin.

Kyllä, Pro:lla saat kaikki testit ilmaiseksi drop in -päivinä ilman ajanvarausta, ja ainakin Helsingissä tulee tulokset seuraavana päivänä. Pro:lla saa tarvittaessa muutenkin seksuaaliterveyteen liittyvää neuvontaa ja apuja aika moneen juttuun. Tästä saat toisen hyvän syyn uskaltautua käymään siellä Pro:lla, oikeesti ihania ihmisiä töissä ja sitä kautta myös se kollegojen kanssa verkostoituminen on kultaakin kalliimpaa valuuttaa tällä alalla monessa mielessä.
❤️ Lomalla - seuraavana Tampere 4.-6.2.❤️

Poissa AnnaB

• Full Member
  • Galleria (14)
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2025, 22:38:36 »

Vastauksesi ei liittynyt tekstiini mitenkään, lainasit ilmeisesti väärää viestiä tai sitten ymmärsit mitä yritin sanoa väärin? Mutta valtaosa infektiosta voidaan testata muutaman viikon päästä mahdollisesta tartunnasta ja ennen oli että vasta 6kk päästä oli täysin luotttava, mutta nyt en löytänyt siihen viittaavaa eli testit ovat kehittyneet. Voit halutessasi tutkia lisää https://fi.wikipedia.org/wiki/HIV-testi

HIV tartunnan voi testeillä todeta varmaksi vasta 3kk tartunnan saamisen jälkeen. Monen muun taudin kohdalla noi kotitestit voi oman mielen rauhoittamiseksi toimiakin mutta PT:lle ei kannata sanoa sitä kuuluisaa "mutta voinko saada paljaalla kun oon käyny testeissä".
❤️ Lomalla - seuraavana Tampere 4.-6.2.❤️

Poissa velihopea

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #12 : Tammikuu 04, 2025, 22:57:01 »
HIV ei turskana juurikaan huolestuta, kun välttää kaikin tavoin narkkeja, epämääräisiä ulkkareita ja sekopäitä suomalaisia. Eikä käy Thaimaassa, Venäjällä tai jossain pimeässä Afrikassa seksimatkoilla. Pannessa käyttää kumia.

Owoa eurooppalaisten eskorttien kanssa harrastellessa pienenä riskinä on lähinnä klamydia, tippuri tai joissain tapauksissa kuppa. Hyvä, jos nämä saa ajoittain kotona testattua, niin ei tartte koko terveydenhuoltosysteemiä kuormittaa.

Helsingissä toki paras paikka on HUSin sukupuolitautien poliklinikka, jossa ei vittuilla eikä hymyillä vinosti. Jos kaikki tarttee testata, niin on hyvä paikka, tosin hetken saattaa joutua jonottamaan. Tosin nykyään taitavat ottaa vastaan vain oireellisia potilaita. Oireettomat ohjataan omalle terveysasemalle, missä asennoituminen voi olla välillä myös asennevikaista, riippuen siitä millainen hoitsu sattuu vastaan ottamaan. Ainakaan kotikunnan terkkarissa ei kannata kertoa huoria harrastavansa :o

Poissa Mie

• Full Member
« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2025, 09:13:46 »
Minä oon käyttänyt noita kotitestejä silloin tällöin! Ja varmistaakseni puhtauteni tautien suhteen käyn välillä ihan labratesteissäkin. Kaikki testit on olleet tähän asti negatiivisia!

Poissa Hard-One

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #14 : Tammikuu 05, 2025, 09:51:52 »
Mistä noita olette hankkineet? Etenkin klamydiatesti tuntuu olevan joka paikasta loppu.

Poissa AnniAuringonkukka

• Full Member
  • Galleria (8)
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #15 : Tammikuu 05, 2025, 10:26:21 »
Jos nuolette pillua, käy kalu suussa paljaalla tai tulee perseeseen limakalvokontaktia kielellä tai kullilla, muistakaa pyytää myös nielu- ja anaalitestit. Ei tarvi sanoa mitään kuin että haluaa ne testit ja jos oikein vääntävät niin sanoo että on ollut suojaamatonta seksiä just niihin kohtiin kehossa. Mikään muu ei kuulu heille. Ainakin terveystalossa onnistuu lisämaksusta testit eri lokaatiosta.

Yksi, jota Suomessa ei testata kuin yksityisellä lisämaksusta ja jos muut taudinaiheuttajat on seulottu pois on mycoplasma genitalium. Joissain maissa se alkaa ilmeisesti olla klamydian jälkeen yleisempiä seksitauteja ja sitä myös testataan enemmän. Oma veikkaus on, että sen testaus rantautuu tännekin. Oireita on esim. virtsis, kuulemma aika klamydian kaltainen.

Tuohonkin oli joku kotitesti, mutta en nyt äkkiseltään löydä sitä.
Seuraavana Kemi
Nästa Kemi
The next stop Kemi
29.-31.1.

Poissa gorth

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2025, 10:37:31 »
Onhan noita kotitestejä, osa ihan luotettaviakin - ilmeisesti covidin myötä on mömmöt ja välineet vielä vähissä, sotakin voi vaikuttaa, ettei saatavuutta ole.

Toki kun otetaan näytteitä, niin täytyy muistaa että noissa testeissä positiivinen on positiivinen, negatiivinen ei välttämättä ole - eli jos ottotekniikka tai paikka on väärä voi testi antaa valheellisen tuloksen.

Poissa STT

• Hero Member
« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2025, 10:51:46 »
HIV tartunnan voi testeillä todeta varmaksi vasta 3kk tartunnan saamisen jälkeen. Monen muun taudin kohdalla noi kotitestit voi oman mielen rauhoittamiseksi toimiakin mutta PT:lle ei kannata sanoa sitä kuuluisaa "mutta voinko saada paljaalla kun oon käyny testeissä".

Joo, niin ne testit kehittyy. Ennen se oli 3kk se oli 90% varmuudella ja vasta 6kk päästä varmuus oli 100%. Varmaan jo 10v päästä päästään jo että pystytään toteamaan se samantien.

Poissa STT

• Hero Member
« Vastaus #18 : Tammikuu 05, 2025, 10:55:55 »
muistakaa pyytää myös nielu- ja anaalitestit. Ei tarvi sanoa mitään kuin että haluaa ne testit ja jos oikein vääntävät niin sanoo että on ollut suojaamatonta seksiä just niihin kohtiin kehossa.

Tuokin on niin käsittämätöntä, että ihmisillä on tosi vähän hallukkuutta testeihin ylipäätäänsä ja sit ne harvat jotka oikeasti haluaisivat pitää terveydestään huolta niin testejä evätään jos minkälaisilla perusteilla.

Poissa gorth

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #19 : Tammikuu 05, 2025, 11:24:37 »

Joo, niin ne testit kehittyy. Ennen se oli 3kk se oli 90% varmuudella ja vasta 6kk päästä varmuus oli 100%. Varmaan jo 10v päästä päästään jo että pystytään toteamaan se samantien.

Muutoin varmaan joo ehkä, mutta ilmeisimmin hiv:n suhteen se virus piileskelee aika pitkään ja tulee vasta viiveellä havaittavaksi.

Prosenttien suhteen noilla kuitenkin pelataan - tieto on lisääntynyt, joten varmemmin voidaan arvata asioita. HIV on kuitenkin varsin uudehko tuttavuus ihmiselle ja lääketieteelle.