Uutiset: SeksiSaitti toivottaa foorumilaisille onnea uudelle vuodelle 2025!

Kirjoittaja Aihe: Hpv-rokote  (Luettu 1932 kertaa)

Poissa Vieras1744

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
Hpv-rokote
« : Tammikuu 26, 2024, 13:36:41 »
Tietääkö kukaan/myöntääkö kukaan palveluntarjoaja ottaneensa hpv-rokotteen? Entäs turskat. Onko kukaan investoinut semmoiseen? Voiko nykyään oletta, että 18-22v pt:t ovat sen rokotusohjelman mukaisesti saanee

Poissa TuhmaMyy

• Jr. Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Hpv-rokote
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2024, 00:59:05 »
HPV-rokote tuli rokotusohjelmaan ainakin tytöille jo vuonna 2013, eli 25/26-vuotiaatkin pt:t ovat todennäköisesti rokotteen ottaneet. Suomessa on käytössä rokotusohjelmassa Cervarix -niminen rokote, joka kyllä suojaa kahdelta yleisimmältä syöpää aiheuttavalta papilloomavirukselta (HPV 16 ja 18), mutta tämä rokote ei suojaa kondyloomaa aiheuttavilta HPV-tyypeiltä.

Itse olen saanut markkinoiden parhaan, eli Gardasil 9 -rokotteen ennen kuin HPV-rokote tuli kansalliseen rokotusohjelmaan. Aloin seurustella ensimmäisen kerran 7. luokalla ja vanhempani ajattelivat, että rokote on parempi ottaa ennemmin kuin myöhemmin 😄. Gardasil 9 suojaa noiden kahden vaarallisimman HPV-tyypin lisäksi myös seitsemältä muulta tyypiltä (6, 11, 31, 33, 45, 52, 58), eli myös kahdelta yleisimmältä kondyloomaa aiheuttavalta HPV-tyypiltä.

Poissa mattssonni

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2025, 21:20:08 »
Sattui viikonloppuna silmään hpv:ta ja rokotetta käsitellyt lehtijuttu. Tämä rokote onkin jäänyt itseltäni jotenkin noteeraamatta, vaikka jonkinlainen rokotefani tai vähintään rokotemyönteinen ihminen olenkin. Asiasta on näemmä jopa ollut täällä kaksi Ylilääkärin aikanaan kirjoittamaa ansiokasta kirjoitustakin:
https://www.seksisaitti.net/index.php/topic,3211.msg301535.html#msg301535
https://www.seksisaitti.net/index.php/topic,333.msg4724.html#msg4724

Kun kerran kyseessä on virus, joka voi tarttua kumista huolimatta, useimmat kantajat ovat oireettomia ja jota vastaan toisaalta voi suojautua rokottamalla, se voisi hyvinkin olla harkinnanarvoinen sijoitus korkeasta hinnastaan (taitaa tulla setille toimenpidemaksuineen hintaa lähemmäs 700e  :() huolimatta ainakin tämän lajin aktiivisemmalle harrastajalle. Yrittäjinä toimiville myyjille rokotus taas on olla perusteltavissa vähennyskelpoiseksi työterveysmenoksi, jos vain on järjestänyt itselleen (vapaaehtoisen) työterveyshuollon ja sisällyttänyt nämä rokotteet työterveyshuollon toimintasuunnitelmaan.

Respectit jälleen Myyn ammattimaiselle otteelle, kun hän on kattavasti perehtynyt^ ammattinsa tähänkin yksityiskohtaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2025, 21:22:05 kirjoittanut mattssonni »
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa Lumijuliia

• Full Member
  • Galleria (27)
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2025, 11:32:05 »
Olen saanut HPV rokotteen kaikki 3 shottia. Kyseessä on Gardasil 9 -rokote.

Jos et kuulu rokotusohjelmaan, voi sen hakea esimerkiksi Mehiläisestä.

Mä annan nuolla ja pidän siksi tärkeänä, että olen tämän rokotteen ottanut. Ja muutenkin mun mielestä kaikilla alalla oleville, miehillekin, tämä on erittäin hyvä ottaa.

Huomioikaa, että tämä annetaan myös miehille! 🤗 Olisko ollut niin, että ainakin alle 26 -vuotiaille. Luulisi tosin, että vanhemmatkin saisi sen yksityisellä mutta tuosta mulla ei  itselläni valitettavasti ole perehtymistä tietyn ikäluokan jälkeen oleville enää.

Ja kuten Myy sanoikin, niin kyllä, nuoremmille on rokotusohjelmassa 🙂
Petite seuralaisesi Varsinais-Suomesta 😘 ❤️

Poissa Masamasa

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2025, 13:59:54 »
Itse tuli tuo Gardasil-kuuri myös hommattua pari vuotta sitten, tosin tuli mentyä kahden shotin ohjelmalla. On siitä muutenkin hyötyä pallilliselle ihmiselle kuin vain seksin nimissä.

Kallishan se oli, mutta mielestäni ihan hyvä investointi. Nyt kun joku porukka saisi toimivat rokotteet kaikenmoisille muille seksitaudeille niin ehkä kehtaisi käydä pitämässä hauskaa vähän useamminkin.

Poissa mattssonni

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2025, 15:02:04 »
Olen saanut HPV rokotteen kaikki 3 shottia. Kyseessä on Gardasil 9 -rokote. Jos et kuulu rokotusohjelmaan, voi sen hakea esimerkiksi Mehiläisestä.

Mä annan nuolla ja pidän siksi tärkeänä, että olen tämän rokotteen ottanut. Ja muutenkin mun mielestä kaikilla alalla oleville, miehillekin, tämä on erittäin hyvä ottaa. Huomioikaa, että tämä annetaan myös miehille! 🤗 Olisko ollut niin, että ainakin alle 26 -vuotiaille. Luulisi tosin, että vanhemmatkin saisi sen yksityisellä mutta tuosta mulla ei  itselläni valitettavasti ole perehtymistä tietyn ikäluokan jälkeen oleville enää. Ja kuten Myy sanoikin, niin kyllä, nuoremmille on rokotusohjelmassa 🙂

Tässä on Lumijuliialla juuri sellaista ammattimaista otetta, jota arvostan. Se osoittaa vastuullista ja ammattimaista otetta, että myös nämä näkökulmat on tiedostettu.

Tuossa kun innostuin googlailemaan lisää, niin se rokotusohjelmassa oleva rokotusohjelmassa oleva rokote (Cervarix®) ei suojaa kondyloomilta vaikkakin antaa hyvän suojan kohdunkaulan syöpää vastaan. Eli rokotusohjelman rokote on tämän alan näkökulmasta hyödytön ja tämän alan riskien näkökulmasta ainoa vaihtoehto on ottaa se vapaaehtoisesti/omakustanteisesti. Osaako joku, joka on käynyt ottamassa, kertoa kokemuksia, että saako sen miten helposti? Pikagooglailulla vaikuttaa, että ensin on hankittava resepti.

Tuossa vielä pengoin rokotteen verovähennyskelpoisuutta koskevia säännöksiä, ja kyllä se tosiaan verovähennyskelpoinen ammatinharjoittajana toimiville myyjille on, jos sen toteuttaa työterveyshuollon puitteissa. Itse asiassa siitä saa jopa kela-korvauksen silloin. Kelan sivuilla todetaan "Työnantajan maksamat rokotukset korvataan (korvausluokka I), jos ne ovat työn vuoksi tarpeellisia ja suojaavat työntekijää työtehtäviin liittyviltä tartunnoilta. Rokotusten tarvearvion pitää perustua työterveyshuollon ammattihenkilöiden tekemään työpaikkaselvitykseen. Työn vuoksi tarvittavat rokotukset kirjataan toimintasuunnitelmaan." Ja tuon myötä se on sitten automaattisesti myös verovähennyskelpoinen, koska mikä on kela-korvattavaa ja voidaan sisällyttää työterveydenhuollon toimintasuunnitelmaa, kelpaa myös verottajalle. Tässä lajissa tosin kun ei olla työsuhteisia vaan yrittäjiä, työterveyshuolto on vapaaehtoinen ja ollakseen hyväksyttävä, edellyttää työterveyshuoltosopimuksen tekemistä työterveyshuollon palveluntarjoajan (mallia Mehiläinen, Terveystalo, Pihlajalinna tms.) kanssa.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa Livya

• Newbie
  • Galleria (3)
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2025, 23:48:16 »
Fiksua ajattelua kyllä, mutta varsinaisesti et voi koskaan tietää oletko altistunut hpv virukselle jos et saa siitä oireita. Jos olet joskus saanut oireettoman hpv:n, rokote on täysin hyödytön. En siis vähättele rokotteen ottajia, mutta varsinaisesti et voi sanoa olevasi hpv vapaa jos olet seksileämän aloittanut ennenkuin otit rokotteen. Suurin syy miksi nimenomaan lapsia rokotetaan on juurikin se, ettei muille voida taata rokotteen hyötyä. Hpv on erittäin hankala virus, kun sitä ei testata muutoin kun Papa kokeiden yhteydessä, ainakaan julkisella puolella ja se tarttuu muillakin tavoilla kuin vain seksin välityksellä.
Meri-Lapissa 😘