Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Henkilökohtaisen taloudellisen tilanteen muutos  (Luettu 2899 kertaa)

Poissa Jansson

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
Henkilökohtaisen taloudellisen tilanteen muutos
« : Maaliskuu 11, 2025, 12:27:40 »
Moi! Jonkin verran olen palstaa lueskellut, mutta nyt vasta uskaltauduin kirjoittamaan, ja heti tietysti epäseksikkäästi rahasta.

Oma rahatilanne on eri syistä muuttunut viime aikoina huomattavasti. Käytännössä siis vaikka 200 euroa on minulle nyt hemmetin paljon isompi raha kuin vain vaikka pari vuotta sitten. Tämähän ei itsessään ole mitään uutta auringon alla. Asunnot, autot, lomat ja niin edelleen tottakai aina suhteutetaan oman lompakon mukaan. Pidemmän päälle saatta muuten löytää itsensä ongelmista.

Aikaisemmin saattoi itsensä löytää palstan teeman mukaisista touhuista ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa. Nykyään tällainen ei tule kuulonkaan, puhutaan ennemmänki muutamasa käynnistä vuositasolla. Vähän tämä harmittaa, kun enimmäkseen mukavasta hommasta on kyse. Samaan aikaan "paine onnistuneelle käynnille" nousevat, eikä sellaisiin hutilaukauksiin oikein olisi varaa, näin kärjistäen.

En nyt ehkä osaa muotoilla mitään konkreettista kysymystä, mutta kuulisin mielelläni muiden fiiliksiä jos tunnistatte, että itse olette olleet samassa tilanteessa. Onko se vaan ollut, että "no nyt on hommat näin" ja käydään vaikka salilla tai täytellään sudokua eikä vietetä syntistä elämää? Oletteko karsineet muista menoista? Oletteko sanoneet heipat koko touhulle, ehkä palaataksenne joskus myöhemmin.   

Valtakunnanmediassakin on käsitelty jonkin verran taloudellisten suhdanteiden vaikutus kysyntään PT-puolella, mutta miten turskat? Ja, saa toki palveluntarjoajat vastata :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2025, 12:34:06 kirjoittanut Jansson »

Poissa Hupi

• Full Member
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Henkilökohtaisen taloudellisen tilanteen muutos
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2025, 12:49:40 »
Muutamia vuosia sitten itselläni kävi tämäntyyppinen notkahdus, vähensin käyntejä ja lopetin alkoholin käytön.
 :boozing:

Tämä toimi oikeinhyvin, pääsee harrastaan ja talous ei mene nurin.

Poissa Kielitieteilijä

• Full Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2025, 12:58:17 »
Vaihtelee kausiluonteisesti; Nyt olen ollut säästökuurilla ja toisaalta vuoden alusta asti täysin estynyt. På finska: Kumppani ollut kotona kokoaikaisesti ja itsellä työtä ihan helvetisti ja asun pienen etäisyyden päästä ihanuuksista.
Minun tapauksessa varmaankin, jos pääsisin karkuteille aina tahtoessani, tulisi taloudellinenkin raja vastaan. Kait tää on sitten hyvä vaikka kassit turpoaakin😬
Harrastusta siis takana about 25 vuotta ja ikä alkaa 6.lla.
Lingua mea te ad caelum tollet

Poissa TheLollipop

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #3 : Maaliskuu 11, 2025, 13:16:30 »
Vähän samaiseen tilanteeseen tuppautuu itsekkin, kun palkka ei oo noussu paitsi TES määrätysti eli ts. inflaatio syöny kaiken ostovoiman verrattuna pre pandemia aikaan. Ruoka maksaa nykyään niin perkeleesti enemmän suhteutettuna muihin menoihin.

Tosin eipä pidä narista, kun menee hyvin muuten elämässä, joten luovitaan tilanteiden mukaan.

Poissa ThomasDundee

• Full Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #4 : Maaliskuu 11, 2025, 17:20:50 »
En nyt ehkä osaa muotoilla mitään konkreettista kysymystä, mutta kuulisin mielelläni muiden fiiliksiä jos tunnistatte, että itse olette olleet samassa tilanteessa.

...Samaan aikaan "paine onnistuneelle käynnille" nousevat, eikä sellaisiin hutilaukauksiin oikein olisi varaa, näin kärjistäen.

Samaistun kyllä vahvasti tilanteeseen. Minulle 200 € on iso raha (vielä suuremmista summista puhumattakaan) ja on sitä aina ollutkin. Hupakkovierailu on  minulle aina iso ja arvokas asia, joten ymmärrän hyvin tämän mainitsemasi "paineen onnistuneelle käynnille". Ainakin osittain tästä syystä minä löydän itseni toistuvasti saman, hyväksi havaitsemani pt:n luota, eikä uusien tuttavuuksien kokeilemiseen ole kovin paljon uskallusta, juurikin "hutilaukausten" pelossa.
Koen, että onnistunut hupakkovierailu antaa minulle niin paljon positiivista energiaa ja elinvoimaa, että pidän sitä eräänlaisena terapiana ja investointina omaan hyvinvointiin, pikemmin kuin "luksusharrastuksena". Tästä syystä pyrin karsimaan menoja mieluummin muualta kuin hupakkovierailuista, jos suinkin mahdollista.

Poissa Hupi

• Full Member
« Vastaus #5 : Maaliskuu 11, 2025, 17:25:17 »
Sitten semmonen tuli mieleen että jos löytäisit itsellesi semmosen sopivan vakkarin, jonka kanssa kemiat toimii erittäin hyvin niin silloin raha ei vältämättä näyttele niin suurta roolia vaan enemmänkin säännöllisyys. Ja saattais olla lähinnä nimellinen korvaus.
 :kiss:

Ja jos se olis molemmille ihanaa vaihtelua ja hekuman vuoristorataa, eli toisi piristystä molemmille niin...
 :inlove:

Helpommin sanottu kun tehty  :drinking:

Poissa Livya

• Full Member
  • Galleria (6)
« Vastaus #6 : Maaliskuu 11, 2025, 19:33:12 »
En nyt ehkä osaa muotoilla mitään konkreettista kysymystä, mutta kuulisin mielelläni muiden fiiliksiä jos tunnistatte, että itse olette olleet samassa tilanteessa.

...Samaan aikaan "paine onnistuneelle käynnille" nousevat, eikä sellaisiin hutilaukauksiin oikein olisi varaa, näin kärjistäen.

Samaistun kyllä vahvasti tilanteeseen. Minulle 200 € on iso raha (vielä suuremmista summista puhumattakaan) ja on sitä aina ollutkin. Hupakkovierailu on  minulle aina iso ja arvokas asia, joten ymmärrän hyvin tämän mainitsemasi "paineen onnistuneelle käynnille". Ainakin osittain tästä syystä minä löydän itseni toistuvasti saman, hyväksi havaitsemani pt:n luota, eikä uusien tuttavuuksien kokeilemiseen ole kovin paljon uskallusta, juurikin "hutilaukausten" pelossa.
Koen, että onnistunut hupakkovierailu antaa minulle niin paljon positiivista energiaa ja elinvoimaa, että pidän sitä eräänlaisena terapiana ja investointina omaan hyvinvointiin, pikemmin kuin "luksusharrastuksena". Tästä syystä pyrin karsimaan menoja mieluummin muualta kuin hupakkovierailuista, jos suinkin mahdollista.

Tää oli tosi ihanasti sanottu. Ja todella toivon että tämmöistä tunnetta pystyn asiakkaille tarjoamaan.

Poissa K.Olavinen

• Full Member
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2025, 20:34:15 »
Aikoinaan yli kymmenen vuotta sitten jäin työttömäksi ja pelko iski että säännöllinen viikottainen harrastus loppuu mutta tuli mahdollisuus muuttaa perintötaloon ja rivarineliö meni kaupaksi. Kuusi vuotta sitten harrasteltiin työttömänä niillä kämppä rahoilla n.2000€/kk eikä kiirettä töihinkään kunnes ne sitten loppui muutama vuosi sitten ja piti palata työelämään muuten olis tämäkin harrastus loppunut. Nyt taas pystyy viikottain harrasteleen mukavasti mutta ei nyt ihan tuota pariatonnia kuukaudessa mene.

Poissa AnniAuringonkukka

• Hero Member
  • Galleria (13)
  • ****** Rakastajien aatelia
« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2025, 20:55:03 »
Siihen en kommentoi että mihin rahojaan käyttää, itse tiedät parhaiten mikä on sinulle tärkeää ja yleistä elämänlaatuasi parantavaa. Joillekin ne on seksipalvelut, toiselle taas ne eivät ole prioriteetti vaan saattavat aiheuttaa enemmän morkkista ahtaassa tilanteessa.

Mutta yleensä on menojen minimoimisen lisäksi hyvä laittaa (oman jaksamisensa rajojen sisällä) KAIKKENSA likoon ja kääntää joka kivi, jotta tuloja tulisi jostain lisää tai jotta ansaitsemismahdollisuuksiaan voi kasvattaa. Pienikin puskuri vähentää stressiä tuntuvasti ja antaa liikkumavaraa myös yllättävien menojen varalta.

Rahaa saattaa tulla yllättävistäkin lähteistä, työ eivät ole todellakaan se ainut tapa kuten tuo edellisen kirjoittajan esimerkki näyttää. Pystytkö myymään tai vuokraamaan omaisuutta tai keksimään jonkun sivutienestin?

Oulu 10.-11.4.

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (6)
« Vastaus #9 : Maaliskuu 11, 2025, 21:04:17 »
No ite köyhästä maalaisperheestä tulleena ymmärrän tuon rahan suuruuden. Ja köyhien asioita ajaneena pikkuparlamentissa asti, niin todellakin ymmärrän tuon summan. Ja se hirvitti muakin alussa, mutta nyt ymmärrän miksi ne on mitä on.

Koitin ite säädellä kaikkia mahollisia diilejä asiakkaiden kanssa, mutta mitä halvemmaksi hinnat kävi, sen paskempaa kohtelua sain lopulta ja se vei mielenterveyttä niin paljon huonompaan, että oon nostanu hinnat samalle tasolle mitä oli alussa. Asiakaskunta on parantunut ja suurempaa, mitä aiemmin. Tosin en tiedä johtuuko siitä, että yksinkertasesti tää työ alkaa tuottaa jollain tapaa tulosta.
Being an artist isn't a career.
it's a kink.
a sacred fetish for the soul.

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (6)
« Vastaus #10 : Maaliskuu 11, 2025, 21:11:48 »
Muutenkin hintojen nousuun nähden pillun hinta pitäisi olla jotain 375e/h verrattuna johonkin 2000luvun alun 200e/250e/h

Ymmärrän köyhyyden ja sen tuottamat haasteet lähes juuria myöten ja mun empatiaa voi varmasti kaivella sieltä.

Mutta mielenterveyteni on mulle ensisijaista. Me kaikki pt:t varmasti ymmärretään tuo rahan suuruus ja ollaan iloisia jokaisesta onnistuneesta tapaamisesta.

Mutta.

Koska tinkiminen jo itessään vituttaa, kysehän on meidän omasta rakkaasta pillusta ja kehosta, niin en rupee säätämään enää näiden kanssa. Lesson learned.

Voi olla kiitollinen ettei pillun hinta ole noussut enempää.

Edelleen emppiksen taloutensa kanssa painiville. 🧡
Mulla on siis jotkut asiakkaat tuonu rikkinäisiä seteleitä ja tullu rikkinäisissä vaatteissa, niin tällaset asiat laittaa miettimään ja aiheuttaa kyllä sen tason morkkiksia, mutta en enää pysty periaatesyistä lähtee tinkimiseen mukaan.

Sinänsä ikävää, että jonkun muun käytöksen takia mulla on tämmönen periaate, mistä toinen kärsii.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2025, 21:15:23 kirjoittanut Mmeoww »
it's a kink.

Poissa MariaEnkeli

• Sr. Member
  • Galleria (3)
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 11, 2025, 21:14:24 »
Mä olen pari kertaa sanonut, että ehkä mun luo ei kannata tulla nyt ennen kuin rahatilanne paranee 🙏 Jos on sanottu, että yrittää kerätä rahaa jostain tai että lompakossa on just 60€ ennen palkkapäivää.

Ja juuri aloittajan mainitseman syyn takia. Mä en halua sitä painetta itselleni, että joku käyttää viimeiset rahat tullakseen mun luo ja jos mä olenkin pettymys 🙄 Eli mieluummin en siis tiedä asiakkaan taloudellista tilannetta 🙏
Ja jos tiedän olevan tiukkaa, suosittelen aina karsimaan pt-palveluista toistaiseksi. Tilanteet muuttuu.
Pk-seutu

Lujan lempeä, varman hempeä, sydäntä ja järkeä. Avoimen salaperäinen, sovelias, siveetön,hallitusti hillitön,tunnollinen, kevytmielinen on kokonainen nainen.

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2025, 22:12:40 »
No ite köyhästä maalaisperheestä tulleena ymmärrän tuon rahan suuruuden. Ja köyhien asioita ajaneena pikkuparlamentissa asti, niin todellakin ymmärrän tuon summan. Ja se hirvitti muakin alussa, mutta nyt ymmärrän miksi ne on mitä on.
Tarkoittaako tämä sitä että enää et aja (taikka ajaisi) köyhien asiaa pikkuparlamentissa?

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (6)
« Vastaus #13 : Maaliskuu 11, 2025, 22:40:38 »
Tarkoittaako tämä sitä että enää et aja (taikka ajaisi) köyhien asiaa pikkuparlamentissa?

Jos nyt ymmärsin kysymyksesi niin en tee vaikutustyötä enää.

Tuon kirjoituksen oli tarkoitus antaa perspektiiviä siihen, että kyllä me tiedostetaan teidänkin tilanne, mutta että me ei voida silti joustaa asetetuista summista oman hyvinvointimme takia.

Eikä me haluta että joustatte omasta hyvinvoinnistanne palveluihin hakeutuessanne. Päinvastoin.
it's a kink.

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (6)
« Vastaus #14 : Maaliskuu 11, 2025, 23:22:56 »
Kaappaan jonkun threadin ja spämmään 🥲 sori.

Niin siis lisään vielä, että ei alempi hinta oo automaattisesti tuonu vaikeita asiakkaita, mutta joskus niitäkin on ollut ja jos niistä jää jotain mielenpäälle, niin en kyllä koe että se korvaus on ollut riittävä sen ajatustyön kanssa.
it's a kink.

Poissa soikkeli

• Newbie
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #15 : Maaliskuu 12, 2025, 06:43:11 »
Tietysti vaikuttaa, tiukempina aikoina maksullinen pillu on ensimmäinen säästökohde. Ei sen helpompaa rahan tienaamista olekaan kuin menoista karsiminen, samoin kuin paras sijoitus on luottojen välttely.

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2025, 07:45:01 »

Jos nyt ymmärsin kysymyksesi niin en tee vaikutustyötä enää.

Tuon kirjoituksen oli tarkoitus antaa perspektiiviä siihen, että kyllä me tiedostetaan teidänkin tilanne, mutta että me ei voida silti joustaa asetetuista summista oman hyvinvointimme takia.

Eikä me haluta että joustatte omasta hyvinvoinnistanne palveluihin hakeutuessanne. Päinvastoin.
Viestissäni suluissa oleva sana viittaa siihen että toimisitko edelleen samalla tavalla jos jatkaisit asioiden ajamista?

Viesteistäsi saa sellaisen kuvan että aikanaan teit jonkinlaista polittista vaikutustyötä ajaen köyhien asioita ja sitten myöhemmin toimit käytännön työelämässä samaan tapaan. Kunnes totesit että eipä kannata.

Poissa MikaM

• Full Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
« Vastaus #17 : Maaliskuu 12, 2025, 08:17:16 »
Muutenkin hintojen nousuun nähden pillun hinta pitäisi olla jotain 375e/h verrattuna johonkin 2000luvun alun 200e/250e/h

Jos Suomessa olisi hintataso 375€/tunti, niin veikkaisin kysynnän olevan lähellä nollaa.

Hinta vaikuttaa  ostospäätökseen, vaikka asiakkaalla ei olisi budjettirajoitetta.
Valtaosa Suomen hinnoista on sellaisia, että en tee ostospäätöstä, koska hintapyyntö ei vastaa laatua.
Tähän laadunvarmistukseen ei tarvita asiakaskäyntiä, vaikka yksi PT näin minulle väitti.

Tuo 2000-luvun hintataso 200€/tunti suomalaisilla oli huoramafian soittelun seurausta. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta painostus tuotti tulosta. Ilmeisesti suomalaiset turskat tuntevat tarjontaa ja hintoja kovin huonosti. Kun hinta on sama ja tuotteessa on merkittävää hajontaa, niin teoriassa parhaat PTeet keräävät kaikki asiakkaat ja huonommat jäävät ilman asiakkaita.

Suomessa asenne tinkimiseen on kummallinen. Virossa on aivan normaalia tarjota alempaa hintaa kun tuote ei ole laadukas. Siitä ei vedetä hernettä nenään ja välillä kaupat syntyvät alemmalla hinnalla.

Poissa Viveca

• Full Member
« Vastaus #18 : Maaliskuu 12, 2025, 09:08:25 »
Valtakunnanmediassakin on käsitelty jonkin verran taloudellisten suhdanteiden vaikutus kysyntään PT-puolella, mutta miten turskat? Ja, saa toki palveluntarjoajat vastata :)

Yleinen taloustilanne on vaikuttanut siten, että siviilitöitä on hitusen vähemmän. Joten aikaa on enemmän hupakoinnille, mikä lähestulkoon tuplannut asiakasmäärän. Ennen kun kävi kaksi  asiakasta joskus ja jouluna, niin nykyään käy kolme tai neljä  :D

Pari kerran kuukaudessa käyvää vakkaria on avoimesti kertonut, ettei nykyinen taloudellinen tilanne enää mahdollista käyntejä yhtä tiuhaan. Ja pari on hävinnyt syystä tuntemattomasta (lienen löytänyt paremman pt:n tilalle). Onneksi näille on löytynyt paikkaajat.
*pikkuPullea mature*

Poissa Livya

• Full Member
  • Galleria (6)
« Vastaus #19 : Maaliskuu 12, 2025, 09:22:33 »

Jos Suomessa olisi hintataso 375€/tunti, niin veikkaisin kysynnän olevan lähellä nollaa.

Hinta vaikuttaa  ostospäätökseen, vaikka asiakkaalla ei olisi budjettirajoitetta.
Valtaosa Suomen hinnoista on sellaisia, että en tee ostospäätöstä, koska hintapyyntö ei vastaa laatua.
Tähän laadunvarmistukseen ei tarvita asiakaskäyntiä, vaikka yksi PT näin minulle väitti.

Tuo 2000-luvun hintataso 200€/tunti suomalaisilla oli huoramafian soittelun seurausta. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta painostus tuotti tulosta. Ilmeisesti suomalaiset turskat tuntevat tarjontaa ja hintoja kovin huonosti. Kun hinta on sama ja tuotteessa on merkittävää hajontaa, niin teoriassa parhaat PTeet keräävät kaikki asiakkaat ja huonommat jäävät ilman asiakkaita.

Suomessa asenne tinkimiseen on kummallinen. Virossa on aivan normaalia tarjota alempaa hintaa kun tuote ei ole laadukas. Siitä ei vedetä hernettä nenään ja välillä kaupat syntyvät alemmalla hinnalla.

Voin kertoa, että itse teen alemmalla hinnalla, kuin keskiverto suomalainen pt. Omasta mielestäni hintani suhteessa palveluun ovat balanssissa, mutta siitä huolimatta hinnoistani tingataan jatkuvasti samaten rajojani yritetään jatkuvasti venyttää. Halvemmat hinnat eivät myöskään ole pelastaneet minua kuivilta hiljaisilta kausilta, joita ajoittain tulee. Ymmärrän oikein hyvin, että suurin osa kolleegoista pitää korkeampia hintoja, koska jos tätä ei tee niin että korvaus tehdystä työstä tuntuu mielekkäältä, alkaa tämä homma nopeasti syömään mielenterveyttä.