Tuli tällainen "ohari" vielä mieleeni. Toki harvinainen tilanne, mutta täysin realistinen. Sovitaan vaikka, että olen menossa muutaman päivän päästä työreissulla toiselle paikkakunnalle ja etsin sinne ennakkoon hotelliin seuralaista. Löydän tarpeisiin soveltuvan ja sovimme hänen kanssaan tapaamisen esimerkiksi perjantai aamupäivällä. Maksan sovitun 50€ ennakkoon lahjakortin muodossa koska olen ensikertalainen hänelle. Sitten kun tapaamispäivä koittaa niin aamulla pt ilmoittaa olevansa kuumeessa/ flunssassa ja tapaaminen ei onnistu.
Mikä on todennäköisyys, että saan rahani anonyymisti takaisin? Koska tiedossa että toiselta paikkakunnalta olen, ja ensikertalainen niin tuskin kovaa intoa olisi palautella mitään.
Tämä alku siis vain ajatusleikki ennakkomaksun "riskeistä" rahojen palautuksen osalta.
Tottakai se sama riski on toisinpäin. Olen itsekkin kertaalleen perunut tapaamisen samana päivänä (aamuna) 3 tunnin varoituksella. Mutta koin sen kohtuullisempana ja molemmille miellyttävämpänä kuin pa**a taudissa paikalle meno. Tästä kuitenkin sain vittuilut eräältä suomalaiselta pt:ltä. Ei riittänyt hänen ymmärrys siihen, ettei ole järkevä tavata siinä kunnossa.
Kyllä mun mielestä oikein ja kohtuullista, että jos peruutus tulee pt;n puolelta, niin varausmaksu palautetaan asiakkaalle.
Vittuilu peruutuksesta on ammattitaidotonta ja asiatonta, vaikka ärsyttäisikin asiakkaan peruutus. Ei pt voita sillä mitään, asiakas ei tule sillä kertaa eikä varmasti koskaan uudestaankaan, eli rahan menetys on satavarma juttu.
Nuo muutaman kympin ennakot lyhyestä 30/60 incallista on kyllä niin turhia kuin vain voi olla! Tuskin kenenkään päivä menee pilalle saati talous kaadu jos joku jää tulematta.. Suomihupakon hintatasolla yksikin asiakas päivässä riittää yli mediaanitulon.
Ongelma vaan on se, että peruutuksia ilman varausmaksua ei tule vain silloin tällöin, ja ne todella haittaavat työtä ja ärsyttävät. Ei ole kiva myydä ei-oota muille asiakkaille kun ajattelee kalenterin olevan täynnä, ja sitten puolet asiakkaista eivät saavutaan paikalle. Viimehetken peruutuksia ei saa paikattua yleensä toisella asiakkaalla.
Toki seksityö on ihan hyväpalkkainen ala parhaimmillaan, mutta yrittäjällä on kuluja, joita asiakas ei välttämättä tajua, ellei itsekin ole yrittäjä. Alv, YEL, yhteistövero, kirjanpidon kulut, vuokrat, hotellit, matkustus, turvaseksivälineet, asut, jne syö esimerkiksi itselläni yli 60% bruttotuloista.
Monilla muilla aloilla, joilla tarjotaan henkilökohtaisia palveluita (kampaajat, lääkärit, hammaslääkärit, tatuoijat, terapeutit ja hierojat, näin muutaman nimetäkseni) on aivan tavallista, että peruuttamattomasta tai esim. alle 24h ennen tapaamista peruutetusta ajasta maksetaan silti 50-100% palvelun hinnasta. Tämä ei tietenkään ole tällä alalla mahdollista, mutta pointtini on, että on aivan normaalia että yrittäjä yrittää varmistaa asiakkaan pysyvän sovitussa kiinni. Tuohon 50-100% tapaamisen hinnasta maksamisen sijaan joku kympin tai parin varausmaksu, joka vähennetään
paikanpäällä maksettavasta summasta ei vaikuta kovin pahalta.