mä jäin lueskelemaan ensimmäisen sivun kokemuksia liittyen etuajassa saapumiseen. itsellänikin lukee osoitetekstiviestissä ohjeena "olethan täsmällinen", ja lähes poikkeuksetta asiakkaat osaavat noudattaa tätä ohjetta, jolloin esim. kello 18:00 sovittuun tapaamiseen soi ovikello noin 17:56-18:01 välillä. aina välillä joku kysyy joskus kello 17:45-17:55 välillä voiko tulla jo, jolloin kuittaan asiakkaan tervetulleeksi sitten kun olen valmis tai heti kun huomaan viestin.
ja sitten toisinaan ovikello soi mitään kysymättä silloin kello 17:45 aikoihin, jolloin riippuu ihan täysin siitä miten valmis itse olen, että avaanko oven, vai laitanko tekstiviestin, että "hei, tavataan kello 18

" jos tarvitsen vielä itse aikaa. pari kertaa on käynyt niinkin, että em. tekstiviestin lähettämisen jälkeen kello soi uudelleen 17:53, jolloin joudun toistamaan itseäni vähemmän kohteliaaseen sävyyn, että "toivon täsmällisyyttä, avaan oven kello 18". tällaiset asiakkaat todennäköisesti myös tulevat paikalle ärsyyntyneen oloisena, kun heidän yksipuolista päätöstään aikaistaa tapaamisen ajankohtaa ei noudatettu, vaan heitä on odotutettu ulko-ovella, mikä on kyllä ihan asiakkaan omaa syytä.
on kokemusta siitäkin, että asiakas soittaa ovikelloa noin kello 17:46 ja kun en avaa ovea, saan kiukkuisia "

"-tekstiviestejä. tällaisille asiakkaille en takuuvarmasti avaa ovea etuajassa, vaikka olisin ollut valmiina jo ajat sitten.
toisin sanoen, se kuinka myötämielisesti suhtaudun aikataulumuutoksiin riippuu hyvinkin vahvasti 1) omasta valmiusasteestani 2) siitä kuinka etuajassa asiakas on paikalla ja 3) siitä, kuinka kohteliaasti asiakas kertoo olevansa etuajassa, vai kertooko ollenkaan.
mä olen tiukka aikataulusta paitsi siks, että teen "liukuhihnaa" (mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan), myös siks että oon silleen oudolla tavalla adhd-autisti että inhoan odottelua ja olla liian aikaisin valmis, mutta inhoan myös jos mua hoputetaan. ratkaisu on siis se, että olen täsmällinen, paitsi jos satun olemaan etuajassa valmis.