Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja oharoinnista ja aikojen peruutuksista asiakkaan näkökulmasta.   (Luettu 2148 kertaa)

Paikalla ThomasDundee

• Full Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Oharit ja sovittujen tapaamisten peruutukset, nimenomaan asiakkaan toimesta. Joitain pohdintoja näistä ja niiden mahdollisista syistä. Hupakoiden tekemät oharit ja peruutukset ovat eri asia, niitä tämä pohdinta ei koske.

Tämä aihe on ollut ajankohtainen säännöllisesti, viimeksi AnnaB:n keikkarapsaketjussa. Meinasin alkaa tarinoimaan siihen vastausta tästä aiheesta, mutta päätin aloittaa uuden ketjun, jottei Annan keikkapäiväkirja lähtisi rönsyilemään jonnekin minne ei pitäisi.

Onnistunut tapaaminen on hyvin paljon fiiliksistä kiinni, ja niitä on vaikeaa ennustaa etukäteen. Hupakkokäynti on kallista,  se on monelle asiakkaalle niin iso rahallinen sijoitus, että fiilisten täytyy todella olla viimeisen päälle kohdillaan, jotta tapaaminen olisi hintansa arvoinen. Tämän alan tapaamisissa fiilisten merkitys on vielä paljon suurempi kuin lähes missään muunlaisissa tapaamisissa, (esim. kokoukset, perhetapaamiset, hammaslääkäri- tai parturikäynnit, random tapaamiset ystävien kesken...). Väitän myös, että fiilisten merkitys on asiakkaalle paljon suurempi kuin pt:lle. Pt selviää fiilisten vaihteluista työmoodilla ja "asiakaspalveluasenteella", asiakkaana ei voi samalla tavalla ottaa "asiakasasennetta".
Uskallan väittää, että asiakkaiden tekemistä ohareista ja peruutuksista ainakin merkittävä osa johtuu tästä. Väitän myös, että tämän alan asiakastapaamisten luonteeseen etukäteisvaraus soveltuu huonosti (edellämainituista syistä), ja tämä on eräs ohareiden ja peruutusten juurisyy.

En ole koskaan tehnyt varsinaisia ohareita, eli mitään ilmoittamatta jättänyt saapumatta sovittuun tapaamiseen, mutta varsinkin uran alussa olen useastikin perunut aikoja, joskus viime tipassa. Syynä on saattanut olla liika jännittäminen, pupun meneminen pöksyyn, tai yksinkertaisesti tunne, että tapaaminen ei sittenkään tunnu hyvältä idealta tai ei sittenkään ole fiiliksiä tapaamiseen niin paljon, kuin mitä aikaa varatessa oli. Näistä asiakkaan fiilisten vaihteluistahan ei ole pt:lle mitään haittaa, ellei tapaamista ole vielä sovittu, saati jos pt:hen ole otettu yhteyttä vielä lainkaan. Mutta, varsinkin suomalaisista (niin hupakoista kuin asiakkaistakin) monilla on tapana sopia tapaamiset useita päiviä ennakkoon.
Olen nyt itse sattumoisin mieltynyt palveluntarjoajaan, jolla on tapana ottaa varauksia vain samalle päivälle, ei etukäteen, ja olen tottunut tähän käytäntöön. Vakkareilta hän kyllä ottaa alustavia varauksia etukäteen, mutta varsinainen ajanvaraus aina saman päivän aamuna. Ja vielä puolisen tuntia ennen sovittua aikaa varmistusviesti. Eli pt: näkökulmasta oletus aina on, että tapaaminen ei toteudu ellei sitä erikseen vahvisteta. Hän selitti tätä käytäntöä sillä, että ennakkoon sovituista tapaamisista niin suuri osa ei toteudu. Oli kyse sitten ohareista tai peruutuksista, lopputulos on, että edellisinä päivinä sovittuihin tapaamisiin asiakkaat eivät saavu paikalle. Eli toteutuneet tapaamiset ovat kuitenkin niiden samana päivänä sovittujen varassa, joten helpommalla pääsee kun varauksia ylipäätään ottaa vasta  samalle päivälle. Tämä käytäntö toimii kuulemma hänen kohdallaan, ja toimii myös keikoilla.
Tätä pt:n näkökulmaa on useammassa ketjussa täällä käsiteltykin. Mutta minun täytyy sanoa, että asiakkaan näkökulmasta olen myös itse mieltynyt tähän käytäntöön, ja koen että se helpottaa myös minun elämääni. Koen helppona ja stressiä vähentävänä, että aikaa ei TARVITSE sopia etukäteen. Suunnittelen kyllä tapaamiset useita päiviä etukäteen, mutta niistä sovitaan vasta tapaamispäivän aamuna. Tiedän, että kukaan muukaan asiakas ei ole saanut varauksia ennakkoon, joten saan haluamani ajan, kunhan otan riittävän ajoissa aamulla yhteyttä. Ja näin se on mennytkin, lähes aina olen saanut haluamani ajan.

Käytännön esimerkki tältä päivältä: Olin suunnitellut tälle päivälle reissua kaupunkiin, johon olisi sisältynyt tunnin GFE-tapaaminen suosikkihupakkoni kanssa sekä käynti parissa museokohteessa. Eilen illalla valmistauduin, laskin tasarahan valmiiksi, tsekkasin kulkuyhteydet, kävin suihkussa, leikkasin kynnet ja valikoin siistit vaatteet valmiiksi. Laitoin kellon soimaan laittaakseni PT:lle viestin hyvissä ajoin aamulla. Kaikki hyvin suunniteltuna kuten monesti ennenkin. No, syystä tai toisesta nukahtaminen oli vaikeaa, loppujen lopuksi nukuin tosi huonosti, ja aamulla olikin sellainen fiilis, että koko reissua ja tapaamista ei oikein huvitakaan toteuttaa. Tämä pt kun ei myöskään ole ihan halvimmasta päästä, tuntui paremmalta idealta säästää ne rahat toista kertaa varten, jolloin fiilis on parempi.
Jos tapaaminen olisi ollut jo sovittuna, vaihtoehtoni olisivat olleet tapaamiseen meneminen puolittaisissa fiiliksissä, tai tapaamisen peruminen (ohareita en tekisi). Tapaaminen olisi varmasti ollut hyvä, kuten aina tämän pt:n, kanssa, mutta ei paras mahdollinen. Koin tänään suurena helpotuksena sen, että tapaamista ei ollut etukäteen sovittuna. Saatoin rauhassa jäädä kotiin, ja keskittyä muihin asioihin. Pt:lle tästä ei ole koitunut mitään haittaa, koska hän on koko ajan ollut suunnitelmistani ja niiden peruuntumisesta autuaan tietämätön.

Tiedän, että tällä saitilla monet, niin PT:t kuin asiakkaatkin ovat etukäteisvarausten vankkumattomia kannattajia. Olisin mahdollisesti itsekin, ellen olisi sattunut mieltymään juuri tähän palveluntarjoajaan ja sitä kautta sopeutunut tähän toimintamalliin.
Tähän avautumiseen ei nyt varsinaisesti sisälly mitään kysymystä tai ehdotusta kenellekään. Nämä ovat vain minun pohdintojani aiheesta, jota on käsitelty täällä minun nähdäkseni huomattavasti enemmän pt:n kuin asiakkaan näkökulmasta. Tässä on myös päällekkäisyyksiä jo olemassaoleviin ketjuihin, muta katsoin nyt kuitenkin aiheelliseksi aloittaa aivan uuden.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2025, 17:54:40 kirjoittanut ThomasDundee »

Poissa palvelunostaja

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
Mielenkiintoista pohdintaa. Itsekin yleensä sovin tapaamisia aika viime tipassa. Lähinnä siksi, että vain niin voin olla oikeasti varma siitä että pääsen paikalle. Ihan selkeää kyllä miksi henkilöt joiden aikataulu on täysin omissa käsissä toimii toisin. Varmaan tekisin niin itsekin, nyt kun olen edes vähän oppinut ymmärtämään mitä oikeastaan haluan.

Mutta tosiaan, suurin este ennakkovarauksille on, en ole halunnut joutua perumaan tapaamisia. Toistaiseksi olenkin perunut vain yhden ajan, ja se oli aika hiljattain. Kyseinen pt on joskus vähän hidas kommunikoimaan jos samana päivänä koittaa, joten koitin olla ajoissa liikkeellä. Sitten tuli flunssa. Eniten harmittaa että siinä oli kyseessä neljän kimppa, ja mahdollisesti siis tuhlasin kolmen pt:n aikaa. Yleensä ennakkoon sopiminen on mulla sitä jos pitää myös järjestää paikka tapaamista varten, tai on muuten päivä rakentunut niin ettei siihen ole tulossa yllättäviä muutoksia.

Olen aina ollut suht luottavainen, että oma fiilis kyllä järjestyy kunhan tapaamiseen pääsen. Oikeastaan se mitä olin tulossa kirjoittamaan, että asiakkaan pitää voida vastata omasta tunnelmastaan tapaamisen alkaessa. Mutta nyt kun asiaa mietin niin miksi olettaisin, että jokin mikä on mulle helppoa olisi sitä kaikille. Ei se varmaan mullekaan aina olisi ollut. Peruminen on sitten varmaan paras vaihtoehto mitä jää jäljelle.

Tunnistan kyllä edelleen sellaisen helpotuksen tunteen, kun joku vastaa ettei sovi. Tai ehdottaa aikaa joka olisi 10 minuuttia aloitusviestini aika-ikkunan ulkopuolella, jolloin mulla on syy sanoa ettei onnistu. Pitäisi vaan oppia olemaan vielä rehellisempi itsensä kanssa, ettei edes koittaisi sopia niitä aikoja.

Täälläkin viikonloppu alkanut, sori jos tuossa on vielä sekavampaa horinaa kuin yleensä. :)

Poissa Miira N

• Newbie
  • ** Piristää muiden päivää
Tää oli tosi kivasti ja selkeästi kirjoitettu, kiitos siitä. Luulen, että avasi jotain itsellenikin.

Parastahan on valinnanvapaus, sellaiset henkilöt, keillä on tarve saada varata tapaamisen fiilispohjalta lyhyellä varoitusajalla löytäkööt pt't, jotka ovat sopivaan aikaan vapaana ja aikaa vaativat löytäkööt heidät, jotka suhtautuvat myötämielisesti ennakkoon varattuihin tapaamisiin.

Mä olen pohtinut ns. hybridiä eli ennakkoon voi varata ajan sillä pienellä varausmaksulla ja ilman sitä onnistuu jos on tulossa esim. saman päivän aikana. En kuitenkaan usko, että siihen lähtisin. Toinen ajatus, mikä nousi, oli että eihän lyhyt varoitusaika ja varausmaksu sulje toisiaan pois - vaikka jännittäisikin, niin mun mielestä kohtuullinen korvaus on kuitenkin ihan paikallaan jos pt on ehtinyt vaikka siirtyä työasunnolleen, valmistautua, käydä suihkussa yms. ja tapaamisen peruunnuttua jääkin toimettomaksi. "Työ" tapaaamisen eteen alkaa kuitenkin jo ennen tapaamista.

edit: puhuitkin etukäteisvarauksista, et varausmaksuista. noh, pointtini pitää joka tapauksessa  :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2025, 19:58:14 kirjoittanut Miira N »
Ahkera keikkailija ja opiskelija.

Poissa AnniAuringonkukka

• Hero Member
  • Galleria (10)
  • ****** Rakastajien aatelia
Taitaa olla täysin yksilöllistä ja vissiin maantieteestä riippuvaista tää.

Keikkojen suhteen nykyään täytän kalenterin pääosin ennakkovarauksilla. Nytkin myyn toukokuun kakkosviikkoa. Pisimmillään oon ottanut varauksia kuuden viikon päähän ja kaikki tai lähes kaikki on toteutuneet ja ihan yhtä kiimassa ja naama silleen 🤩 asiakkaat on saapuneet. Kummasti sitä kai saa psyykattua itsensä treffifiilikseen, kun tietää että kaukana asuvan pt:n kohdalla seuraava tilaisuus ei toistu ihan heti. Joskus odotus nimenomaan lisää sitä kutkuttavaa fiilistä.

Sitä paitsi, kyllä pt:n luokse saa tulla myös vähän flegmaattisena, väsyneenä tai allapäin. Sellaisena kuin on  :kiss: Hoivaus ja nautinto sellaisella hetkellä voi myös olla kivaa ja tarpeen, ja eiköhän se siitä äkkiä iloksi muutu.

Mutta ymmärrän olla varma saapunisestaan jos on muuttuvia tekijöitä paljon itsellä, ml. oma fiilis. Arvostan kyllä ettei siinä tapauksessa varaile.
Duo AnnaVonB:n kanssa ensi viikolla Helsingissä 17.4.

Poissa palvelunostaja

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
Heh, fyysisesti ihan takki tyhjänä on just kiva tavata :inlove: Ei niin jaksa välittää omista estoistakaan. 

Mutta henkisesti se on toki vähän eri juttu, ja siinä kyllä parempi olla vaan rehellinen itsensä kanssa, että millaisiin leikkeihin pystyy lähtemään.

Poissa keravankolli

• Sr. Member
  • ***** Huikea tyyppi
Pakkohan se on ainakin päivää aikaisemmin sopia. Varsinkin, jos haluaa kokeilla jotain uutta pt:tetä. Koska hänelläkin saattaa olla muuta ohjelmaa... niin hyvähän se on ajoissa sopia.
Tän kolmen vuoden aikana olen joutunut perumaan yhden tapaamisen aika pienelläkin varoitusajalla, mutta silloin nousi aika yllättäen korkea kuume, joka sitte paljastui ihan sairaudeksi. Vaikka oli tuttu pt, niin kyllä siinä tunsi jotenki huonoksi ihmiseksi itsensä, vaikka terveys edellä aina menee, ja tässäkin oli oikea syy.
Ohareita edes miettiny, ehkä johtuu kilometreistä joita tässä jo tallustellu, ja katselllu. Antaa pikku poikien tai runkkareiden tehdä niitä.

Mitä noihin pitkiin varausaikoihin tulee, niin en oikein niitä harrastele. Yhden kanssa ollaan sovittu alustavasti aina seuraavaa kertaa, mikäli vaan on hänellä keikkakalenteri rakennettu vähän pidemmälle. Mutta tää tyyppi onkin niin spessu :inlove:...
Hän antaa syyn elää aina sinne seuraavaan kertaan :laught:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2025, 20:31:27 kirjoittanut keravankolli »
...Mä kokeilen vaan sormella...

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (6)
Mä niin toivoisin et palvelunostajien kirjotuksia ois enemmän. Tää työ voi olla todella stressaavaa ja harvoin saa mitään selityksiä ohareille,niinkun tässä kirjotuksessa.

Musta nää extempore ajanvaraukset on parhaita. Ei tarvii kannatella lupauksia kenellekkään, vaan voi elää hetkessä, mihin oon just tässä työssä pyrkiny ja se on yks syy miksi oon alalle hakeutunu.

Ja tää toimii osalle! Osalle toimii ennakkovaraukset.

Musta ihan fiksua, ettei lähe kantaa huonoa fiilistä eteenpäin, mulla ei ainakaan oo ollu kapasiteettia kannatella kenenkään muun murheita ja oon huomannu tän välttämättömäksi rajaksi itelleni tässä työssä.

Kiitän siis toisen palveluntarjoajan puolesta, vaikka en epäile, ettei hän olis siitä suoriutunut.
-Dancing 'round the tombstones
Cemetery thighs alive, young and breathing
-Rosa Norman 💌
Turussa 12-15.4!

Poissa Viveca

• Full Member
Mä oon ennakkovaraushupakko henkeen ja vereen. Jos ilmoittelisin paikassa, johon saisi hinnat esille, laittaisin tod.näk. alle 24h tehdyt varaukset +20€. Sama +20€ iltoihin ja vkonloppuihin.
*pikkuPullea mature*

Poissa Leea

• Jr. Member
Minä olen niitä, jotka mieluiten ottaa varauksia samana päivänä, tai korkeintaan edellisenä.

Alustavia varauksia en ota ja minun kokemukseni mukaan ennakkovaraukset yleensä joko muuttuu tai peruuntuu siitäkin huolimatta, että asiakas varaushetkellä vilpittömästi olisikin varma, että pääsee varattuna ajankohtana. Siksi en edes ota varauksia yli viikon päähän, en halua sitoa itseäni varauksiin, jotka hyvin todennäköisesti muuttuvat.

Asiakkaani ovat tottuneet siihen, että minulta saa aikoja lyhyelläkin varoitusajalla, joten homma toimii hyvin näin.

Myös ohareita tulee harvemmin samana päivänä tehtyyn varaukseen.

Oharit on sen verran vastenmielinen ilmiö, että en vaan pysty ottamaan oharoijaa uudelleen asiakkaaksi. Se on myös asiakkaan etu, sillä tuskin kukaan haluaa, että pt:llä on valmiiksi tatti otsassa.

Peruutukset on ok, eikä tarvitse edes syytä keksiä, asiallisesta peruutuksesta toivotan tervetulleeksi joku toinen kerta.

Tosin joskus ihmettelen kuinka hektistä elämää jotkut viettää kun samalle päivälle tehty varaus perutaan jo puolen tunnin päästä.
Toisaalta, minun ajanvaraukseni toimii periaatteella 'nopeat syö hitaat', eli en minäkään pidä aikoja varattuna kyselyn perusteella ja tarjoamani aika saattaa olla mennyt jo toisaalle siinä vaiheessa kun asiakas haluaisi varata ajan.
Aikuinen nainen Länsi-Uudellamaalla

Paikalla Kössi

• Full Member
Lähimmäksi ”oharia” omasta puolesta tainnut päästä hyvissä ajoin etukäteen sovitun tapaamisen lopullisesta varmistamisesta vasta vajaa 3h ennen tapaamista. Vaikka olisin periaatteessa ehtinyt ihan hyvin, kieltäydyin kohteliaasti menemästä. Mitä hyötyä ennakkovarauksesta jos joutuu roikkumaan muna löysässä hirressä viimeiseen hetkeen asti? Koira sai sitten tavallista pitemmän lenkin, kun oli vapaata. Oli mukava sää. Rahat meni sitten toiselle tytölle vähän myöhemmin.

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (6)
Lainaus
Heh, fyysisesti ihan takki tyhjänä on just kiva tavata :inlove: Ei niin jaksa välittää omista estoistakaan.

Tää on mun elämän filosofia kans! Ollut aina. Tää on ihan itseasiassa annettu mulle päivätöissä neuvoksikin asiakkaita kohdatessa, että ei olis ennakko odotuksia tapaamiseen.

Eikä mua haittaa perumisetkaan, eikä oharitkaan oikeestaan, menee vaan blokeille jos ei ilmottele peruuttamisesta tms oharoinnista.

Pahotelkaa nyt ainakin jos perutte, niin on mahis ehkä saada uutta aikaa, jos se on tarkoitus.

Ja varsinkin jostain jännityksestä johtuva pahoittelu ois niin suloista. Kyllä meitäkin voi jännittää.
-Rosa Norman 💌
Turussa 12-15.4!

Poissa Kielitieteilijä

• Full Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Syksyllä kävi aika outo tapaus.
Olin edellisenä päivänä sopinut tapaamisen pk- seudulla ja niin että aamulla vielä vahvistan tuloni.
Näin tehtiin ja lähdin ajelemaan kohti isoa kirkkoa....
Tuli matkalla pt.lta viesti jossa kysyi olenko vielä kaukana, koska saavun jne...
Olin ihan öööö, olinhan tunti sitten kertonut tuloaikani ja saanut osoitteen. Näpytin viestin jossa kysyin että siis mitä....
Hups, oli kuulemma väärään numeroon lähettänyt sen viestinsä eli minulle tuli toiselle tarkoitettu....
Olin jo kehä 3.lla kun laitoin viestin että nyt ei nappaa, jätän väliin. Hän kuittas vain että "Ymmärrän "
Hiukan kitkerän makuinen, toisaalta koominenkin juttu; Sattuuhan näitä.
Jäi kuitenkin sellainen olo itselle että en yrittänyt uusia treffejä. Enpä ole aiemmin asiaa miettinytkään mutta joo, minä loukkaannuin siitä toiselle tarkoitetusta ja neutraalista kuittauksesta ilman mitään pahoittelua....
Tässä ei siis oharit ollut kyseessä viime hetken peruutus jonka syyn pt hyväksyi tottakai.
Mitä tässä koitan sanoa; Onhan tämä "harrastus" monella tavalla herkkää ja erilaisten ihmisten välillä viestintä, tulkinta ja kaikki niin kompleksinen kokonaisuus...
Olisin voinut jättää ilmoittamatta eli tehdä oharit ja onasta mielestäni se olis ollut ok sekin...
Ja Mmeoww, minua ainakin jännittää joka kerta, ihan vitusti eli kirjaimellisesti. Ja tiedän, sekin ois hyvä kertoa toiselle het alkuunsa🤗
Lingua mea te ad caelum tollet

Poissa JämeräpartainenInsinööri

• Full Member
Ei aivan täysin aiheeseen sopivaa vastausta (koska en ole ikinä oharoinut), mutta täälläkin mainittua, asiaan jossain määrin liittyvää:

- Ennakkovaraus -- itselläni on toisaalta verraten tiukka kalenteri, ja toisaalta sen verran spesifiset ennaltatiedetyt ajanjaksot, jolloin minulla on eniten motivaatiota tavata palveluntarjoajaa, että olen varaillut parhaimmillaan (onnistuneesti) jopa parin kuukauden päähän, sellaisilta, joiden luona olen aiemminkin käynyt. Koska tiedän, että tiettynä päivänä tiettyyn aikaan on ainoa järkevä mahdollisuus tavata kauempana olevaa muutamaan kuukauteen, tai tiedän, että parin kuukauden päästä olevalla parin viikon jaksolla haluan kuitenkin tavata muutaman kerran.

- Jännitys -- ensimmäisellä tapaamiskerralla uuden kanssa olen erittäin jännittynyt, sama ilmiö kuin jos olisin menossa johonkin muuhun hyvin stressaavaan tilanteeseen. Täällä jossain keskustelussa mainittiin jännittyneisyyden vaikutus suolentoimintaan (ja tietysti sen ajattelun aiheuttama lisästressi) ... tähän nimenomaiseen ongelmaan vastauksena "immodium". Tuota olen varmuuden vuoksi vetänyt napin muutamaa tuntia ennen tilannetta, joka on niin pelottava (jollain eläimellisellä tasolla, vaikka ei järjellisellä), että haluan olla varma siitä, että olen väkisin rauhoittanut suoliston  ;)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2025, 18:14:17 kirjoittanut JämeräpartainenInsinööri »

Poissa Happis

• Jr. Member
Jatketaan samalla linjalla eli vähän ohi aiheen, kun ohareita en ole tehnyt. Se nyt on vaan epäkunnioittavaa ja hölmöä käytöstä.

Pari kertaa olen joutunut perumaan tapaamisen sairastumisen takia edellisenä tai samana päivänä. Yhdet treffit taisi työkiireet vesittää jo useampia päiviä ennen tapaamista. PT:t ovat onneksi olleet ymmärtäväisiä, ja kaikkien kanssa olen päässyt sopimaan uuden tapaamisen myöhemmin. Muutenkin on tapana varata aika hyvissä ajoin, kun oma kalenteri täyttyy melko aikaisin. Hyvin harvoin olisi mahdollisuus saman tai seuraavan päivän tapaamiseen, ainakaan tietyn PT:n kanssa.

Varsinkin turskailu-uran alkuaikoina jännitin aivan tajuttomasti tapaamisia. Edellinen yö oli uneton, kädet tärisi, vatsaa väänsi. Jotenkin älytöntä, että silti aina toteutin aikeeni. Jännitys kuitenkin katosi aina ensimmäisen 5 min aikana, kiitos siitä upeille naisille oven takana. Nykyään on pikeminkin sellaista hyvää, innostunutta jännitystä. Tietysti sekin vaikuttaa, että viime vuodet olen pääosin tavannut ennestään tuttuja PT:itä.

Hupakointi on sellaista hemmottelua ja harvinaista herkkua, että usein tapaamisen odottaminen jo itsessään takaan hyvän fiiliksen. Kerran kuitenkin oli erilainen tilanne. Oli arjessa ylimääräistä kuormitusta ja sattumalta tapaamispäivänä (vai olikohan se edellisenä) töissä meni aika lailla kaikki mönkään. Oli tutun PT:n kanssa sovittuna pieni roolileikki tapaamiselle, mutta fiilis oli kaikkea muuta kuin leikkisä. Mietin jo tapaamisen perumista, mutta sen sijaan laitoin hänelle viestiä samana aamuna, että unohdetaan roolileikki ja mennään ns. ilman käsikirjoitusta. Pääsin hänen luokseen ja todettiin, että hyvä kun tunnistin etukäteen fiiliksen olevan väärä mihinkään "mutkikkaampaan". Tapaamisesta tuli lopulta erittäin kiihkeä, jotenkin se kaikki stressi suli pois siinä hikoillessa ja huohottaessa. Työasiat tuntuivat loppupäivän kummasti vähäpätöisemmiltä. En nyt silti suosittele menemään väkisin ketään tapaamaan, jos fiilistä ei ole, mutta joskus se saattaa olla "just what the doctor ordered". ;)
Pikku-H

Poissa AnniAuringonkukka

• Hero Member
  • Galleria (10)
Kerran kuitenkin oli erilainen tilanne. Oli arjessa ylimääräistä kuormitusta ja sattumalta tapaamispäivänä (vai olikohan se edellisenä) töissä meni aika lailla kaikki mönkään. Oli tutun PT:n kanssa sovittuna pieni roolileikki tapaamiselle, mutta fiilis oli kaikkea muuta kuin leikkisä. Mietin jo tapaamisen perumista, mutta sen sijaan laitoin hänelle viestiä samana aamuna, että unohdetaan roolileikki ja mennään ns. ilman käsikirjoitusta. Pääsin hänen luokseen ja todettiin, että hyvä kun tunnistin etukäteen fiiliksen olevan väärä mihinkään "mutkikkaampaan". Tapaamisesta tuli lopulta erittäin kiihkeä, jotenkin se kaikki stressi suli pois siinä hikoillessa ja huohottaessa.

Tätä just tarkoitin sillä, että pt:n luo voi tulla vaikkei ole ihan parhaimmillaan. Minkään akuutin megakriisin kanssa ei toki olla se oikea paikka, mutta just tuollaisilla hetkillä saatetaan hyvinkin pystytä tarjoamaan jotain tarpeellista. Ei meihin tarvitse tehdä vaikutusta muulla kuin käytöstavoilla. Plus tuollainen joustavuus omien odotusten suhteen asiakkaalta voi avata hänessä jotain mikä tekeekin tosi hyvää. Suorituspaineista saa myös luopua.

Kutsun kohtaamisissa omaa ja sen toisen ihmisen aitoa olo- ja tunnetilaa ja niiden välistä energiaa Senhetkiseksi Totuudeksi.

Aika usein tärskyille (tai mihin tahansa juttuun) tullaan tietyn ideoin, odotuksin ja melkein väkisin väännetyn suunnitelmin. Ne on kaikki mielen rakennelmia. Senhetkinen Totuus, se mitä oikeasti on läsnä kehossa ja alitajunnassa ja haluaa tapahtua, jyrää kuitenkin ne kaikki. Ei seisokaan ihan koko aikaa, nouseekin jotain vanhaa tunnetta esiin, huomaa olevansa ihan poikki... tai sit vaihtoehtoisesti esiin tuleekin vaikka joku ihan yllättävä halu ja impulssi kokeilla jotain uutta 🔥

Musta sen hetken totuuden seuraamisessa ja hyväksymisessä on paljon, paljon taikaa, johon ei välttämättä ees pääsis käsiksi jos vaan koittaa pysyä jossain käsikirjoituksessa tai koittaisi pakottaa itseään toimimaan jonkun tietyn odotuksen mukaan.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2025, 11:44:13 kirjoittanut AnniAuringonkukka »

Poissa AnniAuringonkukka

• Hero Member
  • Galleria (10)
En ole koskaan tehnyt varsinaisia ohareita, eli mitään ilmoittamatta jättänyt saapumatta sovittuun tapaamiseen, mutta varsinkin uran alussa olen useastikin perunut aikoja, joskus viime tipassa. Syynä on saattanut olla liika jännittäminen, pupun meneminen pöksyyn, tai yksinkertaisesti tunne, että tapaaminen ei sittenkään tunnu hyvältä idealta tai ei sittenkään ole fiiliksiä tapaamiseen niin paljon, kuin mitä aikaa varatessa oli.

Luin alkuperäistä postausta uudestaan ja nämä kohdat pomppasi esille.

Noissa osa on perinteistä muutosvastarintaa. Se on usein merkki, että jotain jännää mahdollisesti laajentavaa kokemusta on tiedossa.

Usein tiedän, että mitä tärkeämpi ja odotetumpi juttu itelle, sitä enemmän mun sisäinen sabotööri alkaa huutaa juuri ennen h-hetkeä. Se haluaa että kaikki pysyy ennallaan (koska se on turvallista eikä vaadi niin paljon energiaa kuin uudesta portista läpikulkeminen), joten just kun jotain uutta pitäisi tehdä tai jonnekin mennä, se huutaa ajatusten kautta ja keksii kaikkia mahdollisia tekosyitä olla tekemättä tai menemättä. Ihmissuhteissa se aktivoituu jos jostain ihmisestä onkin tulossa erityisen läheinen, koska lähelle päästäminen saattaa satuttaa.

Sit heikoimmilla hetkillä on myös monilla impulssi eristäytyä ja jäädä nuolemaan haavoja yksin koska ajattelee, että pitää aina esiintyä vain parhaimmillaan, mikä myös saattaa johtaa kaikenlaiseen feidaamiseen. Tää on oikein suomalaisten kansantauti niin monella eri tasolla.

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Onnistunut tapaaminen on hyvin paljon fiiliksistä kiinni, ja niitä on vaikeaa ennustaa etukäteen. Hupakkokäynti on kallista,  se on monelle asiakkaalle niin iso rahallinen sijoitus, että fiilisten täytyy todella olla viimeisen päälle kohdillaan, jotta tapaaminen olisi hintansa arvoinen. Tämän alan tapaamisissa fiilisten merkitys on vielä paljon suurempi kuin lähes missään muunlaisissa tapaamisissa, (esim. kokoukset, perhetapaamiset, hammaslääkäri- tai parturikäynnit, random tapaamiset ystävien kesken...). Väitän myös, että fiilisten merkitys on asiakkaalle paljon suurempi kuin pt:lle. Pt selviää fiilisten vaihteluista työmoodilla ja "asiakaspalveluasenteella", asiakkaana ei voi samalla tavalla ottaa "asiakasasennetta".
Uskallan väittää, että asiakkaiden tekemistä ohareista ja peruutuksista ainakin merkittävä osa johtuu tästä. Väitän myös, että tämän alan asiakastapaamisten luonteeseen etukäteisvaraus soveltuu huonosti (edellämainituista syistä), ja tämä on eräs ohareiden ja peruutusten juurisyy.

Asiaa ja muiden käyttäytymistä / vaikutteita tulee pohdittua verraten omaan ajattelutapaan vaikka ohareita ei itse tekisi. Samoin kuin Thomas, itsekään en hyväksy ohareiden tekemistä itseltäni.

Thomasin kuvailema homma voi olla merkittävä syy ohareihin. Kuitenkin Thomasin kuvailema ajattelutapa on itselleni täysin vieras. Jos varaan ajan vaikka viikon päähän, fiilikseni eivät vaihtele missään vaiheessa liittyen halukkuuteeni tavata. Olen jonkinlainen putkiaivo ilmeisesti.

Aiheeseen liittyen. Jos kansalainen hakee työtä, ostaa auton tai vuokraa kämpän niin aika harva kai kysyy vain yhtä vaihtoehtoa. Näin taitaa suuri osa seksinostajistakin toimia - kun tuntee tarvetta hupakointiin, tutustutaan tarjontaan ja kysellään myyjiltä tarkempia detaljeja niin hinnan kuin palveluidenkin suhteen ja luodaan kuvaa siitä kuinka mieluisa neito on vastassa. Se, että turska tekee tiedusteluja useammalta neidolta samaan aikaan mutta valitsee vain yhden ei ole alan hyväksyttäväksi katsottavan moraalin kannalta mitenkään kyseenalaista mutta aina joskus näkee pt:iden kirjoittelevan "turhankysyjistä" joiden joukkoon saattaa lukeutua turskia jotka päätyivät tiedustelujen jälkeen valitsemaan jonkun toisen neidon.

No, ajatellaanpas sitten turskaa joka on tiedustellut tapaamista neidoilta A ja B joista hän preferoi A:ta ja B on plan B. Hän saa vastauksen vain B:ltä ja sopii B:n kanssa tapaamisen seuraavaksi päiväksi klo 18. Kuitenkin tämän sopimisen jälkeen A ottaa yhteyttä ja käy ilmi että hän olisi tavattavissa turskalle sopivaan aikaan. Kuinka turskan tulisi nyt toimia? Itse olen sillä kannalla että jo sovitusta on pidettävä kiinni joskin myönnän että jos B:n kanssa sovitun ajan voi perua "hyvissä ajoin" niin kaipa sekin menee. Tunti ennen sovittua aikaa on liian myöhäistä.

No, jos turska on mielessään itsekäs hän voi ajatella että kenties A vielä jostakin syystä ilmoittaa että ei onnistukaan niin mikäli peruisi ajan B:n kanssa, hän ei voi tavata kumpaakaan. Ja laskee mielessään ettei hänelle ole mitään haittaa jos olisi sovittuna vaikka sama aika sekä A:n että B:n kanssa ja jos mitään ihmeempää ei satu hän menee A:lle ja ei ilmoita mitään B:lle jonka rooli ihan viime hetkiin saakka on olla A:n varavaihtoehtona.

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (6)
Lainaus
Mmeoww, minua ainakin jännittää joka kerta, ihan vitusti eli kirjaimellisesti. Ja tiedän, sekin ois hyvä kertoa toiselle het alkuunsa

Sit kannattaa ottaa härkää sarvista ja ruveta miettimään miksi (:

Mähän tein niin (mä hermoilin ennen ihan kaikesta ja olin tosi ahdistunut ja sain paniikkikohtauksia) että mä vaan menin ja tein. Onnistuin tai epäonnistuin. Epäonnistumisista opin eniten ja löysin niitä triggereitä, miksi jännitin tai sain ahdistusta ja ne tiedostaen lähdin siedättämään itteäni.

Siedätä itteäs häpeälle, niin sun ahdistus helpottuu.
-Rosa Norman 💌
Turussa 12-15.4!

Poissa mattssonni

• Sr. Member
  • ***** Huikea tyyppi
Mä niin toivoisin et palvelunostajien kirjotuksia ois enemmän. Tää työ voi olla todella stressaavaa ja harvoin saa mitään selityksiä ohareille,niinkun tässä kirjotuksessa.

Onpa hienoa nähdä tällaisella asenteella oleva myyjä, joka on kiinnostunut asiakasnäkökulmastaja avoin kuulemaan asiakkaiden kokemuksia ja näkökulmia asioista. Respect tälle viestille. Välillä täälläkin on myyjiä (enkä nyt tarkoita ketään erityisesti enkä varsinkaan tähän lankaan kirjoittanutta), jotka täällä välillä vähän lyttää palvelunostajien näkökulmia, analyysejä, arvioita ja kokemuksia sellaisilla "älä selitä, minä teen tätä työkseni ja tiedän paremmin" ja vähän ivallisesti kommentoivat, että mitä nyt joku asiakas voisi alan jutuista tietää, älä ala meille selittämään. Kuitenkin myyjä tuntee yleensä vain omat ja tuntemiensa kollegojen käytännöt. Ja hyvä myyjä on aina kiinnostunut asiakkaan näkökulmista ja asiakaskokemuksesta.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa mattssonni

• Sr. Member
  • ***** Huikea tyyppi

Onnistunut tapaaminen on hyvin paljon fiiliksistä kiinni, ja niitä on vaikeaa ennustaa etukäteen. Hupakkokäynti on kallista,  se on monelle asiakkaalle niin iso rahallinen sijoitus, että fiilisten täytyy todella olla viimeisen päälle kohdillaan, jotta tapaaminen olisi hintansa arvoinen. - - Väitän myös, että fiilisten merkitys on asiakkaalle paljon suurempi kuin pt:lle. Pt selviää fiilisten vaihteluista työmoodilla ja "asiakaspalveluasenteella", asiakkaana ei voi samalla tavalla ottaa "asiakasasennetta".
Uskallan väittää, että asiakkaiden tekemistä ohareista ja peruutuksista ainakin merkittävä osa johtuu tästä.
--
Loppujen lopuksi nukuin tosi huonosti, ja aamulla olikin sellainen fiilis, että koko reissua ja tapaamista ei oikein huvitakaan toteuttaa. Tämä pt kun ei myöskään ole ihan halvimmasta päästä, tuntui paremmalta idealta säästää ne rahat toista kertaa varten, jolloin fiilis on parempi.

Olipas hyvää analyysiä ThomasDundeelta, erittäin hyvää pohdintaa!
Erityisesti nuo kaksi edellä siteeraamaani kohtaa osuvat erittäin hyvin nappiin. Ja tuo oikean fiiliksen tarve on sitä suurempi, mitä kalliimmasta tapaamisesta on kyse. Viidenkympin tyhjennykselle voi lopulta mennä, vaikkei huvittaisi, mutta jos tapaamiseen investoi useita satoja euroja, täytyy olla itsekin sillä fiiliksellä, että siitä saa koko rahan edestä iloa irti. Ja silloin inhimmilliset tekijät, kuten huonosti nukuttu yö tai jokin päivänaikainen fiilikset vienyt tapahtuma voivat vaikuttaa. Älkääkä nyt teilatko asiakkaita, kyllä ne vaikuttavat myös myyjään ja voivat saada myyjänkin perumaan. Jollain perumiskynnys on korkeampi, joillakin matalampi, mutta se johtuu siitä, että ihmiset ovat erilaisia fiilistenhallinnassa.

Toisaalta kerran oli sellainen tilanne, että olin sopinut työmatkalla illalle parituntisen tapaamisen toisen päivän illalle. Työprojekti oli kuitenkin tosi stressaava, asiakkaalla pakka ihan levällään ja sitten olin vielä saanut ihan aiheettoman purkauksen asiakkaalta. Olin ihan puhki toisen päivän iltana ja fiilikset oli valovuoden päässä gfe-tunnelmasta. Menin kuitenkin, kun tapaamista oli sinänsä pitkään odotettu ja useaan otteeseen koetettu järjestää, Ja kyllä kannatti. Mimmi pystyi ensi sekunnista luomaan hyvän tunnelman ja rentouttamaan minut ja vartin päästä aloittamisesta en enää edes muistanut kahta edellistä päivää enkä edes missä olin  :inlove: Kaikki stressi oli tipotiessään ja elämä jälleen aivan ihanaa. Parin tunnin päästä poistuin kuin uudesti syntyneenä stressittömänä ja hyvän tuulisena, nukuin hyvin ja seuraavana aamuna ajelin hymyillen kotiin. Ja siinä oikeastaan onkin itsellä yksi syy näiden palveluiden käyttöön. Nämä palvelut ovat älyttömän tehoks mind-changer ja hyvän fiiliksen palauttaja. Tosin se edellyttää, että palveluntarjoaja on hyvä ja osaa asiansa, mutta sellaisten luokse sitten palaankin uudelleen ja uudelleen.

Vielä tuosta ThomasDundeen osuvasta toteamuksesta, että "se on monelle asiakkaalle niin iso rahallinen sijoitus, että fiilisten täytyy todella olla viimeisen päälle kohdillaan, jotta tapaaminen olisi hintansa arvoinen" niin ihan käsittämättömän huonosti myyjät noin keskimäärin tuntuvat tämän ymmärtävän, tiedostavan ja fiilikseen panostavan. Ja että fiiliksen luominen alkaa jo viestittelystä. Mutta kyllä niitäkin myyjiä on, jotka ovat tässä tosi hyviä, ja sellaisten luokse palaa usein.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.