Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kyykäärme(et).  (Luettu 727 kertaa)

Poissa Mmeoww

• Full Member
  • Galleria (9)
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Kyykäärme(et).
« Vastaus #20 : Huhtikuu 18, 2025, 12:14:13 »
Lainaus
Siksi tiedettä tarvitaan ja siksi tieteelliset menetelmät on ylipäätään olemassa. Meidän kognitiivisten vinoumiemme neutraloimiseksi. Se on oikeastaan syy, miksi tiede on olemassa ylipäätään.

Mä en oo missään antanut ymmärtää, ettei tieteellä olis sijaa mun maailmankatsomuksessa, tai tässäkään keskustelussa. Päinvastoin, tiedettä nimenomaan kannattaa käyttää.

Mutta mä en jaksa aina ja joka asiaan sitä painottaa, varsinkin kun haluan makustella jotain mun lapsuuden hyviä muistoja jotka pitkälti pohjautuu just siihen, että sain vaan elää ja musta pidettiin huolta ilman että mun tarvii prosessoida isoa määrää tietoa (tieteeliseltä pohjalta).

Ja vaikka tieteestä löytyy tukea ja selityksiä, niin uskon myös (pah, mikä hullu) että tiedekkään ei pysty ihan kaikkea selittämään. Esim ensimmäisenä tulee tietyt sairaudet, mihin ei ole tieteellistä selitystä, mutta ne on silti olemassa.

Poissa pihla666

• Jr. Member
  • Galleria (8)
« Vastaus #21 : Huhtikuu 18, 2025, 12:26:15 »
Se on musta tosi kiehtovaa, että käärmeisiin liittyy täällä niin paljon erilaisia uskomuksia! Joissain maataloissa on ollut tapana pitää "elättikäärmeitä", eli pihan käärmeille on viety maitoa, jotta ne pitäisi karjasta ja kodista huolta. Jopa kuulemma ensimmäiset äidinmaidot on saatettu antaa noille "pihan suojeleville haltioille". :D Sit on voitu porata iso reikä oven viereen hirsiseinässä, jonne on sit laitettu kuollut käärme, pitämään pahan loitolla kodista, tai kynnyksen alle eteisessä. Joskus remonteissa kuulemma ihmiset on löytäneet näitä "onnea tuottavia" käärmeen raatoja. Käärmeitä muutenkin on ihailtu ja kunnioitettu. Ilmeisesti kristinuskon myötä täällä pohjolassa suhde käärmeisiin on alkanut muuttua negatiivisemmaksi.

Lapsena mun lempieläin oli käärme, ja moni välillä ihmetteli sitä. Nykyäänkin pidän niitä jotenkin tosi kiehtovina ja upeina otuksina. Hauskaa että täällä myös kaikki tytöt on sanoneet niistä pitävänsä. Kai käärme just vähän on monesti assosioitu jossain folkloreissa mm. viettelyyn, naisellisuuteen ja seksuaaliseen haluun, niin tavallaan ei yllätä että me niistä tykätään ;D

Ja en niinkään tässä mieti et onks noi asiat jotenkin "tieteellisesti totta", lähinnä erilaiset kulttuuriset käytännöt ja kollektiiviset tavat assosioida asioita on tässä kiinnostavia..
Kujeilevaa ja kurvikasta <3
🍭 Pori 13.-15.5.

Poissa JPC

• Hero Member
  • ****** Rakastajien aatelia
« Vastaus #22 : Huhtikuu 18, 2025, 12:30:47 »
Eipä oo aikoihin näkynyt, kun aika vähiin on metsissä liikkuminenkin jäänyt.
N.40v sitten meinasin kävellä yhden yli, tervehti minua reippaalla sähinällä.

Sittemmin olen luonnossa joutunut ihan kosketuksiinkin ihan oikeesti myrkyllisen matelijan kanssa.
Se kohtaaminen oli molemmille tahaton eikä mato minua siitä rankaissut.

Oon siinä luulossa, että useimmilla matosilla on sitä myrkkyä rajallinen määrä käytössään, eikä ne sitä halua tuhlata joutavien pureskeluun. Ravinnon hankinta ja itsepuolustus ovat ne pääkäyttökohteet.

Mitä tieteisiin tulee, niin nehän perustuvat siihen tämänhetkisiin "parhaisiin" tietoihin, ja ovat aikojen saatossa muuttuneet monta kertaa.
Muttakun ihminen ei kuitenkaan aivan kaikkea tiedä, vaikka usein niin kuvitellaankin.

Poissa samuel

• Hero Member
« Vastaus #23 : Huhtikuu 18, 2025, 12:38:10 »
Pihapiirissä tulee kyllä lopullinen lähtö kyylle. Eläköön syvissä metsissä, kuten sudet yms.

Poissa mattssonni

• Sr. Member
« Vastaus #24 : Huhtikuu 18, 2025, 12:44:18 »
No otin tabletin kyypakkauksesta ja kävin pitkäkseni loppupäiväksi. Ajattelin etteivät tk:ssa pystyisi tekemään mitään muutakaan taikka antamaan hoito-ohjeita.

Niin suomalaista...  ;D Onneksi kaikki päättyi lopulta hyvin.

Lääkärikeskuksen sivuilta:
"Jos kyy puree, on aina soitettava hätänumeroon 112 ja noudatettava hätäkeskukselta saatuja toimintaohjeita. Kyyn purema vaatii aina lääkärin arvion.

Kyyn pureman hoitoon on olemassa useita keinoja, joiden käyttö riippuu oireiden vakavuudesta ja pureman sijainnista. Yleisesti oireet eivät mene ohi ilman hoitoa, joten siksi on suositeltavaa hakeutua hoitoon mahdollisimman pian.
Kyyn pureman hoitoon voi kuulua:

-Lääkärin määräämä nestehoito, kipulääkkeet ja antibiootit.
- Antihistamiini- ja kortisonitabletteja, jotka voivat lievittää puremasta aiheutuvia reaktioita.
- Jäykkäkouristus- eli tetanusrokote, jos rokotukset eivät ole ajan tasalla.
- Tarvittaessa vastamyrkky.
"

Vrt. "Ei ne siellä mitään kumminkaan pysty tekemään"
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa mattssonni

• Sr. Member
« Vastaus #25 : Huhtikuu 18, 2025, 12:46:37 »
Mutta hieno eläin se on. Kannattaa kuunnella Ylen Luontoradion kyyilta muutaman vuoden takaa
https://areena.yle.fi/podcastit/1-2814948

Tu8n kuunneltuaan saattaa muuttaa epäluuloista suhtautumista kyyhyn  :)
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa ThomasDundee

• Full Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #26 : Huhtikuu 18, 2025, 13:13:37 »
Lainaus
Siksi tiedettä tarvitaan ja siksi tieteelliset menetelmät on ylipäätään olemassa. Meidän kognitiivisten vinoumiemme neutraloimiseksi. Se on oikeastaan syy, miksi tiede on olemassa ylipäätään.

Mä en oo missään antanut ymmärtää, ettei tieteellä olis sijaa mun maailmankatsomuksessa, tai tässäkään keskustelussa. Päinvastoin, tiedettä nimenomaan kannattaa käyttää.

Et olekaan, enkä ole epäillytkään.

Ja vaikka tieteestä löytyy tukea ja selityksiä, niin uskon myös (pah, mikä hullu) että tiedekkään ei pysty ihan kaikkea selittämään. Esim ensimmäisenä tulee tietyt sairaudet, mihin ei ole tieteellistä selitystä, mutta ne on silti olemassa.

Ei ole lainkaan hullua, eikä todellakaan tiede pysty kaikkea selittämään. Jos tarkkoja ollaan, niin tiede ei todista mitään. Tieteessä varmuus ei koskaan ole 100 %. Juuri tämäkin on hyvä, ja juuri tästä syystä luotan (en siis usko) tieteeseen. Tiede jättää aina tilaa korjausliikkeelle ja uudelle tiedolle.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2025, 13:25:25 kirjoittanut ThomasDundee »

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
« Vastaus #27 : Huhtikuu 18, 2025, 13:43:21 »
No otin tabletin kyypakkauksesta ja kävin pitkäkseni loppupäiväksi. Ajattelin etteivät tk:ssa pystyisi tekemään mitään muutakaan taikka antamaan hoito-ohjeita.

Niin suomalaista...  ;D Onneksi kaikki päättyi lopulta hyvin.

Lääkärikeskuksen sivuilta:
"Jos kyy puree, on aina soitettava hätänumeroon 112 ja noudatettava hätäkeskukselta saatuja toimintaohjeita. Kyyn purema vaatii aina lääkärin arvion.

Kyyn pureman hoitoon on olemassa useita keinoja, joiden käyttö riippuu oireiden vakavuudesta ja pureman sijainnista. Yleisesti oireet eivät mene ohi ilman hoitoa, joten siksi on suositeltavaa hakeutua hoitoon mahdollisimman pian.
Kyyn pureman hoitoon voi kuulua:

-Lääkärin määräämä nestehoito, kipulääkkeet ja antibiootit.
- Antihistamiini- ja kortisonitabletteja, jotka voivat lievittää puremasta aiheutuvia reaktioita.
- Jäykkäkouristus- eli tetanusrokote, jos rokotukset eivät ole ajan tasalla.
- Tarvittaessa vastamyrkky.
"

Vrt. "Ei ne siellä mitään kumminkaan pysty tekemään"
Kaksi miestä oli mustikassa. Toisella tuli kusihätä ja alkoi kuselle. Kuinka ollakkaan, mättäällä ollut kyykäärme pisti miestä penikseen.
Kaveri huomasi tapahtuman ja soitti 112. Kertoi että on metsässä kaverinsa kanssa jota nyt kyykäärme pisti. Mitä tulisi tehdä?
Luuriin tuli hoito-ohjeita. Ensiavuksi käärmeen myrkky olisi imettävä suulla pistoskohdan luota joten jos se on paikassa josta uhri ei itse pysty imemään, soittajan tulisi tehdä se.
-Ok, soittaja sano ja sulki luurin.
-Mitäs ne siellä 112:ssa kertoivat? kysyi mies jota käärme oli pistänyt kikkeliin.
-Kertoivat että sinä kuolet.

Poissa samuel

• Hero Member
« Vastaus #28 : Huhtikuu 18, 2025, 14:01:19 »
^ vie tämä kipu, mutta jätä turvotus?

Poissa AnniAuringonkukka

• Hero Member
  • Galleria (10)
« Vastaus #29 : Huhtikuu 18, 2025, 16:35:02 »
Yksi ensimmäisistä muistoistani ikinä oli kyyn näkeminen. Olin noin kolme ja melkein astuin kärmeksen päälle kotipihalla. Muistan sen sahalaitakuvion.

Jokin yllättävässä käärmeessä pelottaa edelleen ihan primitiviisellä tasolla. Kovaa kirkaisin viimeksi kaverin mökillä kun kyy luikerteli yhtäkkiä eteeni.

Mutta jopa kyiden olla rauhassa, ne syövät punkkeja. Käärme on myös uudestisyntymän ja paranemisen symboli :)
Kajjjaani 3.-4.5.

Now let your lovin' flow real sweet and slow 🍓

Poissa Tulli

• Full Member
  • ** Piristää muiden päivää
« Vastaus #30 : Huhtikuu 18, 2025, 16:41:32 »
Onhan noita tullut vastaan pitkin elämää. Komeita eläimiä 🐍
Tissit 😍

Poissa IlonaTequila

• Sr. Member
  • Galleria (19)
« Vastaus #31 : Huhtikuu 18, 2025, 17:07:29 »
Kyyt ovat hienoja eläimiä, ja Suomen luonnon ainoan ihmiselle todella vaarallisen eläimen, punkin, ainoita luontaisia vihollisia ❤️

Useimpina keväinä yhden tai useamman kyyn kohtaan luonnossa, ja aina ilahduttaa ajatus punkkien kannan rajoittamisesta 🥰
🍑 livekeikat kalenterissa, pikseleinä onlyfansissa 🍑
~baby mä oon rock'n'roll~

Poissa Mie

• Full Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
« Vastaus #32 : Huhtikuu 18, 2025, 17:11:49 »
Mökin pihapiiristä lähteet kyllä kyyt joko elävänä tai kuolleena! Ja niitä tuntuu kyllä joka kesä siellä riittävän ihan liikaa!

Poissa Prophat

• Sr. Member
  • Galleria (1)
« Vastaus #33 : Huhtikuu 18, 2025, 17:16:44 »
Niillä on omaa paikkaa ekozydeemissä. Sen kunnioitan, ainoastaan jos sattuu tulla mukavuusalueelleni keskustellaan siitä miten pitää käyttäytyä... ...yleensä olemme päässeet yhteisymmärrykseen...
2025: 3:1 ut:2 v:6

Poissa MariaEnkeli

• Sr. Member
  • Galleria (3)
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
« Vastaus #34 : Huhtikuu 18, 2025, 17:33:46 »
Kyyt ovat hienoja eläimiä, ja Suomen luonnon ainoan ihmiselle todella vaarallisen eläimen, punkin, ainoita luontaisia vihollisia ❤️

Useimpina keväinä yhden tai useamman kyyn kohtaan luonnossa, ja aina ilahduttaa ajatus punkkien kannan rajoittamisesta 🥰

Mä en osaa ajatella noin hienosti heistä, mutta olen oppinut myös arvostamaan heidän työtään punkkien suhteen 🩷

Enkä hyväksy (kuten ei lakikaan) kyyn tappamista. Kyyt siirretään jos ne on häiriöksi. Piste.
Pk-seutu

Lujan lempeä, varman hempeä, sydäntä ja järkeä. Avoimen salaperäinen, sovelias, siveetön,hallitusti hillitön,tunnollinen, kevytmielinen on kokonainen nainen.

Poissa Lifti

• Vaari
  • Sr. Member
« Vastaus #35 : Huhtikuu 18, 2025, 18:05:13 »
^ Kotipihassa kyyn saa edelleen tappaa. Näin sanoo lakikin.
Can I be your RILF (Retard I'd Like to Fuck)

Poissa Kielitieteilijä

• Full Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
« Vastaus #36 : Huhtikuu 18, 2025, 18:07:21 »
En ole kyyhyn törmännyt lapsuusvuosien jälkeen; Silloin kun metsissä rymyttiin, ne olivat ihan useinkin kohdattuja.
Ei me niille koskaan mitään tehty.
Olin muutama vuosi sitten Kopparnäsissä ihan vain loikoilemassa...
SUP-laudalla makailin melkó liki rantakallioita ja siitä edestä uiskenteli rantakäärme, ihan niin että olisin ylettynyt koskemaan.
Ei siinä mitään mutta kohta tuli toinen ja vielä kolmas... Silloin alkoi jo hiukan pelottaa, tuntui jotenkin niin epätodelliselta?
Aloin pelätä että ne pyrkisivät laudalle mun seuraksi mutta ei sentään; Sinne ne sukelsivat pohjaan omiaan touhumaan
Lingua mea te ad caelum tollet

Poissa mattssonni

• Sr. Member
« Vastaus #37 : Huhtikuu 18, 2025, 18:13:33 »
Kaksi miestä oli mustikassa. Toisella tuli kusihätä ja alkoi kuselle. Kuinka ollakkaan, mättäällä ollut kyykäärme pisti miestä penikseen.
Kaveri huomasi tapahtuman ja soitti 112. Kertoi että on metsässä kaverinsa kanssa jota nyt kyykäärme pisti. Mitä tulisi tehdä?
Luuriin tuli hoito-ohjeita. Ensiavuksi käärmeen myrkky olisi imettävä suulla pistoskohdan luota joten jos se on paikassa josta uhri ei itse pysty imemään, soittajan tulisi tehdä se.
-Ok, soittaja sano ja sulki luurin.
-Mitäs ne siellä 112:ssa kertoivat? kysyi mies jota käärme oli pistänyt kikkeliin.
-Kertoivat että sinä kuolet.

Tämä oli hyvä! Nauroin niin että olin pudota tuolilta  :laught:

Poissa MariaEnkeli

• Sr. Member
  • Galleria (3)
« Vastaus #38 : Huhtikuu 18, 2025, 18:58:27 »

"Jos siirtäminen ei onnistu". Vaikea kuvitella tilannetta, jossa kyytä ei onnistu siirtämään, mutta tappaa onnistuu.
Pk-seutu

Lujan lempeä, varman hempeä, sydäntä ja järkeä. Avoimen salaperäinen, sovelias, siveetön,hallitusti hillitön,tunnollinen, kevytmielinen on kokonainen nainen.

Poissa mattssonni

• Sr. Member
« Vastaus #39 : Huhtikuu 18, 2025, 19:39:57 »

"Jos siirtäminen ei onnistu". Vaikea kuvitella tilannetta, jossa kyytä ei onnistu siirtämään, mutta tappaa onnistuu.

Juuri näin ja kun sitä ei kovin kauas edes tarvitse siirtää niin pysyy poissa, kuten tuossa linkkaamassani Kyyillassa kerrotaan