^^Onpa hieno video. On tullut tallattua tämä sama reitti useampaankin kertaan. Asustelen yleensä Vinohradyssa siinä seuraavalla Slezkan suuntaisella kadulla eli Korunnilla. Minulla on Korunnilla kaksi sellaista vakio airbnb kämppää joita vuokraan. Ne ovat melkein viereisissä taloissa. Niillä on sama vuokraisäntä, joka yleensä hakee minut lentokentältä, mutta jos hän ei ehdi, niin matkustelen sitten julkisilla. Asunnon avaimet saan silloin hakea siitä toisen kämpän alakerrassa olevasta kahvilasta. Asunnossa on aina jääkaapissa valmiina olutta, becherovkaa, virvoitusjuomia, tuoremehua, leikkeleitä, juustoa. leipää ja kananmunia. Ystävällistä, vai mitä? Menen aina sään salliessa alkajaisiksi parvekkeelle ja juon yhden huurteisen Pilsner Urguellin ja poltan pikkusikarin. Sitten alan miettiä, että mille alkaisin
.
Kun katselin tätä videota, niin minua huvitti se, että keskiverto turisti ei osaa aavistaakaan, että millaisia riemuja nämä hienot ja arvokkaan näköiset porvarilliset jugendtalot kätkevätkään sisuksiinsa. Tämä Prahan Vinohradyn ja Zizkovin alue kun on täynnä privatteja eli kerrostalobordelleja
. Pivnice U Sadu (
https://www.usadu.cz/en), jota sinäkin olet kertonut pitäväsi ihan kantapaikkanasi, on sellainen mukava ja aito konstailematon prahalainen oluttupa. Hyvää olutta ja hyvää tsekkiläistä ruokaa. Ja mukavia prahalaisia ihmisiä. Vinohradyssa ja Zizkovissa onkin mukava juuri sen takia liikkua ja elellä, että siellä ei ole paljon turisteja vaan lähinnä paikallisia ihmisiä. U Sadun terassia varjostavat suuret puut ja siellä on helteelläkin kiva istuskella ja juoda olutta.
U Sadusta videolla kävellään kohti Zizkovin tv-tornia. Se on valittu Prahan rumimmaksi rakennukseksi ja se meinattiin kaataakin, mutta onneksi se sai jäädä paikoilleen. Se on mielestäni sellainen eräänlainen historiallinen monumentti Tsekkoslovakian eräästä ajanjaksosta. David Cernyn tv-tornia ylös kiipeävät mutanttilapset lisäävät pytingin groteskia "viehättävyyttä". Jos vaan pää kestää korkeita paikkoja, niin TV-torniin voi ajella ylös hissillä maisemaravintolaan. Sieltä on hienot näkymät yli Prahan ja selkeällä ilmallahan sieltä näkee melkein koko Tsekinmaan.
Zizkovin tv-tornin juurella on juutalaisten uusi hautausmaa. Juutalaisten vanha hautausmaahan on siellä Josefovissa. Tälle uudelle hautausmaalle on haudattu mm. Franz Kafka. Kafka on yksi minun suosikki kirjailijoistani, ja olen pari kertaa käynyt hänen haudallaan. Se vähän surettaa, että Franz Kafka on haudattu samaan sukuhautaan isänsä kanssa. Väkivaltaisen ja ilkeän miehen, jota Franz pelkäsi, inhosi ja vihasi. Vaikka toisaalta kait se on ihan sama, että minne meidän maalliset jäännökset kuopataan. Tuskinpa siitä itse enää siinä vaihessa pahemmin kärsii. Mutta kuitenkin. Noin niin kuin ihan periaatteesta.
Sitten videolla jatketaan matkaa Zizkovin sydämeen, ja kävellään Palac Akropoliksen
https://www.prague.eu/en/object/places/53/palac-akropolis) ohi. En ole koskaan käynyt siellä, vaikka monasti on ollut suunnitelmissa. Sexwörkillä joku vanha stara, oliko Tibenius vai Piparimies, kehui kovasti mestaa. Ehkäpä siellä tulee vielä joskus poikettua.
Jossakin 13-14 minuutin kohdalla videolla kuljetaan Woodoo baarin ohi. Siinä sisäänkäynnin yläpuolella roikkuu sellainen woodoo nukke, johon saa tyrkätä oman woodoo neulansa. Poikkesin kerran sinne oluelle, koska se baarin teema huvitti minua. Paikka oli melko rähjäinen, mutta niinhän ne usein Zizkovissa ovat. Asiakkaat olivat pääasiassa sellaisia nuoria hipstereitä, muuta minulla oli ihan hauska ilta heidän seurassaan. Siinä oli menossa sellainen pöytäjalkapallo turnaus, ja minua pyydettiin mukaan kun yksi kaveri oli ilman paria. Pöytäfudista pelattiin kahden miehen joukkueissa, ja voittajapari sai aina jatkaa peliä. Hävinneet ostivat voittajille aina tuopilliset olutta. Oluen ostaminen ei kyllä paljon köyhdyttänyt, koska vielä nytkin näyttää iso tuoppi Staropramenia maksavan Woodoo baarissa 32 kruunua. Eihän se ole kuin euro komekymmentä senttiä (
https://restaurantguru.com/WOODOo-Prague/menu). Tässä threadissa joku valitti Prahan nousseista hinnoista. Se on kyllä ihan tottakin, mutta ei minusta 1,30 euroa tuopillisesta hyvää olutta ole vielä kovin paljoa.
Zizkovissa minua harmittaa nämä videollakin näkyvät runsaat seinägraffitit. Se taitaa olla ihan sama, että ollaanko Helsingissä, Oulussa vai Prahan Zizkovissa, niin nämä töherrykset ovat aina yhtä alkeellisia ja vastenmielisä pläjäyksiä. Minä en pysty näkemäämn niissä mitään suurta taiteellista funktiota.
Video päättyy kirkon Kostel sv. Prokopan kiertämiseen. Siinä tätä kirkkoa lähes vastapäätä Seifertovan toisella puolella sijaitsee minun Prahan nykyinen suosikkiravintolani Lavicka (
https://www.restaurace-lavicka.cz/eng/). Se on siisti, valoisa ja kaunis ravintola. Henkilökunta on ystävällistä ja ruoka on aivan fantastisen hyvää. Ravintolassa on sisäpihalla sellainen vehreä ulkopuutarha terasseineen. Siellä on hieno istuskella ja nauttia ruoasta ja hyvästä oluesta. Lavickan suodattamaton (nonfiltered) Bernard on ehkäpä parasta olutta mitä olen Prahassa juonut. Se on aivan mielettömän täyteläistä ja hyvää. Ja puolen litran tuoppi näyttää maksavan vieläkin ainoastaan 53 kruunua, eli kaksi euroa. Kesällä istuin Oulussa torilla terassilla ja litkin lähes kymmenen euroa maksavaa oluttuoppiani, ja ajattelin että voi kun minä olisinkin taas Prahassa. Ja tein vakaan päätöksen, että seuraava Prahan seikkailu alkaa kyllä taas Lavickasta talon hampurilaisella ja suodattamattomalla Bernardilla
.