^Et ole väärässä, tenttaamaan ei kannata lähteä. Jos tuntuu että osaaminen ei riitä normikeskustelun lomassa sivuta asiaa, kannattaa pysyä linjalla ”kontalles huora” 😊
No ei kai tuohon suoraan kysymällä rehellistä vastausta oikein saakaan, joten tottakai osana normikeskustelua.
Ihme ettei kukaan tarttunut mun esimerkissä siihen et milläköhän kielellä mä sitä keskustelua kävisin
Koska yksi ongelma on kielitaidottomuus.
Mutta jos nyt kuviteltaisiin et meillä sen nepalilaisen kaa olisi jokin yhteinen kieli, niin aika luonnollistahan on jutella kuinka ihmmeessä joku tänne peräpohjolaan eksyy. Ja mua kyllä aidosti kiinnostaisi tietää et oliko tänne helppo tulla, tää maa kun voi olla aika byrokratinen ja onko suomalaisiin ollut helppo tutustua, kuinka kauan ollut täällä/meinaa olla. Oliko helppo löytää kivaa asuntoa, hintatasohan on aika kova Suomessa. Onko löytänyt harrastusporukoita, viihtyykö Suomessa, kaipaako takaisin kotimaahansa, mitä kokenut täällä, mistä tykkää/mistä ei tykkää, onko jotain mitä haaveilee että toteuttaisi, reissuja tulossa, milloin yleensä tykkää lomailla ja miten viettää lomat ymsyms.
Mikään noista kysymyksistä ei ole erityisen henkilökohtainen, vaan enemmänkin small talkia, mutta vastaustapa & vastaukset voi kertoa paljon siitä kuinka itsenäisesti ja omasta halustaan henkilö on liikkeellä, tai jopa paljastaa suoraan ettei kaikki ole ihan kohdillaan. Kuten jo kirjoitinkin, sanoisin että 50/50 mahdollisuus et aika helpollakin keskustelulla asioiden laita voi alkaa selvetä.
Mutta tietenkin jos käydään 15min pikaisilla eikä kahta lausetta vaihdeta, niin tuskin silloin yhtään mitään selviää.
Edellä mainitut small talk aiheet muuten ovat osittain juurikin sellaisia mistä tulee itsekin asiakkaiden kanssa höpöteltyä tapaamisilla. Toki nyt ei siitä kuinka mä olen tänne peräpohjolaan eksynyt
Oliks tää jo linkattu tänne?:
http://www.ihmiskauppa.fi/tietoa_auttajille/ihmiskaupan_uhrin_tunnistaminenOsa tavoista tunnistaa on aika helppoja, mutta monet eivät. Usein se taitaa olla asioiden summa.