No nyt ehdin vastaamaan itsekin
Mä olen kertonut vuosien varrella hiljalleen oikeastaan kaikille joiden kanssa olen ns. jatkuvasti tekemisissä vanhempiani lukuunottamatta. Ystävät, kaverit ja siviiliduunissa työkaverit - kaikki taitaa jo tietää.
Mulla on kyllä ollut tuuria tuossa matkassa, mun ystäväpiiri ei ole erityisen ns. vapaamielistä, vaan pikemminkin sieltä konservatiivisemman arvomaailman omaavammasta päästä. Siitä huolimatta kehenkään ei ole mennyt välit poikki, reaktioita on ollut hieman erilaisia, yhteistä on ollut se että kaikki oikeastaan olleet huolissaan turvallisuudesta.
Porukka on ollut yllättynyttä, ja oon kuullut just sen että eivät ikinä olisi arvanneet. Sen jälkeen sitten asia onkin mennyt eri tavoin riippuen henkilöstä. Osa ollut hyvinkin uteliaita ja halunneet heti keskustella asiasta lisää, tietää millaista se seksityön tekeminen oikeasti on. Osa on tavallaan halunneet ehkä aluksi jopa tavallaan sulkea asian kokonaan mielestään, tai ainakin niin itse olen arvellut, koska asiaan ei pitkään aikaan kertomisen jälkeen palattu. Kaikkien kanssa myöhemmin kuitenkin asiaan on lopulta palattu, ja silloin sitten tullut hiljalleen niitä kysymyksiä.
Edelleen yhden mun ystävistä asiaa on ehkä tavallaan vaikea hyväksyä, tai en tiedä onko hyväksyä oikea termi, ehkä ymmärtää parempi. Hän yrittää ihan super paljon. On lukenut tarmolla kaikkia suomalaisia aiheesta kirjoitettuja kirjoja ja artikkeleita, ja aina sitten halunnut puhua mun kanssa aiheesta lisää kun lukenut jotain. Kaikki kunnia kyllä hänelle tuosta aidosta yrittämisestä ymmärtää, vaikkei ehkä pysty täysin hyväksymään. Sekin ollaan todettu, että eihän me olla samoilla linjoilla kaikissa muissakaan maailman asioissa, niin ei tässäkään tarvitse olla. Kunhan sen tiedon kanssa pystyy elämään, eikä se vaikuta merkittävästi meidän väleihin.
Mutta hän on myös se joka selvästi murehtii mun turvallisuuden puolesta eniten. Onhan se vähän sydäntä särkevää tietää, että joku on susta kovin huolissaan, ja tavallaan ihan turhaan.
En oo koskaan esittänyt kellekään asiaa niin että kenenkään olisi ns. pakko sitä hyväksyä, muuttaa omaa arvomaailmaansa tai aiheesta sen jälkeen kun oon kertonut edes jatkaa keskustelua siitä. Tää on ehkä mun tapauksessa pehmittänyt hieman reaktioita, tai ainakin näin arvelen. Ja todistettavasti jotkut saattavat juurikin tarvita aikaa asian sulatteluun, ennen kuin siitä voidaan varsinaisesti alkaa keskustelemaan oikeasti.
Siitä miksi sitten olen päätynyt kertomaan aika laajalle joukolle, niin taustalla ei tosiaan ole mikään maailmoja syleilevä "haluan että kaikki suhtautuvat seksityöhön kuin mihin tahansa työhön", vaan ihan vain se etten halua joutua valehtelemaan mistään. Koska jos asian haluaa pitää kaikilta salassa, niin enemmin tai myöhemmin joutuisin valehtelemaan. Ja se ei koskaan ole sopinut mulle. Olen aina katsonut valehtelemisen todella suureksi synniksi ja taas arvostanut rehellisyyttä suuresti. Silläkin uhalla että rehellisyys toki välillä kostautuu.
Mutta, koska tiedän että henkilökohtaiset seuraamukset asiasta kertomisesta voivat olla yksilölle kohtuuttomat, niin en nyt innolla ole julistamassa että kenenkään kannattaisi rynnätä huoraamisesta kaikille kertomaan. Ne kertovat joille se sopii, ja kaikille paras ratkaisu ei varmasti ole asian jakaminen edes niille läheisimmille ihmisille.
Kuten Hottis puuma totesi, vertaistukea saa sitten kyllä kollegoilta. Ja joka tapauksessa kollegat ovat ne jotka tän duunin parhaiten tajuavat, huolimatta siitä kuinka paljon munkin ihanat ystävät ovat koittaneet tietoa aiheesta kerätä.