Työelämän koukerot. Paska tietojärjestelmä, johon saatu koulutus on pahasti puutteellinen. Pääkäyttäjänä ja käyttäjien virheitä osoittelevana tahona häiriintynyt, läski ämmä, jonka kanssa ei voi järkevästi keskustella. Tädillä menee vihreä palkokasvin siemen syvälle sieraimeen, sanoi niin tai näin.
”Soitto meikäläiseltä:”
”Pääkäyttäjä Pärssinen”
”Mulla ois tässä sellanen ongelma, kun mun pitäis saada tää xxxyy tallennettua tonne zzzzttt järjestelmään, mut mä en vissiin osaa ihan kaikkee. Voisiksä Ellu jeesaa?”
”Kuules ny toistaitonen maisteri. Eksä vittu osaa kattoo sieltä meidän nettisivulta sitä videotallennetta järjestelmän käytöstä. Se on ollu siellä jo vuodesta 2021!!!”
”Ok sori. Mä yritän kattoo sieltä. Palataan, kiitos.”
Vittu kolme tuntia meni siihen, että sain vartissa jo hoidetun työtehtävän tulokset kirjattua järjestelmään.
Yllä malliesimerkki siitä, miten julkisen sektorin tehottomuus syntyy. Kyse on rakenteellisista ongelmista, kun väärää porukkaa on pakko pitää töissä.
No, en silti kannata Trumpin ja Muskin mallia. Hulluja nuo ukot eivätkä ymmärrä saneeraavansa samalla parhaita asiantuntijoitaan ulos. Kohta meno on kuin Putinin hallinnossa, jossa parhaat on korvattu sopivimmilla ja johtajat kuulevat vain sitä mitä haluavat kuulla.