Selailin vanhempia viestejä tässä keskustelussa. Naisystäväni btw osaa Pythonia ym., jos tietojenkäsittelyn maisteri sanoo mitään, mutta minä taas en koskaan siihen vaiheeseen päässyt, kun ei IT-opinnot joskus aikoinaan napanneet eivätkä enää tule. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos ihmiset tänä päivänä opiskelevat ohjelmointikieliä ja tekoälyn periaatteita, sitä tulisi viedä eettiseen suuntaan siten, ettei maapalloa ja sen ekosysteemiä pilattaisi jatkuvalla teknologian kehityksellä ja saastumisella viimeisten luonnonvarojen ja sukupuuttoon kuolevien eläinlajien säilymisen takia. (Anteeksi, kun olen viherpiipertäjä tätä nykyä ja haluan pelastaa maailman paremmalla ympäristönsuojelu- ja ilmastotoimilla kestävään kehitykseen liittyen).
Eli: Kuka on valmis kehittämään tekoälyä ekologisempaan suuntaan (on tämän päivän poliittinen kysymys, kun minä sanon niin)...?
Ja omiin opintoihin liittyen havaintoja: Yliopistokokeet on oikeasti todella haastavia välillä, tuli tässä hiljattain taas huomattua. Joutuu niin moneen eri osa-alueeseen tenttivastaamistekniikassa, ydinasioiden mielestä palauttamisessa ja jäsentelyssä, omissa (johto)päättelyissä ja pohdinnoissa sekä käsitteiden määrittelyn mukaan tuomisessa kiinnittämään niin paljon huomiota, että koko 3 tuntia yhtä koetta varten saattaa jäädä yllättävän lyhyeksi. Eikä aina auta, vaikka olisi kuinka hyvät apuvälineet käytössä. Se mitä lukiossa ei jaksanut opetella, eli tenttivastaamista, joutuu nyt aikuisiällä opettelemaan.
Ja arvostelu on tiukempi akateemisella tasolla kuin lukiossa, eli lukion hyvä esseevastaus on enintään tyydyttävää tasoa yliopistoissa. Hylsy voi tulla, vaikka yhdessä tehtävässä kirjoittaa kolmisivuisen esseen, muttei tuo riittävästi asiaa toisessa tai kolmannessa tehtävässä tentaattorin mukaan. Silti sain viimeisestä esseekysymyksiin kokonaan perustuvasta tentistä psykologiassa tyydyttävän arvosanan, mutta olen siihen tyytyväinen ja kovan työn takana.
Eikä se arvosana aina edes mittaa omaa osaamistasoa. Saatan olla lukenut kymmeniä tunteja viikossa ja omaksunut asioita, mutta niiden toteen näyttäminen, mitä oikeasti on oppinut, on välillä todella haastavaa just tällaiselle ADD/ADHD-potilaalle.
Tulkaapa itse tekemään joskus huviksenne samanlaisia yliopistotason tenttejä, niin tiedätte sitten, mistä oikein puhun. Mutta itsetuntoanne ja omaa osaamistasoanne älköön kukaan määrittäkö vain jonkun tentaattorin arvostelun perusteella; se ei saa toimia motivaattorina, jos kiinnostus voi lähteä sisältä päin...
Mitä taas tilastotieteeseen tulee, niin erinomainen 5:n arvosana häämöttää tältä syksyltä kurssiarvosanana jo...