Yksi on tai oikeastaan jopa kaksi.… viimeisen vuoden aikana olen tilannut netistä yhden maastokartan sekä erinäisiä Tex Willerin vuosikertoja nettidivarista.
Mikäs on muuten Oulussa kivijalkadivareiden tilanne, onko siellä enää yhtään jäljellä? Aiemmin niitä löytyi mukavasti vähän pienemmiltäkin paikkakunnilta, mutta lienevät nykyään katoavaa kansanperinnettä. Itse keräsin kattavan Stephen Kingin kirjojen kokoelmani juurikin kiertämällä reissuillani kivijalkaliikkeissä pitkin maata.
Maininnan arvoinen on Kirja-Ale Rautatienkadulla. Se on ihan hyvä paikka, siinä se on ollut jo kun olin lapsi, niin kauan kuin muistan. Käytännössä kaikki muut on lakkautettu.
Kuitenkin ihan tämän Kirja-Alen lähellä, kun Kirja-Alesta kävellään Rautatienkatua Heinäpäähän päin ja käännytään ekasta tiestä oikealle, Saaristonkadulle, niin ihan pian on eräs paikka joka ei näytä kunnolla edes liiketilalta vaan se on jonkinlainen kerrostalon pohjakerroksen varastohuone jossa ei taida olla edes ikkunoita. Kävin siellä pariinkin otteeseen ehkäpä puoli vuotta sitten ja siellä häiritsi epäjärjestys. Vaikea etsiä kirjoja tai oikein mitään kun eivät ole aakkosjärjestyksessä, suuri osa on vain epämääräisissä pinoissa. Täysin mahdollista että sieltä voi tehdä löytöjä joskaan itse en löytänyt mitään.
Muita ei tietääkseni Oulussa ole. Aseman Divari ja Tuiran Sinisessä talossa ollut divari on ainakin lakkautettu, joku muukin täällä on takavuosina ollut.