He-hei:
Täällä on tullut aiemmin spekuilua hupakoiden persoonallisuudesta muutoinkin. On epäilty huomiohakuiseksi huomiohuoraksi. Nämä lempinimet eivät sinällään haittaa yhtään, sillä en syntynyt tälle planeetalle leimautuakseni muiden (paikkansapitäviin?) käsityksiin.
Mutta jos yhdellä hupakolla oletetaan olevan sellainen, niin eikös sitten meillä kaikilla? Jonkinlaisen selitysmallin mukaanhan me hupakot toimittaisiin mielellämme alalla, jossa saa olla näkyvillä ja esillä. Ja näkyvästi esillä. Mutta tekeekö se persoonaltaan häiriön kriteerit täyttävän sairauden, jota pitäisi hoitaa?
Ymmärtääkseni tuohon yllä olevaan kysymykseeni eivät vastaa myöntävästi ne, jotka todella arvostavat tätä alaa ja sen toimijoita eli hupakoita yleensäkin ottaen. Tai jos joku vastaakin, niin onko hänen käsityksensä hupakoinnista rajoittunut yhteen näkökulmaan?
Joidenkin mielestä ollaan persoonaltaan ja mielenterveydeltään häiriintyneitä psykopaatteja, jotka olisi parempi viedä ladon taakse tai hoitoon. Mutta onko näinkään? Kannattaako kärjistää ja luoda stereotypioita, joilla ei välttämättä olisi totuusarvollista perustaa?
Minua saa saa kehua millä tahansa haukkumanimillä enkä siitä yleensä loukkaannu. Saa sanoa huomiohuoraksi, hulluksi yms. ja otan sen kiitoksena vastaan.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että häiriön diagnostiset kriteerit täyttyvät yleensä minkä tahansa persoonallisuushäiriön tai mielenterveyden häiriön osalta, JOS:
1) Oireista tai piirteistä sekä poikkeavuudesta on selkeää psyykkistä ja sosiaalista haittaa henkilölle itselleen
JA/TAI
2) Henkilön läheisille ja/tai muille ympäristön ihmisille, joiden kanssa henkilö on tekemisissä ja siitä koituu selkeästi näkyvää ja todistettavaa psyykkistä ja sosiaalista haittaa.
Mikäli edellä mainitut ehdot eivät täyty, niin henkilöä ei voida pitää häiriintyneenä diagnostisessa merkityksessä. Olen nimittäin lukenut psykologiaa nyt vuoden avoimessa yliopistossa eli perusopinnot.
Toki esimerkiksi hullu tai huomionkipeä voi olla hyvälläkin tavalla. Niinhän ainakin itse asiat koen enkä diagnosoinnin tarvetta kummallekaan.