On selvää, että käteisen käyttö on vähentynyt, mutta kokonaan fyysisen rahan katoamisena en pidä järkevänä vaihtoehtona. Mitä monipuolisempi maksujärjestelmä, josta asiakas voi itse valita, sen parempi. Suomessa harvemmin valitettavasti pohditaan asioita asiakkaan näkökulmaa. We got thing called itsepalvelu.
Ei tarvise mennä kuin Saksaan huomatakseen, ettei useimmissa takseissa voi maksaa kuin käteisellä. Ja mitä Eteläisessä-Euroopassa on sama juttu. Olen Helsinki-Vantaalla monesti nähnyt, kun Finskin lennon varanneet ulkomaiset turistit(varsinkin vanhemmat sellaiset) ovat huulipyörenä, kun itse pitää printata tägit, matkaliput yms. Onhan toki neuvojia, mutta sivusta seuranneena ja kommentteja kuulleena he pitivät palvelua ala-arvoisena. Kuten kaikessa myös digissä on sekä hjyvää että hjuonoa.
Rikollisuutta käteisen katoaminen ei estä. Rikolliset kyllä löytävät aina uuden tavan vaihdantaan, oli se missä muodossa tahansa. Enkä usko, että rikosten selvittänyt tehostuisi lainkaan, vaikka käteistä ei olisi ollenkaan. Jos Suomen valtionhallinnossa olisi järkeviä virkamiehiä, seksikauppa sallittaisiin valtion omistamissa bordelleissa, vaikka seksin ostaminen itsenäisesti toimivalta hupsulta ei edes nyt ole rikos. Siis jos haluttaisiin lisätä verotuloja, jota muka tämä harmaa talous syö. Jota kuulee usein argumentiksi, jolla käteinen halutaan poistaa. Ja varsinkaan, kun puhutaan suuremman luokan likaisesta rahasta, se harvemmin on käteisenä. Isomman luokan rikolliset: asekauppiaat, huumekauppiaat ja verojenvälttelijät yms. perustavat off-shore-postilaatikkoyhtiöitä veroparatiiseihin, joiden todellisia omistajia on erittäin vaikea selvittää ja muutenkin hämäräbusiness pysyy visusti piilossa.