Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kun käteinen ei enää käy  (Luettu 20550 kertaa)

Poissa Ribbeli

• Hero Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Kun käteinen ei enää käy
« Vastaus #80 : Huhtikuu 12, 2025, 06:04:59 »
 Tähän menee vielä aikaa,asiaa ei ole tuotu vielä esillekkään ja päätöksestä on vielä reilu siirtymäaika.
 Joskus tulevaisuudessa sitten jos mennään huoriin,niin käydään ostamassa tietylle summalle oikeuttava maksukortti.

Vakkareille pystyy suorittamaan tilisiirron,ihan jo tällä hetkellä..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2025, 06:07:35 kirjoittanut Ribbeli »

Poissa häkkisen isa

• Full Member
« Vastaus #81 : Huhtikuu 12, 2025, 11:24:12 »
mulla oli poikkeuksellisesti nyt jyväskylässä ensimmäistä kertaa keikka, jolla noin puolet asiakkaista maksoi oma-aloitteisesti mobilepaylla tai tilisiirrolla, ja pakko se on myöntää että olihan se aivan todella jees kun tiesi että ei tartte moneen viikkoon lähteä roudaamaan käteistä automaattiin. soisin tämän sähkörahan käyttämisen kyllä yleistyvän enemmänkin. kovassa harkinnassa on myös korttikone, mutta vähän säätämistä sen saaminen tuntuu olevan, mitä kollegoiden juttuja kuuntelee.
tampereella nähdään! terkuin ihana isa 😘

Poissa mattssonni

• Sr. Member
  • ****** Rakastajien aatelia
« Vastaus #82 : Huhtikuu 13, 2025, 16:24:45 »
Voivoi, kuulostaa huolestuttavalta jos asiakkaat itse aktiivisesti edistävät käteisen käytön ja siten anonyymin ostamisen alasajoa.

Mielestäni isossa kuvassa tämän toimialan siirtyminen kokonaan sähköisen rahan piiriin ei ole alan, ei myyjienkään etu. Mutta siihen se menee, jos käteisen käyttöä ei suosita. On kaikien etu, että käteinen Suomessa ei ajautuisi marginaaliin.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Paikalla saapasjalkakolli

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #83 : Huhtikuu 13, 2025, 16:34:20 »
Aion suosia käteistä ja olen iloinen jos siitä vähääkään ei mene verottajalle, ja jonkun tukipaketin kautta ulkomaille. Käteisen poistuminen antaa hallitseville tahoille täyden kontrollin, esim. kriminalisoida seksin myynti tai osto kokonaan. Ja koskaan ei pidä luottaa siihen, että vaikka sellaista ei nyt suunniteltaisi, etteikö sellainen idea voi hyvin nopeastikin pulpahtaa pinnalle, esim. vaikka jos "yhteiskunta" yhtäkkiä keksii, että maksullinen seksi on syynä johonkin ongelmaan X, koska miehet ei tee enää jotakin asiaa Y jne.

Käteinen on tärkeä vapauden tae, eikä kryptovaluuttoihinkaan tulee liiaksi luottaa. Ne voivat ylipäätänsä olla vain juoni, jolla koitetaan hillitä ihmisiä ostamasta arvometalleja.

Poissa häkkisen isa

• Full Member
« Vastaus #84 : Huhtikuu 13, 2025, 18:21:04 »
Voivoi, kuulostaa huolestuttavalta jos asiakkaat itse aktiivisesti edistävät käteisen käytön ja siten anonyymin ostamisen alasajoa.

niin, uskomatonta mutta totta - tuolla jossain todellakin on asiakasryhmiä keille anonymiteetti ei ole niin merkittävää, kuin mitä se saittilaisille on :)

Poissa mattssonni

• Sr. Member
« Vastaus #85 : Huhtikuu 14, 2025, 08:47:38 »
Ei se ole yllättävää. Moni ei ajattele asioita (ylipäätään mitään) pidemmälle ja laajemmin.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa palvelunostaja

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #86 : Huhtikuu 14, 2025, 09:42:04 »
Jos itse ei tarvitse anonymiteettiä niin ei kai kukaan vain ”kanssaturskien” iloksi pelleile käteisellä.

Isan kommentin rakenne kuulostaa kovin tutulta. ”Saitin ulkopuolelta löytyy seksityöntekijöitä joilta saa halvemmalla / jotka ovat kauniimpia / owoa” jne. Onneksi sentään joskus saitin kysyntä ja tarjonta kohtaa :)

Poissa häkkisen isa

• Full Member
« Vastaus #87 : Huhtikuu 14, 2025, 10:11:08 »
Jos itse ei tarvitse anonymiteettiä niin ei kai kukaan vain ”kanssaturskien” iloksi pelleile käteisellä.

Isan kommentin rakenne kuulostaa kovin tutulta. ”Saitin ulkopuolelta löytyy seksityöntekijöitä joilta saa halvemmalla / jotka ovat kauniimpia / owoa” jne. Onneksi sentään joskus saitin kysyntä ja tarjonta kohtaa :)

ja sitä päivää tuskin on ihan heti tulossa että palveluntarjoaja alkaa kieltäytymään käteisen vastaanottamisesta, vaikka muut maksutavat näissäkin hommissa yleistyisivät.

ja pahoittelut tutun kuuloisesta rakenteesta :D tämä jatkuva anonymiteettikeskustelu vain alkaa käymään vähän yksitoikkoiseksi. seksialalla on onneksi tapahtumassa hidas murros kohti normaalia palvelualaa. ei siinä murroksessa vielä kovin pitkällä olla, mutta suunta on silti olemassa, ja se näkyy muun muassa myös siinä, että avoimesti omilla tiedoillaan aikaa varaavat asiakkaat on lisääntymään päin. sen voi nähdä joko huolestuttavana ilmiönä, tai positiivisena kehityksenä sekä merkkinä stigman vähenemisestä. mä en ikävä kyllä jaksa ottaa kovin vakavasti huolestumista jos seksipalveluita ei ole enää pakko maksaa vain käteisellä, vaan saa halutessaan käyttää myös itselleen sujuvampia maksutapoja, vaikka sitten anonymiteetin kustannuksella.

Poissa guuguuman

• Full Member
« Vastaus #88 : Huhtikuu 14, 2025, 10:18:01 »
mulla oli poikkeuksellisesti nyt jyväskylässä ensimmäistä kertaa keikka, jolla noin puolet asiakkaista maksoi oma-aloitteisesti mobilepaylla tai tilisiirrolla, ja pakko se on myöntää että olihan se aivan todella jees kun tiesi että ei tartte moneen viikkoon lähteä roudaamaan käteistä automaattiin. soisin tämän sähkörahan käyttämisen kyllä yleistyvän enemmänkin. kovassa harkinnassa on myös korttikone, mutta vähän säätämistä sen saaminen tuntuu olevan, mitä kollegoiden juttuja kuuntelee.

Sellainen typerä kysymys, että miten toi käytännössä hoidetaan? Osaan kyllä käyttää mobilepayta :) mutta siis siirretäänkö summa etukäteen (alaovelta/parkkikselta) PT:n tilille vai vasta eteisessä? Yritän tässä vain pysyä uusimpien trendien mukana, eikä minulla ole mitään intohimoa käteisellä maksamiseen.

Poissa FortySexN2

• Sr. Member
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
« Vastaus #89 : Huhtikuu 14, 2025, 10:23:41 »
Kannattaa muistaa, että anonymiteettiin on muitakin syitä kuin alan stigma. Tosin esimerkiksi Helsingissä yhden henkilön talouksia on yli puolet.

Poissa Opiskelijarakastelija

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #90 : Huhtikuu 14, 2025, 11:58:28 »

ja sitä päivää tuskin on ihan heti tulossa että palveluntarjoaja alkaa kieltäytymään käteisen vastaanottamisesta, vaikka muut maksutavat näissäkin hommissa yleistyisivät.

ja pahoittelut tutun kuuloisesta rakenteesta :D tämä jatkuva anonymiteettikeskustelu vain alkaa käymään vähän yksitoikkoiseksi. seksialalla on onneksi tapahtumassa hidas murros kohti normaalia palvelualaa. ei siinä murroksessa vielä kovin pitkällä olla, mutta suunta on silti olemassa, ja se näkyy muun muassa myös siinä, että avoimesti omilla tiedoillaan aikaa varaavat asiakkaat on lisääntymään päin. sen voi nähdä joko huolestuttavana ilmiönä, tai positiivisena kehityksenä sekä merkkinä stigman vähenemisestä. mä en ikävä kyllä jaksa ottaa kovin vakavasti huolestumista jos seksipalveluita ei ole enää pakko maksaa vain käteisellä, vaan saa halutessaan käyttää myös itselleen sujuvampia maksutapoja, vaikka sitten anonymiteetin kustannuksella.

Maksupääte tai mobilepayhan olisi erittäin näppärä ja poistaisi heti yhden turhan sivureissun asiakkaalta automaatille.
Ainut syy miksi itse suosin silti käteistä on toive siitä että tyttö sujauttaa käteiset omaan taskuun eikä mainitse verottajalle niistä sanaakaan ja hintataso pysyy siten maltillisena jatkossakin. :drinking:
Kauniit naiset PKS, Turku, Tre

Poissa Leea

• Jr. Member
  • ** Piristää muiden päivää
« Vastaus #91 : Huhtikuu 14, 2025, 12:14:56 »
Minulla sähköinen maksaminen on yleistynyt viimeisen vuoden aikana paljon. Sanoisin, että lähes puolet asiakkaista maksaa pankkikortilla. Mobilepaytä suosii vain muutamat, enkä itsekään oikein välitä siitä maksutavasta.

Ihan vaan tiedoksi asiakkaille, pankkikortilla maksaminen ei automaattisesti tarkoita, että pt saisi maksajan henkilöllisyyden tietoonsa. Ainakin minun käyttämäni korttisysteemi ei näytä mitään maksajan henkilötietoja. Pankkikorttiasiakkaat ovat minulle edelleen yhtä anonyymejä kuin käteismaksajat.
Mobilepay on sitten erikseen.

Asiakkaalla itsellään voi tietysti olla syitä, miksi ei halua jättää mitään sähköistä merkintää esim. omalle tiliotteelleen, ja silloin käteinen on hyvä vaihtoehto.
Onneksi se tuskin ihan pian tulee katoamaan, vaikka pankit käteistä tuntuvatkin vihaavan.
Aikuinen nainen Länsi-Uudellamaalla

Poissa physiomama

• Full Member
  • Galleria (13)
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #92 : Huhtikuu 14, 2025, 12:22:23 »
Mun mielestä MP on näppärä ja osa asiakkaista sitä käyttääkin (:
Se hoidetaan siin eteisessä samassa kohtaa kun käteinenkin vaihtais omistajaa.

Samaa mieltä Isan kanssa siitä että on hyvä asia, ettei palveluntarjoajan tai asiakkaan oo "pakko olla anynonyymi" eli omilla nimillä toimiminen yleistynyt. 😇✌️
Toki ymmärrän että joillekin asiakkaille ne mustasukkaiset kumppanit aiheuttaa riskin sen suhteen.
Itse oon valinnut toiminimen niin, ettei se oo mikään "horopalvelu tmi", eli jos kumppani sen näkee tiliotteessa ni ei heti oo peli menetetty 😅

Sellainen typerä kysymys, että miten toi käytännössä hoidetaan? Osaan kyllä käyttää mobilepayta :) mutta siis siirretäänkö summa etukäteen (alaovelta/parkkikselta) PT:n tilille vai vasta eteisessä? Yritän tässä vain pysyä uusimpien trendien mukana, eikä minulla ole mitään intohimoa käteisellä maksamiseen.
Kauneimmat missit tulee Turusta, ainakin 90-luvulla.
Oma studio Turkkuses. (En reissaa.)
OFssä paljon matskua myös 🎥😽🍆👩‍❤️‍💋‍👩

Poissa physiomama

• Full Member
  • Galleria (13)
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #93 : Huhtikuu 14, 2025, 12:24:46 »
Jep hyvä pointti, tilille maksajana näkyy vaan se maksupäätefirma 🤓

Ihan vaan tiedoksi asiakkaille, pankkikortilla maksaminen ei automaattisesti tarkoita, että pt saisi maksajan henkilöllisyyden tietoonsa. Ainakin minun käyttämäni korttisysteemi ei näytä mitään maksajan henkilötietoja. Pankkikorttiasiakkaat ovat minulle edelleen yhtä anonyymejä kuin käteismaksajat.
Mobilepay on sitten erikseen.

Asiakkaalla itsellään voi tietysti olla syitä, miksi ei halua jättää mitään sähköistä merkintää esim. omalle tiliotteelleen, ja silloin käteinen on hyvä vaihtoehto.
Onneksi se tuskin ihan pian tulee katoamaan, vaikka pankit käteistä tuntuvatkin vihaavan.
Kauneimmat missit tulee Turusta, ainakin 90-luvulla.
Oma studio Turkkuses. (En reissaa.)
OFssä paljon matskua myös 🎥😽🍆👩‍❤️‍💋‍👩

Poissa Pataässä

• Full Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #94 : Huhtikuu 14, 2025, 17:38:02 »

Tästä syystä itse suosin käteistä. Sitä pitää käyttää tai muuten se katoaa. Vähän sama kuin pienten kivijalkakauppojen kanssa, kyselyissä ihmiset tykkäävät niistä, mutta sitten eivät kuitenkaan käy niissä. Ja sitten ihmetellään, miksi ne katoavat. ::)
Ässä hihassa. Vai oliko se housuissa?

Poissa TheLollipop

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #95 : Huhtikuu 14, 2025, 23:18:32 »
En nyt näkisi, että tällaisesta käteisen häviämisesta tarviis olla huolissaan tai edes murehtia. Kyl se vaan niin tulis menemään, jos käteisellä maksaminem ajetaan alas, niin ne 'oravannahat' kaivetaan esille siinä vaiheessa.

Rahahan on vaan sovittu asia, jonka arvo on jotain tietyllä hetkellä. Kysynnän ja tarjonnan laki kyl pakottais kekseliäät miettimään oman valuutan maksullisella käymiseen ja horot keksii tarjota muutakin vasten palveluitaan, kuin rahaa. Tuskinpa on tämä ammatti syntynyt vasta dollarin aikana.

Minkäköhän pesukonepoletin keksis annettavaks. Saa vinkata!  :laught:

Poissa mattssonni

• Sr. Member
« Vastaus #96 : Huhtikuu 14, 2025, 23:58:40 »
Ei se ole yllättävää. Moni ei ajattele asioita (ylipäätään mitään) pidemmälle ja laajemmin.

Juuri tuota tarkoitin. Moni ajattelee asioita vain omakohtaisesti hahmottamatta, että asioihin voi liittyä laajempiakin näkökulmia, joilla voi sitten isossa kuvassa olla vaikutusta itseenkin, jotka potkaisevat takaisin jotain muuta kautta.

Vähän sama kuin tietosuoja- yms. asioissa todetaan vaan "että jos NSA:ta ja googlea minun jutut kiinnostaa, niin siitä vaan". Kännykässä ja netissä painetaan lukematta "salli kaikki" ja "myönnä kaikki oikeudet". Monet ihmiset myyvät nykyisin aika halvalla (=ilmaiseksi) yksityisyyttään ja suhtautuvat yllättävän kevyesti siihen, mitä tietoja heistä leviää ja minne.

Poissa mattssonni

• Sr. Member
« Vastaus #97 : Huhtikuu 15, 2025, 00:21:59 »

Älä sano. Kun käteisen käyttö tarpeeksi laskee, myyjät lakkaavat vastaanottamasta sitä, kuten Ruotsin esimerkki osoittaa, https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006248436.html
Ironista kyllä sittemmin Ruotsissa ja Norjassa on tajuttu, että isossa kuvassa kehitys käteisestä pois kohti sähköistä ei olekaan yksinomaan hyvä asia ks. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lehti-venaja-sai-ruotsin-ja-norjan-harkitsemaan-paluuta-kateiseen/9039180

Maksutapojen muuttumisesta käteisestä kohti sähköistä on näkökulmia avaava kirjoitus tässä:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/hankamaki/278047-ala-koskaan-luovu-kateisen-rahan-kayttamisesta/
(en ajattele kaikesta siten kuin kirjoittaja, mutta kirjoitus avaa hyvin sitä, että asiaan liittyy monia näkökulmia)

Ajattelen tässä nyt käteisen käyttöä laajemminkin, en pelkästään seksipalvelun vaihtovälineenä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2025, 00:23:50 kirjoittanut mattssonni »

Poissa Gentleman Tampere

• Hero Member
« Vastaus #98 : Huhtikuu 15, 2025, 15:04:08 »
Vähissä on meikäläisen käteisen käyttö. Sitä menee vain huoran perseeseen ja kolehtiin.

Toivon silti kiivaasti, että käteinen säilyy maksutapana edes näissä kahdessa tapauksessa.

Poissa häkkisen isa

• Full Member
« Vastaus #99 : Huhtikuu 15, 2025, 15:41:49 »
Ajattelen tässä nyt käteisen käyttöä laajemminkin, en pelkästään seksipalvelun vaihtovälineenä.

no tää selvensi! joo itsekin pidän käteistä äärimmäisen tärkeänä, ihan jo siksikin että sen kelpaaminen maksutapana on monille kollegoille elinehto, puhumattakaan monista muista yhteiskunnallisista tekijöistä :D

mutta näen yhtä lailla rinnakkaisena tosi tärkeäksi sen, että seksiala voi päästä pois siitä kuopasta, missä se nykyään on maksamisen kannalta ajateltuna - esim luottokorttiyhtiöt ja maksuvälinepalvelut kategorisesti linjaa että heidän vehkeitään ei saa käyttää aseista, huumeista ja seksistä maksamiseen. maksullinen seksi on siis samassa kategoriassa laittoman ja yhteiskunnalle vaarallisen toiminnan kanssa. jos siis käteisen käyttöä haluaa periaatteen vuoksi edistää, niin maksullinen seksi on vähän huono vaihtoehto siihen, koska pelkästään käteisellä toimivia palveluita pidetään pääsääntöisesti epäilyttävinä, ja maksullista seksiä ylipäätään sen tason palveluna että se vertautuu varsinkin kansainvälisesti rikolliseen toimintaan.

siitä tulee vähän sellanen itseään pahentava kierre: koska seksistä maksetaan vain käteisellä, seksityö näyttäytyy potentiaalisena riskinä rahoitusalan näkökulmasta, joten pankit suhtautuu seksityöstä saatavaan käteiseen epäluuloisesti, joten me ei saada pankkitilejä tai maksupäätteitä, joten seksistä voi maksaa vain käteisellä. ja kun tätä kierrettä saadaan katkaistua, se johtaa siihen, että meillä seksialan yrittäjilläkin on huomattavasti paremmat toimintaedellytykset, seksialan yritykset alkaa näkymään muiden yritysasiakkaiden joukossa varteenotettavina asiakkuuksina, jolloin seksialan profiili nousee pois sieltä "epämääräinen toiminta" -kuopasta, jolloin stigmakin toivottavasti tulee hälvenemään, mikä hälventää sitä lopulta myös meiltä ja asiakkailta.

itekin pyrin edistämään sitä että käteisellä olis mahdollista maksaa kaikkialla ja myös vältän sellasia firmoja jotka kieltäytyy ottamasta vastaan käteistä, koska sen mahdollisuuden säilyminen on tosi tärkeetä. ja samaan aikaan voin iloita siitä, että sähköisellä rahalla seksistä maksaminen on semmonen pienenpieni järjen ääni, että näistä palveluista maksamista ei tarvitse ihan periaatteen vuoksi hävetä ja pitää salaisuutena.