Seksologi on nimike henkilölle, joka tekee töitä seksuaalisuuden parissa, ja on koulutettu siihen. Seksologian koulutuksia ovat seksuaalikasvatus, seksuaalineuvoja, seksuaaliterapeutti ja kliininen seksologi. Muutama seksityötä tekevä, joka on kouluttautunut seksologian kentällä, on myös pätevä seksuaalikasvattaja, seksuaalineuvoja ja/tai seksuaaliterapeutti. Kliinisen seksologian koulutukseen pohjavaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, suuri määrä seksologisia opintoja ja paljon käytännön työkokemusta. Esimerkiksi seksuaalilääketieteestä kiinnostuneet lääkärit hyötyvät suuresti kliinisen seksologin koulutuksesta.
Itse olen koulutukseltani seksuaalikasvattaja. Koulutukseni kesti vuoden. Kasvattajan, neuvojan ja terapeutin koulutuksissa painotukset ovat hieman eri alueilla, sillä tulevan työn painotus on erilainen keskenään verraten. Itse koen, että kollegoiden, asiakkaiden ja muiden erityisryhmien kanssa tehdessä työtä, luennointiin, koulutukseen, jne. kasvattajan koulutus oli paras vaihtoehto. Neuvonta ja terapia ovat taas aloja, jotka pohjaavat enemmän kahden keskisiin asiakastapaamisiin. Joka tapauksessa, koulutusten sisällöissä on osin samaa, eikä toinen ole toistaan nk. parempi. Ne ovat keskenään kuitenkin tietyllä tapaa erilaisia, ja siksi on myös mahdollista käydä koulutuksia useammassa.
Tämän lisäksi seksologian kentällä järjestetään myös täydennyskoulutuksia. Sekä seksologian pohjakoulutuksia että täydennyskoulutuksia järjestävät useat eri tahot. Kesäyliopistot, yksityiset tahot, jne. Viime vuonna esimerkiksi Suomen seksologinen seura järjesti itse monipäiväisen konferenssin, jossa itse olin jakamassa tietoa seksityöstä ja FTS Finlandin toiminnasta.