Seksologi on nimike henkilölle, joka tekee töitä seksuaalisuuden parissa, ja on koulutettu siihen. Seksologian koulutuksia ovat seksuaalikasvatus, seksuaalineuvoja, seksuaaliterapeutti ja kliininen seksologi. Muutama seksityötä tekevä, joka on kouluttautunut seksologian kentällä, on myös pätevä seksuaalikasvattaja, seksuaalineuvoja ja/tai seksuaaliterapeutti. Kliinisen seksologian koulutukseen pohjavaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, suuri määrä seksologisia opintoja ja paljon käytännön työkokemusta. Esimerkiksi seksuaalilääketieteestä kiinnostuneet lääkärit hyötyvät suuresti kliinisen seksologin koulutuksesta.
Itse olen koulutukseltani seksuaalikasvattaja. Koulutukseni kesti vuoden. Kasvattajan, neuvojan ja terapeutin koulutuksissa painotukset ovat hieman eri alueilla, sillä tulevan työn painotus on erilainen keskenään verraten. Itse koen, että kollegoiden, asiakkaiden ja muiden erityisryhmien kanssa tehdessä työtä, luennointiin, koulutukseen, jne. kasvattajan koulutus oli paras vaihtoehto. Neuvonta ja terapia ovat taas aloja, jotka pohjaavat enemmän kahden keskisiin asiakastapaamisiin. Joka tapauksessa, koulutusten sisällöissä on osin samaa, eikä toinen ole toistaan nk. parempi. Ne ovat keskenään kuitenkin tietyllä tapaa erilaisia, ja siksi on myös mahdollista käydä koulutuksia useammassa.
Tämän lisäksi seksologian kentällä järjestetään myös täydennyskoulutuksia. Sekä seksologian pohjakoulutuksia että täydennyskoulutuksia järjestävät useat eri tahot. Kesäyliopistot, yksityiset tahot, jne. Viime vuonna esimerkiksi Suomen seksologinen seura järjesti itse monipäiväisen konferenssin, jossa itse olin jakamassa tietoa seksityöstä ja FTS Finlandin toiminnasta.
Seksologeja tarvitaan. Jotta ala kehittyy ja kasvaa, on mahtavaa kun ihmiset ovat kiinnostuneita syventämään ja kehittämään osaamistaan. Erityisesti seksuaalikasvattajia tarvitaan yhteiskunnan joka ikisessä osassa. Ei ole mitään alaa, jossa seksuaalikasvatuksellinen seksologian osaaminen ei olisi hyödyksi. Tästä syystä mä itse vain ja ainoastaan riemuitsen, mikäli ihmisiä kiinnostaa kehittää omaa osaamistaan riippumatta alasta. Seksologian eri koulutuksiin on erilaiset pohjavaatimukset, ja hyvä niin. Tämä mahdollistaa seksologian kentälle astumisen riippumatta keinotekoisista hierarkioista.
Lisätietoa eri koulutuksista löytyy mm. täältä:
https://seksologinenseura.fi/kiinnostaako-seksologian-asiantuntijuus/ Valikosta löytyy eri kentille omat sivunsa joissa lisää tietoa.
Tiedon lisääntymisen ja ammattitaidon kasvattamisen kokeminen uhkana ja jotenkin huonona asiana kertoo toki aina enemmän itse kommentin laukojasta. Mutta mikäli itsellä ei ole seksologian osaamista, motivaatiota alalle, eikä varsinkaan koulutusta siihen (myöskään kaikki ei yksinkertaisesti läpäise koulutusta, mikäli ei ole suorittanut kaikkea tai ei ole muutoin soveltuva alalle, jne.), en itse pidä tälläistä henkilöä kovin pätevänä esittämään kritiikkiä koulutusta, sen tasoa tai sisältöä kohtaan. Ja kuten edellä sanoin: En tosiaan ymmärrä, miten motivaatio ymmärtää, syventää osaamistaan ja tietoaan, huomioida ihminen kokonaisuutena omalla alallaan, kehittää omaa itsetuntemustaan, voisivat olla millään tavalla huonoja asioita.
Mitä tulee hyvään asenteeseen: Kaikki seksologit eivät ikävä kyllä ole kovin seksityömyönteisiä. Kuten millä tahansa alalla, myös tällä alalla ihmiset tulevat eri taustoista ja arvomaailmoista. Tämän vuoksi on tärkeää, että seksologian koulutus sisältää myös asiallisen ja oikean tiedon kaupallisen seksin osion. Tähän kuuluu sekä työntekijän että asiakkaan tulokulmat, yhteiskunnallisia diskursseja unohtamatta. Tietenkään mikään koulutus ei takaa ihmisen asennetta, mutta itse tunnen monia, joita asiantunteva koulutus ja ymmärryksen lisääntyminen on helpottanut muuttamaan myös asenteita. Mm. Tässä asiassa seksuaalikasvatus on tärkeää, sillä seksityöhön liittyviin asenneongelmiin liittyy usein sisäistettyä stigmaa, misogyniaa, jne. Naisen seksuaalisuuden tabuisuus, ymv. teemat ovat seksityö kysymysten ydintä.
Ammattiseksologin työhön kuuluu olennaisesti myös jatkuva itsereflektointi. Mitä alttiimpi on tekemään töitä myös itsensä ja omien asenteidensa kanssa, sitä avoimempi ja kyvykkäämpi on kohtaamaan erilaisia asioita, myös sellaisia, joista ei ole omakohtaista kokemusta. Koulutuksia järjestää eri tahot, ja koska itse pohjakoulutuksen olen itsekin käynyt Sexpolla, voin kompata sitä, että ainakin koulutus on laadukasta ja asiallista. Ihmisestä itsestä onkin sitten paljon kiinni, kuinka paljon itsessä on tilaa ottaa vastaan uutta, ja kuinka paljon esim. haluaa pitää kiinni ajatuksesta että vaikka tietää ja osaa jo kaiken. Itse ammattilaisenakaan en kuvittele osaavani tai tietäväni kaikkea. A) se on mahdotonta ja B) siksi koulutan itseäni lisää säännöllisen epäsäännöllisesti. Toki sen takia laadukkaissa pohjakoulutuksissa saat tukea myös harjoittelujen ajan, työnohjausta, jne.
Tulipa muuten villi idea: Miten mahtavaa olisikaan, jos joku asiakas kävisi seksuaalikasvatuksen koulutuksen ajatuksena alkaa tarjota puheenvuoroja erityisesti asiakasnäkökulmasta! Uuuuh, mitä edelläkäymisen mahdollisuuksia meillä Suomessa onkaan