Käytän samanarvoista lähdettä kuin sinäkin. Minulle lääkäri sanoi, että rokottaminen vähentää riskiä saada koronavirus ja vaikka sen saisi, niin se ehkäisee taudin vakavamman muodon saamista. Mutta jos sen saa sitten vaikka lievempänä, niin tautia kyllä levittää samalla tavalla kuin muutkin lievän version saaneet. Ja harmillisesti ei välttämättä edes huomaa saaneensa tautia, jolloin sitä saattaa levittää herkemmin.
Tässähän se tulikin, eli lievempää versiota voi edelleen tartuttaa, mutta onko se ongelma varsinaisesti perusterveille juuri yhtään sen enempää kuin flunssa tai influenssa, jos siis tietää todennäköisemmin levittävänsä rokotuksen jälkeen lievempää muotoa kuin rokottamattomilla?
Vaikeampaa muotoa kohtaan elimistö alkaa rokotuksen ottamisen jälkeen kehittää vasta-aineita nimenomaan siten, että vaikeampaa versiota on epätodennäköisempi saada, ja koska minun on epätodennäköisempää saada vaikeampi muoto koronasta, niin silloinhan on samalla epätodennäköisempää levittää sitä vaikeampaa muotoa, jos elimistö ei yhtä todennäköisesti ota sitä omaan kehoonsa vasta-aineiden kehittyneisyyden takia.
Jos vielä lisäksi välttää riskiryhmien ja vanhusten ottamista asiakkaaksi niin kuin tähänkin asti, ei tässä asiassa pitäisi sinänsä perusterveelle ihmiselle olla suurempaa ongelmaa kuin mitä kausiflunssasta tai infuenssasta saisi.Perusterveen huoran ei kantsi hirveesti pullistella rokotuksella, tulee mieleen, että se annos oli pois enemmän tarvitsevalta. Rokotettu voi olla koronan oireeton väli-isäntä ja tietämättään levittää koronaa.
Minä en vanhoja potilasasiakirjoja lukiessani huomannut, että olisin sittenkään virallisesti perusterveiden joukossa tässä koronarokote-asiassa, koska minulla on vanhastaan ollut eräs diagnoosi ja vaivaan sopiva lääkeresepti. Joten selvitin asian koronarokotteen ottaneelta taholta, kun hän kävi läpi potilastietojani, selvisi, että olen oikeutettu riskiryhmään kuuluvana ottamaan nyt tämän ensimmäisen rokotteen. Samalla perusteella saan myös toisen ja kolmannen tai kuinka monta vielä tuleekaan, silti useita kuukausia perusterveitä etuajassa.
Asiaa mutkistaakseen silti, koen nykyään kuitenkin olevani suhteellisen perusterve, koska olen pitänyt itsestäni huolta, eikä minulla ole esimerkiksi mitään pysyviä kroonisia tartuntatauteja tai sukupuolitauteja.
Silloin kun minulla meni huonosti (huonoja ihmissuhteita ym. kokeiluja), en kuulunut perusterveiden joukkoon, mutta niistä ajoista on jo vierähtänyt tovi jos toinenkin.
Tuntuisi jälkikäteen kyllä todella huvittavalta, jos rokotteen saaneille ei pitäisi muka antaa mitään kiitosta hyvästä yrityksestä vaalia myös yhteisöllistä turvallisuutta ja terveyttä. Ja olen kuitenkin ihmisten puolella, ja senpä takia kiitän kaikkia niitä vastuullisia ihania ihmisiä, jotka välittävät omasta ja muidenkin terveydestä siten, että käyvät ottamassa rokotteen niin pian kuin se kenelläkin on vain mahdollista. Sekä lämpimästi koronamaskia ja käsidesiä jokapäiväisessä elämässä itsekin edelleen käyttävänä suosittelen samaa muillekin muiden ihmisten terveyden ja turvallisuuden turvaamisen vuoksi.