Venla sanoi kuulleensa, että terveydenhuollossakin seksityöntekijöihin suhtauduttaisiin jotenkin nuivasti tai mutkat suoristaen. Kuulostaa huolestuttavalta. Selvennätkö vähän, millä tavalla?
Minulle ainakin on aivan yhdentekevää, mitä potilas tekee tai on tehnyt. Olen hoitanut vankilakundeja, väkivaltarikollisia, huumeiden js steroidien käyttäjiä, ja kaikkia mahdollisia ammattikuntia työttömistä kirkkoherroihin ja ministereihin. Kaikki saavat saman hoidon ja saman paneutumiseni asiaan, jonka vuoksi ovat vastaanotolle tulleet.
Lääkärit vannovat valmistuessaan ns. Hippokrateen valan ja ovat sitoutuneita Lääkäriliiton eettisiin ohjeisiin. Tietenkin tässäkin ammattikunnassa on yksilöitä, jotka eivät niistä piittaa. Valitettavasti.
Ylilääkäri
Muutamilta kollegoilta kuullut jos hakee apua ongelmiin joihin voi vaikuttaa henkinen puoli, niin seksityöhön on tartuttu, ja asenne ollut että ongelmat johtuu siitä ja siihen sitten on juututtu. Vähän siihen malliin että lopeta huoraaminen niin sitten voidaan jatkaa hoitoa. Ja myös kun tietoihin kirjattu tuo niin se on otettu kummallisissa yhteyksissä esille.
Omakohtainen kokemus on ettei ainakaan ihan kaikki gynekologit ota asiaa hyvällä. Ymmärrän vielä sen, ettei julkisella puolella tavallaan ole ok ammatin takia ravata esim. sukupuolitautitesteissä alvariinsa (tuostahan mulle aikanaan huomautettiin). Mutta yksityisellä olen törmännyt ilmapiirin viilenemiseen myös kun on kertonut miksi käy tarkastuksissa. Lähellä oli ettei kieltäydytty ottamasta kerran testejä, muistaakseni lääkärin toteamus oli jotain tyyliin et tän kerran nyt sitten.
Noh, onneksi pääkaupunkiseudulla löytyy gynejä & testimahdollisuuksia runsaasti. Mutta rehellisyys ei kyllä ole kannattanut noissa tilanteissa.
Btw, yksi mistä positiivista sanottavaa on sitten taas poliisi. Pääkaupunkiseudulla toiminut mitä kuullut hyvin & kollegat muualta Suomesta myös antanut positiivista palautetta.
Tuntuu että suhtautuminen on tosi paljon henkilön omasta arvomaailmasta kiinni. Ja ei huorista tykätä kenenkään tietenkään tarvitse, mutta omat duunit kunkin olisi tietysti hyvä hoitaa neutraalilla suhtautumisella.
Aikaisempaan kommentiini vielä lisäys, julkinen keskustelu seksityöstä muistuttaa ajoittain kovin aikanaan ydinvoimasta käytyä keskustelua. Ihmisten suhtautuminen on niin tunnepohjaista, ettei faktoille oikein ole siinä aina sijaa.