Kaksi kertaa on pyydetty otosta naamataulusta sillä perusteella, että Sihteeri tai "sihteeri" tunnistaisi meikäläisen tapaamispaikkansa lähettyviltä. En välittänyt lähteä koittamaan onneani moisen suhteen joten viestittely päättyi siltä osin siihen.
Venla tämän jo sanoikin, että ammattihorolla ei kuitenkaan ole mitään syytä pyytää asiakkaan kuvaa.
Tuo tunnistamis-syy on ihan huuhaata. Ensinnäkin tunnistamista tarvitaan vain, jos tavataan julkisella paikalla, ei jos asiakas tulee ovelle tai toisinpäin. Toisekseen julkisella paikallakin tunnistamiseen taas riittää esim. takin, huivin, hatun tms. väri tai kuvio tai, että mukana on jokin esine. Kolmanneksi tunnistamista ei tarvita myöskään molemminpuolin, vaan lähtökohtana on aina, että riittää, kun asiakas tunnistaa myyjän. Ei taksin tilaajankaan tarvitse kertoa tuntomerkkejään vaan tilaaja saa tiedon siitä, miltä taksi näyttää tai mistä sen tunnistaa. Asiakas sitten menee saapuvan taksin luo eikä päinvastoin.
Sen ymmärrän ja minulle on aina ollut ihan ok, että jotkut PT:t haluavat valita asiakkaansa ulkonäön tai yleishabituksen mukaan, mutta nekin on sitten hoidettu (ennakkoon sopien) niin, että on ensin tavattu julkisella paikalla (esim. hotellin baarissa) ja sitten kumpikin on voinut päättää, jatketaanko tapaammiselle tai sitten olen suostunut avoimeen ennakkoon sovittuun diiliin, että PT saa arvioida naamani ovella ja päättää siinä. Koskaan ei ole näissä tilanteissa tullut pakkeja, aina on habitus kelvannut.
Joten sanottakoon vielä kerran: asiakkaalla ei ole mitään syytä lähettää kuviaan. Eikä asiakkaalla ole mitään syytä olla hyväuskoinen hölmö. Eikä mitään syytä elää pilvilinnoissa, että "mitä haittaa joku nyt minun kuvallani voisi tehdä". Tässä lajissa (ja melkein kaikessa muussakin elämässä) sellaisesta sakotetaan ennenpitkää tuntuvasti.