Mä lähinnä kannustan kaikkia äitejä imettämään (jos he siis haluaa imettää) missä ja milloin vain. Nyt tulee faktapläjäys: Yks tärkee jo esille tuotu pointti on se, että nälkäinen vauva tosiaan tartteeks sen ruuan asap. Ei sen takia, että huutoo on ikävä kuunnella, vaan vauvalle on iso osa turvallisuutta saada ruokaa nälkäisenä (tartteeko avata turvallisuuden tunteen tärkeyttä?). Rinnalla muuten käydään muutenkin hakemassa lohtua, eli se ei ole pelkkä ruokapaikka vaan voi helpottaa sellaista vauvaa, joka julkisella paikalla stressaantuu hälinästä.
Vauvan ruokkiminen vessassa/ lastenhoito huoneessa? Kelatkaa sitä väsynyttä äitiä, joka lähtee ystäviensä ja jälkikasvunsa kanssa ravintolaan syömään. Vauvalle tulee nälkä ruokia odotellessa, ja äiti joutuu lähtemään vessaan syöttämään vauvaa. Ihan vaan ettei jonkun herkät silmät pahastu. Tässä skenaariossa menee äidiltä se tapaamisen paras seurusteluhetki ohi.
No, miksei äiti sitten voisi julkisella paikalla, vaikka siellä ravintolassa, antaa korviketta? Sen takia, että imetyksen jatkuminen vaatii imettämistä ja vauvan pitämistä rinnalla. Imetyksellä on valtavasti terveydellisiä ja yhteiskunnallisia hyötyjä, joiden vuoksi imetykseen kannustaminen ja imetysystävällisen ilmapiirin luominen on kaikkien etu. Ja kyllä, se myös on meidän kaikkien etu, että pienten lasten äidit saa vapaasti liikkua pois kotoa ilman pelkoa että joku tulee imetyksestä huomauttamaan.
(Kaikille ei-imettäville ja ei-julkisesti-imettäville: kannustan imetykseen silloin, kun se on perheen oma halu. Kenenkään ei ole pakko imettää, ja se on ihan okei.)
Tuntuupa hassulta puhua tällä foorumilla tämmösiä, jotain jäänyt vanhasta duunista käteen... 😂 mutta joo, ehkä joku pystyy niitä omia negatiivisia fiiliksiä jatkossa käsittelemään eri tavalla, jos ymmärtää mitä siellä imetyksen taustalla on.
Ja tietysti se tärkein: jos imetyksen näkeminen häiritsee, katso muualle. Tuijottaminen on joka tapauksessa epäkohteliasta.
Kyllä se lapsen nälkä ja läheisyyden tarve on aivan ehdoton ykkönen. Viis muusta. Mä olen aina lapseni imettänyt silloin, kun heillä nälkä on ollut. Pienen vauvan nälkä voi yllättää, vaikka kuinka olis yritetty tankata etukäteen!
Jos ei kestä sitä kattella, niin laittaa sit silmät kiinni tai kattoo muualle.
Ja tsiisus oikeesti, jos synnytyksessä vaan tuijottaa pillunkiilto silmissä; ”oooh, pillu”. Onkohan sillon kaikki ihan kunnossa?