Voit toki kirjoitella tänne mitä haluat mutta minä epäilen vahvasti kyseisiä "keskustelujasi ydinvoimaihmisten kanssa".
Edes minulla ei riitä pokka jakaa tänne keskusteluja mitä olen käynyt ja kenen kanssa. Ehkä tulevaisuus tuo ne julkiseksi, ehkä ei.
Tuulivoima ei ole mikään rinnakkaistuote ydinvoimalle joka tuottaa ei-säädeltävissä olevaa perusenergiaa ja tuulivoiman tuotanto ei ole mitenkään säädeltävissä
Mutta nyt on. Kyseessä on yhdistetty pumppuvoimala/tuulivoimala jonka yhdistelmä on todettu toimivaksi jo aikojen alussa ja se on helppo selvittää tyhmemmällekin (tai viisaammalle, miten vaan)
koska niiden toimivuudesta,
Toimivuus on helppo todeta, koska kaikki tekniikka on jo olemassa ja ollut käytössä sata vuotta (tai enemmänkin). Ne vaan yhdistetään. Painovoimakin on jo "keksitty"
kustannustehokkuudesta puhumattakaan
Kustannustehokkuus tulee rahoitus eli perustamiskustannusten kuluista ja käyttökuluista + katteesta = tuotteen hinta. Tällä hetkellä tuotteen, eli sähkön, hinta on jotain ihan muuta kuin tuon tehtaan tuottaman sähkön hinta.
Jos nyt jotain haluat saada niin sähkön ulosmyynti on luokkaa 10-20s/kWh omalla 2TWH:n vuosituotannolla. Siihen ei ole vielä laskettu puhtaan käyttöveden myyntiä tai omaa tuotantoa massiivisen paljon suurempaa säätövoiman myyntiä.
Lisäksi kun tuulivoimalan akseliin asetetaan imuri joka imee hiilidioksidia ilmasta, niin meillä on sähköä, vettä ja hiilidioksidia joka on yhtä kuin efuel. Niin senkään myyntiä ei ole laskettu mukaan. Se on ainakin toistaiseksi niin harvinainen tuote, että se nyt menee kaupaksi vielä pitkään, oli hinta mikä hyvänsä. Ja vaikkei menisikään niin se onkin vaan sivutuote jonka valmistus on helppo lopettaa ilman, että siihen on mennyt ylimääräisiä investointeja.
Siispä tuulivoima tarvitsee "rinnakkaistuotteekseen" säätövoimaa, jota on käytännössä vesivoima
yhdistetty pumppuvoimala/tuulivoimala
Tuulivoimalla on myös massiivisia haittoja kuten se vaatii metsien kaatamista, siirtolinjojen ja teiden rakentamista. Lisäksi tuulivoimala vaatii muhkeat perustukset, useita rekkakuormia teräslujitettua betonia
Pätee myös kotien rakentamiseen. Asutaan ulkona niin ilmasto kiittää..