En minä ainakaan pidä. Itsestäänselvät valheet sen sijaan ovat valheita, mitä täällä näkee paljon. Sellainen ei ole asialliselle keskustelulle kovin hyvä lähtökohta.
Toki, liuta nimimerkkejä täältä sitä ei toki ole hakemassakaan, ja huvinsa saa olla kaikilla. Jos puutun valheiden jakamiseen, se ei ole kiusaamista. Tällainen itsestäänselvä lause tuntuu absurdilta edes kirjoittaa.
Ensimmäisen kerran näen jättämillesi viesteille jonkun syyn joka on edes jotenkin ymmärrettävä. Tulkitsen viestisi niin että näet muissa ketjun viesteissä valheita ja kiusaamista. Jota sinä vastustat.
Vaikka tuo esittämäsi näkökohta on puolusteltava, kaikki muu onkin hieman kyseenalaista. On äärimmäisen vaikea arvella vaikutinta joka kullakin keskusteluun osallistuvalla minkäkin viestin hetkellä on ollut etenkin kun ei tunne ketään muuta keskustelijaa. Ainakaan itse en tunne, en ole edes tavannut ketään tähän ketjuun osallistunutta (no harvakseltaan osallistuvan Ninan olen tavannut asiakkaana, samoin muutaman muun foorumilla kirjoittelevan naisen samasta syystä mutta en muista että olisivat kirjoittaneet Politiikka-ketjuun mitään). Lähtökohtaisesti oletan että keskusteluun osallistutaan toisinaan vakavammin, toisinaan enemmän tai vähemmän vakavasti, pilke silmäkulmassa kirjoittaen, jos ilmaus on ymmärrettävä. Sinä puolestasi määrittelet suuren osan keskustelijoista henkilöiksi joilla ei ole pyrkimystä asialliseen keskusteluun. Sen lisäksi näytät pitävän itseäsi henkilönä joka kykenee määrittelemään mikä on asiallista keskustelua ja mikä ei, mikä on kiusaamista ja mikä ei. En tiedä miksi meistä kukaan on muita oikeutetumpi moiseen.
Keskusteluista noin yleensä, niihin tapaa päteä "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Sinun antisi keskusteluille on ollut lähestulkoon pelkästään se, että arvostelet ketjun muita kirjoittelijoita ja ajaudut riitoihin. Tai ainakin se näyttää pyrkimykseltäsi.
Mikäs siinä, kenties saavutat niitä tavoitteita joita olet keskusteluillesi asettanut. Ehkä me kaikki muut ollaan väärässä ja sinä yksin oikeassa ja tajuamme sen jonakin päivänä? Enpä oikein usko että moinen ikinä tapahtuu mutta en näe tulevaisuuteen, en ole ennustaja. Noin yleensä en omaa kovin korkeaa käsitystä henkilöistä jotka eivät tule toimeen käytännössä kenenkään toisen kanssa yhteisössä jossa vaikuttavat. Tämä on myöskin käsitykseni sinusta.