Tämä Vornanen-juttu on kuitenkin tapaus johon vasemmiston kannattaa iskeä. Kuka tuo Vornanen on, kävi ilmi että Persujen kansanedustaja. En ollut kuullut tuon nimistä kaveria aiemmin mutta siellä se kuitenkin on. Vaikuttaa kuitenkin tapahtumalta jollaista ei saisi olla mutta koska on niin vasemmisto, käykää kiinni ja kalutkaa aiheesta kaikki se mitä on saatavilla.
Eilen katselin YouTubesta Sijoituskästi nimistä kanavaa jossa haastateltavana oli kansanedustaja Anna Kontula aiheena "Onko kommunismissa mitään järkeä?". Kontulalta kysyttiin ensin viisaudesta ja siitä onko hänen mielestään viisautta enemmän vasemmistossa vai oikeistossa. Kontula ei osoittanut kumpaankaan suuntaan vaan sanoi että molemmilla puolilla on lahjakkaista ihmisiä mutta yhtä lailla täysiä idiootteja. Kontula lisäsi että politiikkaan liittyvä lahjakkuus on taitoa argumentoida syvällisesti ja monipuolisesti asiansa puolesta.
Kontula alkoi kertomaan millaista on kommunismi jota hän kannattaa. Hän lähti liikkeelle perheestä jossa yhteisomistajuus toteutuu. Kaikki eivät saa itselleen työpanoksensa tulosta ja osa saa enemmän. Sen lisäksi että kaikki perheessä ovat tilanteeseen tyytyväisiä. Podcast jäi minulta kesken mutta ihmettelin jo tuolloin miten perhe voi olla jonkinlaisena mallina suuremmalle koska asia ei vaan toimi. Yhteisöllisyyden tunne katoaa. Eihän yhteisön kooksi tarvitse ottaa kuin suomalainen koululuokka niin huomataan olevamme tilanteessa jossa kaikki eivät ole valmiita panostamaan täysillä yhteisönsä hyväksi. Käytännössä kukaan ei ole valmis, ehkä luokan opettajaa lukuunottamatta. Miten asia voisi muuttua jos yhteisökokoa vielä kasvatettaisiin? Ei mitenkään.
Mulla itselläni on niin että olen valmis tekemään työtä ehdolla jossa työpanokseni hedelmästä itseni lisäksi pääsee nauttimaan myös oma perheeni. Tietyssä mielessä hyväksyn senkin että työpanokseni rahoittaa myös suomalaista koulujärjestelmää, liikenneinfraa jne. Yhteisöllisyys toimii kunhan pysytään maan rajojen sisäpuolella. Mutta siinä vaiheessa kun rahoja aletaan lähettää Afrikkaan tms minä sanon ei. Voimavaramme ei kertakaikkiaan riitä tuon loputtoman pulan ja puutteen rahoittamiseen. Heidän pitäisi elättää itsensä ihan itse, mikään muu ratkaisu ei ole kestävää. Vasemmiston mielestä olen rasisti mutta eipä asia minua vaivaa.
Nykyhallituksen leikkauskeskusteluissa ihmisyyden ruma pää on taas kerran noussut esille, ja monesti. Kun Orpo ja Purra kertoivat leikkaavansa työttömän 300€ suojaosan pois, monilta suunnilta kuului pettymyksen ääniä. Ihmiset kertoivat että pystyisivät tekemään työtä 300€:n edessä kuukausittain mutteivat sitä enää tee koska uudistus tekee asiasta kannattamattoman. Onhan tämä aivan uskomatonta: rahoitamme sosiaaliturvajärjestelmää antaen verovarojamme ilmaiseksi ihmisille jotka voisivat itse huolehtia toimeentulostaan edes osittain mutta eivät viitsi vaan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Ja kun suojaosa on 300€, tuo porukka tekee työtä vain sen verran muttei yhtään enempää koska "ei ole kannattavaa". On täysin sairas ajatus maksaa tuolle porukalle yhtään mitään saati yrittää rakentaa järjestelmää jossa elämme kommunismia yhdessä heidän kanssaan.
Ainoa tapa jolla yhteiskunta voi menestyä ja vaurastua on työn tekeminen. Ilmeisesti ainoa järkevä tapa saada ihmiset motivoitua työn tekemiseen on se jossa hänen annetaan pitää itse mahdollisimman suuri osa työntekemisen hedelmistä. Jos joku näkee vasemmistolaisuudessa jotakin ihailtavaa taikka hyvää niin saa tulla kertomaan että mitä se on. Mulle asia ei ole vielä valjennut.