Tuo mitä Villerius kertoo paskojen perseestä pesemisestä ja vaippojen vaihdosta liittyen kielitaitovaatimukseen ei ole totta ja luultavasti tarkoittaa sitä että et tunne kyseistä työelämää.Ulkomaalaistaustaiset perushoitajat ja sairaanhoitajat ovat arkipäivää ainakin tietyillä sote-alueilla. Lisää varmaan tulee. Suomen kielen opiskelu ajoissa on tarpeen.Tämä on totta ja nämä opiskelevat rankasti työnsä ohessa kieltä. Kielitaitoa vaativissa töissä on aina mukana myös se, joka kieltä osaa. Paskojen perseestä peseminen tai vaippojen vaihto ei sitä kielitaitoa pahemmin tarvitse. Täällä meidän suunnalla on paljon Espanjasta tulleita hoitajia ja nyt myös Ukrainasta tulleita. Hyvin ovat pärjänneet ja ovat työyhteissöissä pidettyjä. Myös potilaiden osalta ovat todella pidettyjä. Muutamassa päiväkodissa on myös ollut työharjoittelussa ollut paljon ulkomaalaisia ja lapset pitävät heistä, koska ovat eksoottisia.
Mulla on tuttuja hoitoalalla sekä liittyen vanhusten että kehitysvammaisten hoitoon ja heidän kertomuksensa mukaan kielitaito on aivan välttämätön edellytys jotta töitä voi tehdä menestyksellä. Ihmettelen miten kukaan voi olla työyhteisössään pidetty jos hänen kanssaan ei voi edes keskustella.
Se että Suomessa on sote-aloilla töissä alunperin suomen kielen taitoa osaamattomia tarkoittanee sitä että asiaan on jonkinlainen ratkaisu joten miksi ei voida kertoa mikä se on sen sijaan että asian kerrotaan olevan joku tuohivirsupersujen keksimä ongelma ja että metallipajallakin pärjää kuten Pekonen asian kuvaili.
Omat vanhempani ovat muistisairaita ja olen heidän edunvalvojansa. Vielä toistaiseksi vanhemmat elävät kotonaan mutta kenties eivät enää kauan. Minä haluan heille erilaisen loppuelämän jossa he voivat keskustella hoitajiensa kanssa, vaikka jos heillä sattuu olemaan joku huoli esim haluavat soittaa minulle mutta eivät siihen pysty ilman apua. En ole tyytyväinen siihen että joku vain kylvettää heidät ja vaihtaa flanellikalsarinsa puhtaisiin.
Keskustelua voi toki käydä "lisää tulee" periaatteella mikäli uudet työelämän ongelmat ovat aihe joka ei ansaitse keskustelua.
Yleensä tekemällä oppii ja samoin puhumalla.
Niin teki aikoinaan Suomalaiset kun lähti Ruotsiin tekemään niitten paskahommat.
Kyllä ne hoitsutkin oppii suomea puhumaan, ei ne pysy kielitaidottomina koko työuraansa.