Vaimo on onnellisempi kun ei tiedä ihan kaikkea, sillä tieto lisää tuskaa. Minä annoin jo vuosia sitten itselleni luvan käydä huorissa, joten en petä ainakaan itseäni.
Nostan kyllä peukkua, että antaa itselleen luvan eikä anele jo valmiiksi hylsytuomioon joutuneita lupahakemuksia puolisolta. Jokaisellahan meistä on mahdollisuus huolehtia hyvin siitä ainutkertaisesta elämästä, joka jokaiselle meille annetaan huolehdittavaksi yhtenä kappaleena.
Siis näinhän sen pitäisikin toimia, jos elämässämme on mahdollisuus ja halua elää itsekeskeisesti itseämme varten eikä ensisijaisesti muita varten. Oma elämä omalle vastuulle ja omaan haltuun. Puolisot ovat henkisen elämänfilosofisen ohjenuoran mukaan itse vastuussa omista petetyksi tulemisen reaktioista, joka kehittyi tiedostamattomuudesta kumpuavista ydinuskomuksista. Jos siis kokevat tulleensa petetyiksi.
Syyllisyyttä ei tarvitsisi tuntea muutenkaan, jos menneille asioille haluaa armahtaa ja antaa anteeksi. Mutta paitsi että se koskettaisi vain henkilöä itseä, sen pitäisi koskettaa myös sitä, että kenenkään ei tarvitse kokea syyllisyyttä toisten ihmisten puolesta, siis sellaisten, jotka kokisivat esim. turskan puolison asemassa syyllisyyttä ja häpeää tapahtuneesta, vaikka turska itse ei kokisikaan.
Elämähän soljuu paljon kevyempänä virtana jo ihan ilman mitään syyllisyyden ym. negatiivisten tunnetilojen ja menneiden vatvomisen painolastia.
Ja sori, että en ole pahoillani siitä, että joku omaan näkemykseeni vastakkainen toisinajattelija tulisi ja sanoisi minua ja kommenttiani kusipäiseksi, koska sitähän joidenkin käsitys aivan ilmeisen selkeästi voisi hyvin olla itsekeskeisyydestä eikä se haittaa yhtään vaan ennemminkin jopa nykyään huvittaisi. Siis jokaisellahan on se perimmäinen oikeus omaan näkemykseen.
Itse asiassa... Voitte nyt turskien puolisot oh auliisti tulla pitämään minulle kunnon läksytysluennon ja elämäni kohokohtaisen moraalisaarnan siitä, kuinka ihmisen syyllisyydentunto voidaan käsittää niin monella eri tavalla. Minä kuuntelin lapsena ja nuoruusikäisenä vuositolkulla sitä vähän samansuuntaisen kuuloista läksytystä ja saarnaamista ihan jo omista lähisukulaisista lähtien, joten eiköhän oteta vielä yhdet...