Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä odotat juuri nyt?  (Luettu 210244 kertaa)

Poissa HuliVili

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6952
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2660 : Kesäkuu 17, 2024, 20:17:59 »
Jahas, se olisi taas livekeikan vuoro kun lavalle nousee eräs pitkään fanittamani rockia soittava bändi!  :headbang:

#the69eyes

No 69 oli magee kuten aina! Tänään on kuitenkin luvassa todella harvinaista herkkua, tämän bändin näin viimeksi yli 10 vuotta sitten. Jumaleissön Suburban Tribe tekee paluun tänä kesänä ja soittaa muutaman keikan!  :headbang:

#suburbantribe
Livekonsertit 2024: 6

Paikalla misskiki

  • Full Member
  • Galleria (12)
  • Viestejä: 155
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2661 : Kesäkuu 20, 2024, 09:42:47 »
Alkavaa sienestyskautta 🫡 Viimevuos meni sen verran ohi kaikkien menojen takia mut tänävuonna sit paikataan 💪🏼

... ja toki aamusauna on lämpeemässä, sitäki pitäs malttaa oottaa
27-vuotias muhku bbw. Pieni ja pippurinen, mut ihana silti💕

Kuopio

Poissa Shq78

  • Full Member
  • Viestejä: 274
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2662 : Kesäkuu 20, 2024, 23:33:21 »
Alkavaa sienestyskautta 🫡 Viimevuos meni sen verran ohi kaikkien menojen takia mut tänävuonna sit paikataan 💪🏼

... ja toki aamusauna on lämpeemässä, sitäki pitäs malttaa oottaa

Sama,korvasieniä ei tullut näillä kulmilla ainakaan omilla paikoillani just pahaan saumaan sattuneen kuivan kauden jälkeen. Tosin kanttarellit, tatit ja myöhemmin suppikset tulevat sieltä vielä.😍 Aamusauna lämpeää taatusti huomenna ja illalla, tuntuu jo nyt siltä.

Paikalla misskiki

  • Full Member
  • Galleria (12)
  • Viestejä: 155
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2663 : Kesäkuu 20, 2024, 23:51:24 »
Alkavaa sienestyskautta 🫡 Viimevuos meni sen verran ohi kaikkien menojen takia mut tänävuonna sit paikataan 💪🏼

... ja toki aamusauna on lämpeemässä, sitäki pitäs malttaa oottaa

Sama,korvasieniä ei tullut näillä kulmilla ainakaan omilla paikoillani just pahaan saumaan sattuneen kuivan kauden jälkeen. Tosin kanttarellit, tatit ja myöhemmin suppikset tulevat sieltä vielä.😍 Aamusauna lämpeää taatusti huomenna ja illalla, tuntuu jo nyt siltä.

Korvasieniä en ookkaa uskaltanu maistella vielä, mutta muut + mustatorvisienet oi pojat 😍

Rentouttavia löylyjä!
27-vuotias muhku bbw. Pieni ja pippurinen, mut ihana silti💕

Kuopio

Poissa Xenia

  • Newbie
  • Viestejä: 11
  • * Kelpo kaveri
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2664 : Kesäkuu 21, 2024, 02:42:32 »
Pientä yöllistä kävelylenkkiä omassa rauhassa ja menenkin sinne ihan tuota pikaa.
Perseseksi tekee iloiseksi.

Poissa Shq78

  • Full Member
  • Viestejä: 274
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2665 : Kesäkuu 21, 2024, 07:32:01 »
Alkavaa sienestyskautta 🫡 Viimevuos meni sen verran ohi kaikkien menojen takia mut tänävuonna sit paikataan 💪🏼

... ja toki aamusauna on lämpeemässä, sitäki pitäs malttaa oottaa

Sama,korvasieniä ei tullut näillä kulmilla ainakaan omilla paikoillani just pahaan saumaan sattuneen kuivan kauden jälkeen. Tosin kanttarellit, tatit ja myöhemmin suppikset tulevat sieltä vielä.😍 Aamusauna lämpeää taatusti huomenna ja illalla, tuntuu jo nyt siltä.

Korvasieniä en ookkaa uskaltanu maistella vielä, mutta muut + mustatorvisienet oi pojat 😍

Rentouttavia löylyjä!

Korvasienet ovat ihan pirun hyviä, varsinkin kun itse säilön ne kuivaamalla wanhan liiton ohjeen mukaan. Jostain syystä mä tykkään niistä varsinkin vaalean kalan (siika, kuha) kanssa. Gyromitriini häviää ihan samalla tavalla kuivaamalla ja kun ei syö saman vuotisia sieniä vaan antaa niiden olla paperipusseissa vielä seuraavaan vuoteen niin taatusti myrkky on hävinnyt. Ei oo maksavauriota vielä ainakaan tästä syystä tullut vaikka usemman kymmenen vuotta näin olen tehnyt. 😁

Mustatorvisienet ovat ihan hiton hyviä kans, en ole vielä löytänyt omilta kulmilta hyvää spottia niille! Kokkinurkasta tulee nyt vinkki, rutikuivaksi kuivattuja mustatorvisieniä kannattaa vetää mausteblenderillä (etnisistä kaupoista löytyy) hienoksi ja laittaa merisuolan kans maustemyllyyn ja antaa maustua pari viikkoa vähintään, tulee ihan pirun hyvää sienisuolaa ruuan maustamiseen. Grillatun pihvin päälle kun pyöräyttää pari kierrosta niin avot. 🤤 Olen tällä hämmentänyt useammankin ihmisen makuaistin. 😄

Poissa Granado

  • Hero Member
  • Viestejä: 528
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2666 : Kesäkuu 21, 2024, 09:26:55 »
Alkavaa sienestyskautta 🫡 Viimevuos meni sen verran ohi kaikkien menojen takia mut tänävuonna sit paikataan 💪🏼

... ja toki aamusauna on lämpeemässä, sitäki pitäs malttaa oottaa

Sama,korvasieniä ei tullut näillä kulmilla ainakaan omilla paikoillani just pahaan saumaan sattuneen kuivan kauden jälkeen. Tosin kanttarellit, tatit ja myöhemmin suppikset tulevat sieltä vielä.😍 Aamusauna lämpeää taatusti huomenna ja illalla, tuntuu jo nyt siltä.

Korvasieniä en ookkaa uskaltanu maistella vielä, mutta muut + mustatorvisienet oi pojat 😍

Rentouttavia löylyjä!

Korvasienet ovat ihan pirun hyviä, varsinkin kun itse säilön ne kuivaamalla wanhan liiton ohjeen mukaan. Jostain syystä mä tykkään niistä varsinkin vaalean kalan (siika, kuha) kanssa. Gyromitriini häviää ihan samalla tavalla kuivaamalla ja kun ei syö saman vuotisia sieniä vaan antaa niiden olla paperipusseissa vielä seuraavaan vuoteen niin taatusti myrkky on hävinnyt. Ei oo maksavauriota vielä ainakaan tästä syystä tullut vaikka usemman kymmenen vuotta näin olen tehnyt. 😁

Mustatorvisienet ovat ihan hiton hyviä kans, en ole vielä löytänyt omilta kulmilta hyvää spottia niille! Kokkinurkasta tulee nyt vinkki, rutikuivaksi kuivattuja mustatorvisieniä kannattaa vetää mausteblenderillä (etnisistä kaupoista löytyy) hienoksi ja laittaa merisuolan kans maustemyllyyn ja antaa maustua pari viikkoa vähintään, tulee ihan pirun hyvää sienisuolaa ruuan maustamiseen. Grillatun pihvin päälle kun pyöräyttää pari kierrosta niin avot. 🤤 Olen tällä hämmentänyt useammankin ihmisen makuaistin. 😄

Korvasienikeitto on kyllä todellista herrojen herkkua  :). Minulla on mökillä pihakaivon ympärillä sellaisia suuria vanhoja koivuja ja niiden juurella ihan oma "kantarellipuutarha". Kantarellilla ja koivullahan on tiivis yhteiselo. Koivun ja kantarellin kaupankäynti on mielekästä molemmille osapuolille; kantarelli ei pysty yhteyttämään, mutta ottaa tehokkaasti ravinteita maasta. Koivu taas yhteyttää tehokkaasti, mutta sen paksut juuret eivät kykene ottamaan maasta ravinteita yhtä tehokkaasti kuin kantarellin ohuet sienirihmastot. Kastelen aina lähes päivittäin tätä "kantarellipuutarhaani", ja ensimmäiset kantarellit nousevat maan pinnalle heti heinäkuun alussa. Kohta koivikko on keltaisenaan kantarelleja. Kerään siitä kantarelleja aina kun alkaa tehdä mieli kantarellikastiketta tai -muhennosta.

Suppilovahverot kuivaan ja laitan sitten talvella kuivattuja suppilovahveroja kastikkeisiin, keittoihin ja lihamurekkeisiin. Antavat todella hienon metsäisen aromin ruokiin. Tyttärentytär ei suostu syömään sieniä, mutta kehuu aina minun tekemääni jauhelihamureketta parhaaksi koskaan syömäkseen. En ole viitsinyt paljastaa, että lihamurekkeeni suuri salaisuus on kuivatuissa suppilovahveroissa  :).

Kiitos Shq78 tuosta mustatorvisienien käyttöohjeesta. Täytyypä kokeilla tuota sienisuolaa, jos syksyllä löydän mustatorvisieniä  :).
Heil Hitler, Meil Purra!

Poissa Shq78

  • Full Member
  • Viestejä: 274
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2667 : Kesäkuu 21, 2024, 09:56:01 »
Alkavaa sienestyskautta 🫡 Viimevuos meni sen verran ohi kaikkien menojen takia mut tänävuonna sit paikataan 💪🏼

... ja toki aamusauna on lämpeemässä, sitäki pitäs malttaa oottaa

Sama,korvasieniä ei tullut näillä kulmilla ainakaan omilla paikoillani just pahaan saumaan sattuneen kuivan kauden jälkeen. Tosin kanttarellit, tatit ja myöhemmin suppikset tulevat sieltä vielä.😍 Aamusauna lämpeää taatusti huomenna ja illalla, tuntuu jo nyt siltä.

Korvasieniä en ookkaa uskaltanu maistella vielä, mutta muut + mustatorvisienet oi pojat 😍

Rentouttavia löylyjä!

Korvasienet ovat ihan pirun hyviä, varsinkin kun itse säilön ne kuivaamalla wanhan liiton ohjeen mukaan. Jostain syystä mä tykkään niistä varsinkin vaalean kalan (siika, kuha) kanssa. Gyromitriini häviää ihan samalla tavalla kuivaamalla ja kun ei syö saman vuotisia sieniä vaan antaa niiden olla paperipusseissa vielä seuraavaan vuoteen niin taatusti myrkky on hävinnyt. Ei oo maksavauriota vielä ainakaan tästä syystä tullut vaikka usemman kymmenen vuotta näin olen tehnyt. 😁

Mustatorvisienet ovat ihan hiton hyviä kans, en ole vielä löytänyt omilta kulmilta hyvää spottia niille! Kokkinurkasta tulee nyt vinkki, rutikuivaksi kuivattuja mustatorvisieniä kannattaa vetää mausteblenderillä (etnisistä kaupoista löytyy) hienoksi ja laittaa merisuolan kans maustemyllyyn ja antaa maustua pari viikkoa vähintään, tulee ihan pirun hyvää sienisuolaa ruuan maustamiseen. Grillatun pihvin päälle kun pyöräyttää pari kierrosta niin avot. 🤤 Olen tällä hämmentänyt useammankin ihmisen makuaistin. 😄

Korvasienikeitto on kyllä todellista herrojen herkkua  :). Minulla on mökillä pihakaivon ympärillä sellaisia suuria vanhoja koivuja ja niiden juurella ihan oma "kantarellipuutarha". Kantarellilla ja koivullahan on tiivis yhteiselo. Koivun ja kantarellin kaupankäynti on mielekästä molemmille osapuolille; kantarelli ei pysty yhteyttämään, mutta ottaa tehokkaasti ravinteita maasta. Koivu taas yhteyttää tehokkaasti, mutta sen paksut juuret eivät kykene ottamaan maasta ravinteita yhtä tehokkaasti kuin kantarellin ohuet sienirihmastot. Kastelen aina lähes päivittäin tätä "kantarellipuutarhaani", ja ensimmäiset kantarellit nousevat maan pinnalle heti heinäkuun alussa. Kohta koivikko on keltaisenaan kantarelleja. Kerään siitä kantarelleja aina kun alkaa tehdä mieli kantarellikastiketta tai -muhennosta.

Suppilovahverot kuivaan ja laitan sitten talvella kuivattuja suppilovahveroja kastikkeisiin, keittoihin ja lihamurekkeisiin. Antavat todella hienon metsäisen aromin ruokiin. Tyttärentytär ei suostu syömään sieniä, mutta kehuu aina minun tekemääni jauhelihamureketta parhaaksi koskaan syömäkseen. En ole viitsinyt paljastaa, että lihamurekkeeni suuri salaisuus on kuivatuissa suppilovahveroissa  :).

Kiitos Shq78 tuosta mustatorvisienien käyttöohjeesta. Täytyypä kokeilla tuota sienisuolaa, jos syksyllä löydän mustatorvisieniä  :).
Olkaapa hyvä vaan, toi sienisuola toimii myös herkkutattien kanssa erinomaisesti, myös suppiksillakin mutta maku ei ole niin intensiivinen kuin mustatorvisienillä. Sen ainoan kerran kun löysin madottomia mustavahakkaita huudeilta reilusti niin niistä osan kans kuivasin ja tein sienisuolaksi. Ei sovi ns. normaaliin ruuanlaittoon mutta aasialaisiin ruokiin kuin nyrkki silmään. Aivan mahtava aromaattinen tuoksu ja maku mustavahakkaassa. Jotkut sanovat parfyymin tuoksuksi mutta en ainakaan itse ole zitä sieltä löytänyt.

Mulla kaikkiin jauheliharuokiin menee suppiksia joko kuivattuna tai pakkasesta. Suppikset ovat siitä kiitollisia käsitellä että kun repii ja musertaa sienet tuoreena pakkaseen niin ne kestävät pakastamisen erittäin hyvin ja sieltä otettaessa ovat edelleen hyviä.Niin rakenteeltaan ja maultaan. Olen kans kuullut nuorisolta että maistuu paremmalta, pitää jossain kohtaa jakaa tieto eteenpäin.

Poissa jan#91

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2276
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Mitä odotat juuri nyt?
« Vastaus #2668 : Kesäkuu 21, 2024, 10:01:00 »
Juhannussaunaa. Kunnon löylyt ja välillä uimaan, siihen se juhannus kitetyy. Sopivat saunajuomat vielä huulille  :drinking: