Kuuntelen, juoppohullun päiväkirja, osa 5.
Uutiset:
Satumaisen rikas Qatar järjestää marras-joulukuussa 2022 urheilun tunnetuimman megatapahtuman, miesten jalkapallon MM-kisat. Kisojen kustannukset ovat rikkoneet kaikki aiemmat ennätykset. Samanaikaisesti isäntämaata on kritisoitu heikosta ihmisoikeustilanteesta sekä ulkomaisten rakennustyöläisten riistosta ja tuhansista kuolemista. Epäkohdat ovat olleet tiedossa jo yli kymmenen vuotta, mutta paikallinen kisaorganisaatio ja Fifa eivät ole ottaneet tapahtumista vastuuta.
Riistopallon MM-kisat Qatarissa tarkastelee miten Qatarin valtaviin öljy- ja maakaasuvaroihin perustuva taloudellinen ja poliittinen valta kietoutuu urheiluun. Kirjassa valotetaan myös MM-turnauksen brändikuvaston ja ”urheilupesun” taakse kätkeytyviä mittavia yhteiskunnallisia epäkohtia, kuten Fifan korruptiota, Qatarin orjatyömarkkinoita, kiinteistökeinottelua ja ihmisten valvontaa.
Sami Kolamo on mediakulttuurin dosentti ja kulttuurimaantieteilijä, joka on väitellyt jalkapallon MM-kisoista ja kirjoittanut useita kirjoja jalkapallosta.
Itse en ole äänikirjoihin tykästynyt lainkaan, en kykene keskittymään niihin. Mulla täytyy olla se fyysinen kirja hyppysissä.Kukin tietenkin tekee itselleen sopivalla tavalla. Minä en osaa verrata äänikirjan kuuntelua kirjan lukemiseen koska ne ovat erilaisia tapahtumia. Itse en voisi kuunnella äänikirjaa tilanteessa joka sopii kirjan lukemiseen: istuen nojatuolissa tai sohvalla. Äänikirjan kuuntelu ajoittuu itselläni tilenteisiin jossa teen jotakin muuta samalla: ajan autoa, olen lenkillä tai teen jotakin kotiaskaretta kuten siivous tai ruuanlaitto. Tällaisia hetkiä on lähes päivittäin ja samalla voi kuunnella kirjaa.
Pari opusta alkupaloiksi:
Thomas Erikson: Idiootit ympärilläni
Mark Manson: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (nurinkurinen opas hyvään elämään)
Kimmo Takanen: Tunne Lukkosi
Noiden jälkeen voin todeta, ettei minulla ole lukkoja, elän hyvää elämää ja idiootit ympärilläni eivät voi idioottimaisuudelleen mitään.
Mulla on jälleen kerran isomman puoleinen kasa kirjoja, jotka ovat kesken. Yhtään romaania ei ole tullut hetkeen luettua, koska ei ole ollut aikaa. 😭
Mutta kasaan lukeutuu mm. Kyllähän mä tiedän miltä huora näyttää, Mythologia Fennica, muutama pakana- ja noita-aiheinen tietokirja, muutamat lääkeyrtti- ja kasvilääkintä-kirjat, Puiden salattu elämä (suosittelen!! Aivan älyttömän mielenkiintoinen!), sekä muutamat muutamat muut opukset...
So many books, too little time!!!
Terveisin, book-lover ja kirja-hamsteri
Mark Manson: Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (nurinkurinen opas hyvään elämään)
Noiden jälkeen voin todeta, ettei minulla ole lukkoja, elän hyvää elämää ja idiootit ympärilläni eivät voi idioottimaisuudelleen mitään.
Mulla on Tunne lukkosi(kin) kesken. Siksikö mä olen näin jumissa? 🤔
Mulla on Tunne lukkosi(kin) kesken. Siksikö mä olen näin jumissa? 🤔
Riippuu paljonko sait testistä pisteitä???
Pienen tutkiskelun jälkeen jostain syystä tuli halu lukea Stephen Kingin Pet Sematary .
Ou jea, Juha Vuorisen tuotanto tuli aikoinaan kahlattua varmaan lähes kokonaan läpi. Toki sen jälkeen on ilmestynyt lisää teoksia häneltä. Mutta varsin viihdyttävää luettavaa kyllä! 😄 Tais tulla ihan muutamia kertoja naurettua ääneen niitä lukiessa jossain julkisissa liikennevälineissäkin. 😅
Itse en ole äänikirjoihin tykästynyt lainkaan, en kykene keskittymään niihin. Mulla täytyy olla se fyysinen kirja hyppysissä.