Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sukupuolitautien testaus itse  (Luettu 1245 kertaa)

Poissa STT

• Hero Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Sukupuolitautien testaus itse
« Vastaus #20 : Tammikuu 05, 2025, 11:41:55 »

Muutoin varmaan joo ehkä, mutta ilmeisimmin hiv:n suhteen se virus piileskelee aika pitkään ja tulee vasta viiveellä havaittavaksi.

Prosenttien suhteen noilla kuitenkin pelataan - tieto on lisääntynyt, joten varmemmin voidaan arvata asioita. HIV on kuitenkin varsin uudehko tuttavuus ihmiselle ja lääketieteelle.

Nykylääketieteen valossa se virus piileskeleekin, mutta lääketiedekkin kehittyy. Jopa HIV:n kohdalla se on jo pudonnut 6kk tuohon 3kk. Vielä hetki sitten ei ollut kotitestit mahdollisia. En epäile itse hetkeäkään että tulevaisuudessa on nopeampia testejä, en välttämättä itse ole sitä täällä sitä enää todistamassa.

Poissa äRHäkkä

• Sr. Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sukupuolitautien testaus itse
« Vastaus #21 : Tammikuu 05, 2025, 11:52:02 »
Hupakoille taitaa olla ilmasta tukipisteellä joo, niin on toki testit Tampereella muutenkin maksuttomia mutta ne toimitetaan postitse kotiin ( tippuri, klamydia ) ja sitten lähetetään paluukuoressa takasin.

Tästä syystä maksan itse käynnit yksityisellä esim terveystalon testipaketti tippuri, klamydia, hiv hinta 140€ joten ei kovin usein tule kulutettua testipenkkiä.

Kysympähän vaan kuka idiootti on keksinyt että esimerkiksi minä haluaisin tilata maksutta testipaketin kotiin vaimon nähtäville?

Todennäköisesti sukupuolitauteja halutaan Tampereella kunnanpuolesta ja toiveesta levittää ympäriinsä, testauksen pitää olla kaikille ilmaista, helppoa ja yksityisyys pitää pystyä säilyttään.
Vain siten mahdollisimman moni käy testeissä ja tartunnat aisoissa.

Helsingissä toimi niin, että täytin kupongin netissä ja seuraavana päivänä oman terveysaseman sairaanhoitaja oli tehnyt hoitoarvion(?) ja lähete valmiina, näihin paikkoihin voit mennä testiin, ajanvarauksella tai ilman. Testattiin tippuri, klamydia ja hiv. Näytteet verestä ja nielusta. Mielestäni toimi hyvin, eikä laskuakaan ole tullut.

Tällä kokemuksella jätän kotitestit väliin ja testautan ammattilaisella mielelläni useamminkin, vaikka turvallisuuden hupakoidessani huomioinkin.
Päivän moka vielä tekemättä?