Mutta kun puhutaan seksistä ja seksin ostamisesta, niin mielestäni asiakkaalla on oikeus päättää keneltä ostaa ja mitä.
(Meinasin jo vetäytyä tästä ketjusta, mutta ei tämä tiikeri pääse raidoistaan.)
Juutas on – tietysti – täysin oikeassa. Mutta.
1. Asiakkaalla ei ole oikeutta udella palveluntarjoajalta mitään muitakaan yksityiselämään kuuluvia asioita. Miksi transtausta olisi poikkeus tästä? Transtaustaisilla ihmisillä yksityisyyden suoja on vielä keskimääräistä suurempi teema kuin meillä cisnaisilla: heillä on ihan oikeasti pelissä pahimmillaan henki ja terveys.
2. Jokainen transtaustainen ihminen on itse suurin kriitikkonsa. Korjausprosessi on hermoja raastava ja pitkä elämänvaihe. Olen valmis panemaan pääni pantiksi, että cisnaisten joukossa mainostavat transnaiset ovat 200 % varmoja siitä, että menevät läpi naisena kaikin tavoin.
3. Transsukupuolisuus ei tarkoita sitä, että ihminen "muuttuisi" miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi. Transsukupuolinen nainen on ollut nainen jo ennen sukupuolenkorjausprosessiin pääsemistä. Tämän tosiasian kieltäminen on transsukupuolisuuden kieltämistä ja transsukupuolisten ihmisten olemassaolon kieltämistä. Jos kaipaat asiasta lisää tietoa tai tukea vanhentuneiden asenteiden muuttamiseen, hae tietoa ja tukea.
4. On myös koko joukko ihmisiä, joiden genitaalit, sukurauhaset, hormonitoiminta, kromosomit tai vaikka kaikki nämä ovat jotain muuta kuin yksiselitteisesti maskuliiniset tai feminiiniset. On biologinen fakta, että sukupuoli ei ole kahteen toisensa poissulkevaan lokeroon jaoteltava ilmiö.
5. On eri asia todeta, että "minä toivoisin saavani lukea ilmoituksesta, jos palveluntarjoajalla on transtausta" kuin vaatia, että "pitää ilmoittaa, jos on post-op".
6. No niin. Enempää asiantuntijaluentoa en tarjoa tästä(kään) aiheesta maksutta. Jos joku haluaa oppia jotain, suosittelen esimerkiksi kirjaa Trans – Sukupuolen muunnelmia. Kirjoitin sen ollessani vielä Aarnipuu. Löytyy kirjastoista.