Talviolympialaisissa on sekin pointti että telkkarista tulee lajeja joita ei muuten näytetä kovin paljon, jos koskaan. Odottelen tällaista.
Hiihto ja kaikki sen tyylinen on tuttua ja hiihtokisoja tuleekin pääosin seurattua. Mutta on muutakin. Seurailen eri urheilulajeja innolla mutta kaikkien "kovimpina" lajeina pidän niitä jotka mittaa hapenottokykyä ja kestävyyttä ylipäätään. Pikaluistelua on kiva katsella. Ne lähtevät aina pareittain joten siinä lajissa ei voi vain peesailla ja luottaa omaan loppukiriin vaan matka on edettävä niin että saavuttaa parhaan mahdollisen loppuajan. Pitkissä luistelumatkoissa on mielenkiintoista seurata eri luistelijoiden kierrosaikojen kehitystä. Alkaako meno hiipumaan vai miten käy, onko voimat osattu jakaa oikein?
Sitten on kaukalopikaluistelu. Epäilemättä vaikea laji menestyä joka vaatii kilpailijalta hyviä ominaisuuksia. Muistan joskus takavuosina kun katselin lajia Olympialaisissa. Alkuerissä joku australialainen kaveri jäi muista luistelijoista jälkeen mutta muille tuli joukkokolari ja australialainen pääsi niistä ohi, voitti eränsä ja pääsi finaaliin. Finaalissa sama kaveri jäi muista jälkeen mutta taas kävi niin että muille tuli kolari johon australialainen ei ajautunut kun oli muista jäljessä. Hän kiersi kaatuneet kilpakumppanit ja sai olympiakultaa. Olipa melkoinen kisa.
No sitten on curling. Niitä seuraan aina olympialaisten aikana. Osa säännöistä tuppaa unohtumaan mutta muistuvat taas mieleen varsin pian kun hetken katselee. Siellä jengi liu'uttaa määrämittaista nänniin ja lopuksi lasketaan pisteitä. Curling on ihan rentoa seurattavaa.
Kelkkailua olen joskus seuraillut enemmänkin. Eurosportilta olen katsellut maailmancupin osakilpailuita. Ajatus on ollut vihkyityä lajiin jotta tiedän mistä siinä on kyse ja opin tuntemaan lajinyansseja. No mitään ihmeellistä en lajista ole silti oppinut, siinä pitää vain osata ottaa hyvä laskulinja ettei törmäile seinämiin. Yleensä ne on samoja kavereita jotka löytää hyvän ajolinjan ja sijoittuu parhaiten, muut sitten törmäilee joten sijoitus jää heikoksi. Voi olla että eri porukoilla on kelkkakohtaisia eroja, jotkut on vaan parempia kuin toiset, mutta tietoa mulla asiasta ei ole. Pitääpä katsella taas kelkkailuakin ja kenties oppia lajista lisää. Muistaakseni yhdessä kelkkailussa lasketaan pää edellä.