(Tähän ketjuun ei kyllä pitäisi koskea pitkällä tikullakaan, mutta here we go...🙈)Mutta ihan jo maalaisjärjellä kun asiaa miettii ja tutkii niin helposti päätyy siihen tulokseen että iso, tai jopa suurin osa ulkomaalaisista ei tee tätä omasta halustaan.
Tällaisen argumentin todistusarvo on ihan oikeasti pyöreä nolla. Oman päänsä sisällä pohdiskelemalla ei voi saada mitään todellista tietoa
muiden ihmisten työolosuhteista, vaikuttimista, haluista, onnellisuudesta tai motivaatioista.
(Olisi myös tosi tärkeää muistaa erot ihmiskaupan, seksityöhön pakottamisen ja Suomen surkean parituslainsäädännön välillä. Se, että joku lain paritukseksi katsoma kohta täyttyy ei vielä kerro yhtään mitään "uhriudesta" tai vastentahtoisuudesta.)
Oon myös Ninan ylläolevan kommentin kanssa samaa mieltä. Kollegoiden asioista jauhaminen mutu-tuntumalla ei ole ok. Seksityöaktivistit itse käyttävät slogania "nothing about us without us", nimenomaan jotta kaikenmaailman "pelastajat" eivät pelastaisi meitä omalta työltämme. Saman periaatteen soisi ulottuvan myös ulkkarikollegoihin, heidän kaikkien leimaaminen uhreiksi ei todellakaan ole ok. Pahimmillaan se vie tilaa siltä keskustelulta, miten oikeasti voisi tunnistaa ihmiskaupan/seksityöhön pakotuksen uhreja, kansallisuudesta riippumatta.
*
Haluan myös oikaista esittämäsi väitteen, joka koskettaa yhtä lailla minua, kuin muitakin suomalaisia ja ulkolaisia keikkailevia kollegoja:
Toki sekin on rikos vuokrata tilat seksinmyyntiä varten
Tämä harhaluulo istuu tiukassa, mutta ei siis pidä paikkaansa. Olisi kiva, jos kollega ei ylläpitäisi näitä meidän keikkatyöläisten elämää ihan konkreettisesti vahingoittavia käsityksiä.
Kuten sanoin aiemmin, parituslainsäädäntö Suomessa on monella tapaa perseestä, mutta ei onneksi kuitenkaan niin perseestä, että huoralle kämpän vuokraaminenkin olisi laitonta. Paritukseksi vuokraus muuttuu vasta sitten, jos vuokranantaja vaatii seksityöntekijältä isompaa vuokraa kuin muilta, tai muunlaista osuutta/lisäkorvausta.
Vuokraus samoilla ehdoilla kuin muillekin ei ole paritusta.
Myös kollegoiden kimppakämpästä on ollut oikeudessa päätös, jonka mukaan yhteinen kämppä ei ole paritusta, kunhan kulut on jaettu tasan, eikä kukaan hyödy toisen tekemästä seksityöstä.