Vastuu hyvästä ensitunnelmasta on kyllä molemmilla.
Ihan hyvä ajattelun lähtökohta toki tämä, mutta kyllä siihen minusta pitäisi voida luottaa, että ammattilainen kantaa ammattilaisen vastuun.
Ei asiakkaan tarvitse olla kohtaamisen ammattilainen, tai itsevarma, tai edes erityisen hyvällä tuulella. Hyvään asiakaspalveluun kuuluu se, että saa asiakkaan tuntemaan itsensä tervetulleeksi ja rennoksi nopeasti myös pitkän raskaan työpäivän tai ikävän puhelun tai muun arkisen vitutuksen jälkeen.
Periaatteessa joo, asiakkaan ei tarvitse tulla tänne viihdyttämään minua, mutta ei tänne myöskään perseilemään kuulu tulla.
Esim. kerran asiakas kysyi parin tunnin varoitusajalla, että voisimmeko aikaistaa tapaamistamme puolella tunnilla, eli tapaisimmekin tasan sijasta jo puolelta. Sanoin, että minulle ei sovi, vaan meidän on joko tavattava tasalta, tai sitten peruttava tapaaminen. Asiakas soitti minulle siitä huolimatta jo kahtakymmentä vaille, että "no moi mää oon nyt tääl, minne mää tuun". Tein ison virheen kertoessani hänelle sijaintiohjeet, ja kehottaessani häntä tulemaan paikalle hyvin hitaasti ja jäämään siihen odottamaan, koska olisin valmis vasta tasalta. Mies suhasi ovelle kolmessa minuutissa, ja koko sen ajan hän piti minua puhelimessa. Siis joka kerta kun sanoin "nähdään kohta" ja katkaisin puhelun, hän soitti heti uudestaan niin, etten kyennyt ollenkaan valmistautumaan tapaamisellemme.
Lopulta hän sitten ölisi siellä alaovella ja vaati päästä sisälle, joten sanoin, että selvä sitten, mutta minä en ole valmis. Menin häntä vastaan tukka vettä tippuen, ilman meikkiä tai deodoranttia, päälläni ne hikiset arkivaatteet jotka olivat sattuneet olemaan suihkun jäljiltä nopeimmin päälle vedettävissä. Mies rupesi nurisemaan, että hän oli odottanut minulla olevan jotkut seksikkäät kuteet päällä, kun hän oli erikseen pyytänyt.
Siinä en jaksanut edes yrittää hymyillä, kun totesin tulleeni itse paikalle vasta puolelta ja että viisitoista minuuttia, joista kolmasosa kuluu puhelinpommituksen alla, ei ole riittävästi aikaa laittautumiseen.
"No mutku ei mulle sopinukkaa tulla vasta tasalta."
Tämä tyyppi ei todellakaan saanut minulta parasta asiakaspalveluani, ja kehtaan väittää, että ihan oli oma vikansa. Sain sentään tyypiltä rahat irti, enkä ole ainakaan toistaiseksi kuullut hänestä uudestaan. Toivottavasti en kuulekaan.
Tarinan opetus: Älä ikinä kerro tyypille tarkkaa sijaintia etuajassa, vaan jätä hänet ulos odottamaan sovittuun tapaamisaikaan asti. Ellei sitten epävarmasta aikataulusta ole sovittu etukäteen.