Mä oon kanssa miettinyt tähän aiheeseen liittyvää hyvin specifiä asiaa, eli lähdön hetken sanoja, etenkin lausetta "nähdään taas". Joskus sanon tuon tutulle asiakkaalle, usein jätän sanomatta. Joskus lisään sanan toivottavasti lauseen eteen. Mietin asiaa kahdelta näkökannalta.
1. Ensinnäkin toivon, että asiakas ei pahastu lausahdusta. Lausahdus nimittäin asemoi turskan toistuvaksi seksinostajaksi, mikä voi olla hänelle itselleen joskus hankala asia myöntää. Tämän lisäksi toivon, että asiakas ei ajattele minun pitävän hänen paluutaan itsestäänselvyytenä - nimenomaan siis sitä, että hän valitsee minut uudestaan kaikkien muiden palveluntarjoajien joukosta. Palaavaa asiakasta arvostaa nimittäin todella paljon, eikä se ole mikään itsestäänselvyys!
2. Toiselta näkökannalta nähdään taas -lauseen voi nähdä positiivisena vahvistuksena turskalle, että sihteeri haluaa tavata hänet vastaisuudessakin, ainakin siinä määrin, että on valmis ottamaan hänet uudelleen asiakkaana vastaan. Tapaaminen on ollut sihteerin(kin) kannalta silloin positiivinen kokemus. Positiivinen vahvistus saattaa kenties madaltaa turskan kynnystä ottaa sihteeriin yhteyttä uudelleen.
Mitä fiiliksiä pohdinta herättää?
Tosi hyvää pohdintaa! Samaa olen käynyt omassakin päässä läpi. Mä en yksinkertaisesti ole mikään kovin hyvä valehtelemaan, joten sanon todella harvoin asioita, joita en tarkoita. Helpompi pysyä kärryillä elämästään, kun voi seistä sanojensa takana. Tämä pätee myös asiakassuhteisiin. Toki voi olla, että miellyttämistarpeen vuoksi olen saattanut alkuaikoina sanoa jotain vastaavaa asiakkaalle, jonka käytös ei ole ollut toivottua. Toisaalta, jos mun suusta
ei kuule tätä, niin se ei välttämättä tarkoita, etten haluaisi tavata uudestaan. Joskus sitä itsekin on vähän ajatuksissaan
Mä tiedostan hyvin, ettei välttämättä kaikki koe mun palvelua sellaisena, että haluaisi tavata uudestaan, ja sehän on ihan ok. Jotkut vaihtelee muutenkin palveluntarjoajasta toiseen, ja jonkun kanssa kemiat ei natsaa. Tästäkin syystä, jos asiakas ei itse selkeästi ilmaise, että haluaa tavata uudestaan, muokkaan lauseen ehdolliseksi. "Jos susta vaan tuntuu siltä, niin toivottavasti nähdään uudestaan!" Koen sen myös suht huolettomana. Kaikilla ei ole varaa tai mahdollisuuksia käydä usein, ja jotenkin haluaisin huomioida tämän tekemättä mitään oletuksia, ja varsinkaan ettei asiakkaalle tule olo, että kategorisoin häntä. Joten, loppu viimein ilmaisen siis oman kiinnostukseni, mutta jätän pallon täysin asiakkaalle, eikä mitään paineitakaan.
Onpa sinulla inhottava tapa hyväksikäyttää palveluntarjoajien hyväntahtoisuutta ja mahdollista kykenemättömyyttä asettaa tiukkoja rajoja. Äärimmäisen epäkunnioittavaa ja aliarvostavaa käytöstä.
Ei mulla muuta, kun että en oo tällä foorumilla vielä tarpeeksi luotettava, niin en voi jakaa repukkaa
Siispä kiitos Sini, pidä kunnon jöötä täällä!
Oikea munakello vois kyllä olla parempi kuin toi munkin puhelin hälytys. Jotkut voi sekoittaa et onks äänet jääneet päälle luuriin
Mä yleensä ilmaisen heti pusujen ja halien ja maksun yhteydessä (jos on uusi asiakas, tai on kauan tapaamisesta), että hei, laitan muistutuksen tähän puhelimeen, niin ehdit sitten käydä vielä suihkussa tai pötkötellä hetken ajan loppuessa. Tänkin toimintamallin muodostuminen on toki vaatinut väärinymmärryksiä, eli juurikin näitä kauhistuneita katseita, että pidänkö mä ääniä puhelimessa kesken tapaamisen! Onneksi järkytyksestä on päästy yli nauramalla jutulle. Yritän pitää aina jotain keijukaismusaa tai laineiden liplatusta, jotta tosiaan niiltä sydänkohtauksilta vältyttäisiin. Jokin valoshow olisi ihan parasta! Tunnelmavalot, ja ajan lähestyessä loppuaan jokin liikkuva valo, tai väriä vaihtava lamppu voisi syttyä. Ah <3