Tove
Toissa iltana katsoin vihdoin Tove-elokuvan.
Mun on pitänyt se katsoa jo siitä lähtien, kun se v. 2020 ilmestyi.
Tove Jansson on yksi mun suurimmista idoleista kautta aikojen, mulle hän on yksi inspiroivimmista henkilöistä. Rauha hänen muistolleen.
Elokuva kertoo Toven taipaleesta kuvataiteilijana kuvanveistäjä-isänsä varjossa, sekä kuinka Toven matka Muumien kanssa alkoi.
Elokuvassa tuodaan vahvasti esille Toven sykähdyttävän ihanaa persoonaa, suhdetta hänen isänsä ja hänen välillä, Toven taiteilijaelämää, joka sisälsi kosteita juhlia taiteilijaporukassa, sekä Toven hieman hapuilevaa ja epäonnista rakkauselämää, sekä tuohon aikaan epäsovinnaista suhtautumistapaa avioliittoa ja rakkaussuhteita kohtaan. Mitä muuta voi hivenen anarkistiselta, omaa tietään kulkevalta naistaiteilijalta odottaa? ❤️
Yksi Tovea ja muumeja hyvin kuvaava kohtaus oli lehdistötilaisuus Muumipeikko ja pyrstötähti- teatterinäytöksen ensi-illan jälkeen. Lehdistön edustajat kyselivät Tovelta onko hänen mielestään sopivaa, että lastennäytelmässä kiroillaan ja juodaan alkoholia. Tove vastasi, ettei näytelmä ole ainoastaan lapsille. Eräs lehdistön edustaja mainitsi, etteivät lasten vanhemmat välttämättä pidä siitä, että piisamirotta juo omenaviiniä, johon Tove vastasi kutakuinkin: "En minäkään pidä siitä, mutta viski olisi ollut liikaa kaupungin teatterille." 🤣 (No, en nyt muista, oliko kyseessä kaupungin teatteri.)
Mielestäni elokuva oli hienosti toteutettu ja toi hyvin esille Toven ihastuttavaa persoonallisuutta, elämäänsä, sekä hänen uransa etenemistä. Jäin kuitenkin kaipaamaan tarinankerrontaa Toven myöhemmistä vuosista rakastettunsa, Tuulikin kanssa saaristossa, sekä edes jotain viittausta hänen muuhun kirjalliseen tuotantoonsa Muumi-kirjojen lisäksi.
Elokuvassa annettiin vain hyvin lyhyesti viitteitä Toven ja Tuulikin yhteiselosta lopuksi. Rakastin kuitenkin lyhyttä pätkää, jossa nähtiin autenttinen filmipätkä Tove Janssonista tanssimassa kalliosella saarella, jonne he Tuulikin kanssa lopulta muuttivat.
Niille, jotka eivät tiedä; Tuutikki-hahmo on syntynyt Tuulikin inspiroimana ja Tuutikki olikin Toven hellittelynimi Tuulikille.
Tahdon myös mainita alkuperäisten Muumikirjojen olevan varsin filosofisia ja moniulotteisia. Itse olen lukenut ne vasta aikuisiällä.
Etenkin aidot Muumi-sarjakuvat, joita Jansson toteutti yhdessä veljensä, Lars Janssonin, kanssa ovat kaikkea muuta kuin lasten sarjakuvia.
Ehkäpä nyt vihdoin aloitan Toven elämänkerran lukemisen. Kyseinen paksu teos on seissyt kirjahyllyssäni lukemattomana syntisen kauan. Yhden toisen hänen elämästään kertovan teoksen olen lukenut vuosia sitten; Kuvanveistäjän tytär.
Voin suositella elokuvaa lämpimästi. ❤️