Hutsuilussa yleisen hintatason muutokset on kai aina olleet hitaita? Tai ainakin viimeisen kymmenen vuoden ajan mitä mä olen skeneä seurannut.
Mutta hitaasti hinnoissa on huomannut nousua. Mua uudemmat alalla aika tyypillisesti pyytää rohkeemmin enemmän kuin me jotka aloitettiin kymmenen vuotta sitten. Joten siitä voisi ajatella että hinnat on hieman nousseet. Mutta niinhän kaikessa muussakin on tapahtunut.
Kysyntä ei ole merkittävästi laskenut, ja tarjonta ei merkittävästi ole kasvanut.
Keikkaillessa asiakkaat on joskus kysyneet (tulee varmaan helpommin mieleen kun tietää toisen olevan turneella), että miten majoitusten hinta & nyt varsinkin kohonnut bensan hinta vaikuttaa, ja olenko miettinyt nostavani hintoja.
Oishan noi hyviä perusteluja nostaa hintoja, mutta rehellisyyden nimissä...mähän saan verovähennyksiä vaan enemmän kun tuollaisten suorien kulujen hinnat nousee. Noista syistä yrittäjien ei lienee syytä nostaa hintoja (jos vähennykset kasvaa).
Mutta sitten muu eläminen...se asia erikseen. On aika monissa lähteissä ääneen todettu että Suomessa on tällä alalla edelleen myyjän markkinat, ja silloin yleisten elinkustannusten nousu voisi helposti vaikuttaa hintoihin. Mutta, nousun lienee tulisi olla merkittävä. Kuten alussa totesin, tällä alalla hinnat heiluu hitaammin kuin monilla muilla aloille. Ne ei ole laskeneet silloin kun olisi niin kuvitellut tapahtuvan, joten tuskin ne ihan herkästi merkittävästi nopsaan nouseekaan. Muutos on hitaampaa.